Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie pepers


akroma

Aanbevolen berichten

Pepers86531444125959.jpg

 

Kan iemand mij helpen identificeren? Deze heb ik gekocht bij de albert heijn in een bakje. op de achterkant staan een stuk of 10 verschillende pepers met een hitte schaal erbij. Toch kan ik deze 4 niet allemaal identificeren. De 2e van rechts lijkt mij een Jalapeño. De anderen herken ik niet .

 

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan je op dat kaartje zien nav de scoville schaal. Staat daar allemaal netjes op aangegeven.

Je ziet dan dat bij die Naga Jolokia alle vakjes ingekleurd zijn dus die is superhot, net als de Mdm Jeannette. En dat bij de Padron maar 1 vakje geel is gekleurd en die is volgens hun dus mild. De "Spaanse peper" staat er ook bij dus dan kan je dat gemakkelijk vergelijken.

 

Mn broer had ook zo'n bakje gekocht, ook bij hem zaten er alleen de wat gangbaardere pepers bij. Dus niet de bijzondere (Padron, Naga Jolokia, mdm Jeannette, Poblano). Maar wel een leuk initiatief, de pepers komen van Westland Peppers dus het aanbod zal afhankelijk zijn van wat er op dat moment rijp is.

Maar ik vraag me af wat je nou aan 1 Jalapeno hebt... daar eet je er toch zo een aantal van op, gevuld met roomkaas en omhuld met ontbijtspek (bakken in olie of bbq).

 

Maar die Cayennes/"Spaanse" pepers zijn, volgens mn broer, erg mild.

De Jalapeno zou iets pittiger moeten zijn.

Van deze pepers zal alleen de Habanero echt scherp moeten zijn.

 

En... voor identificatie van planten en vruchten etc. hebben we een speciaal topic:

identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-3250.html

 

En de gemiddelde hitte van een Cayenne of "Spaanse" peper is moeilijk te bepalen.

De pepers in de supermarkt zijn, wat mij betreft, hitteloos. Die bij de toko hebben dan weer wel hitte. En bij eigen teelt kunnen ze zelfs echt lekker heet worden.

Dus is moeilijk te bepalen.

Zowiezo erg moeilijk te zeggen wat nou een "Spaanse peper" precies is... is een verzamelnaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe scherp zijn die soorten (de Jalapeño weet ik wel) in vergelijking met de rode spaanse peper?

 

 

De groene links en de gele rechts zijn redelijk mild volgens mij ( vergelijkbaar met een spaanse peper )

 

De habanero ( althans, waar ik van denk dat het een habanero is) is goed heet. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, letterlijk. Ik heb ze gekweekt dit jaar, de smaak is fantastisch maar ontzettend pittig. Schoonmaken alleen met handschoentjes aan dus.

 

Wat leuk is, is dat pepers allemaal op een verschillende manier hun hitte afgeven. Een cayenne-peper is gelijk vol heet, voor in de mond. De hitte neemt vrij snel af, en ook je lippen gaan hier iets van tintelen.

 

Een jalapeno is vrij mild pittig, de hitte zit eigenlijk overal in je mond en neemt snel af.

 

De habanero is een veraderlijke, die bouwt hitte op, achter in je mond en keel, bijna het idee van tijgerbalsem op je huid, maar dan in je mond. Heel bijzonder.

 

Ik zou zeggen, probeer ze voorzichtig uit en wees vooral voorzichtig met de tweede van links, de oranje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij hier even bij aan.

 

Vorig jaar, een plantje gekregen van een vriend, als zijne chiltepins. Maar als ik op internet kijk, lijken chiltepins, kleiner te zijn en de vruchtjes in de hoogte te steken, in plaats van naar beneden te hangen.

 

Het zijn trouwens wel erg hete pepertjes, en doorbranders.

 

IMAG073515841444560441.jpg

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto's zijn wel wat onduidelijk voor goeie naamgeving...

En het is ook handig als je er een bloemetje bij plaatst...

 

Ik zie volgens mij ergens een Lemon Drop, en misschien wel een Yellow Pointy...

Aantal soorten/kleuren Habanaro's... Inderdaad ook die Chocolate Habanero...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...