Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Landelijke Compostdag is op za 19 maart 2016

henkg

Aanbevolen berichten

Om alvast in je agenda te schrijven.

Bron: http://compostdag.nl

(In sommige gemeenten/regio's zijn er betere regelingen. B.v. in Zeeland is compost het hele jaar door verkrijgbaar, zelf scheppen, gratis, onbeperkte hoeveelheid. Enige beperking: met een vrachtwagen mag je niet het terrein op )

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Zo bedacht me vanmiddag dat het vast al gestort zou zijn op vrijdagmiddag. En ja hoor hier in Zwijndrecht lag de compost al op de parkeerplaats. Zo voor het oprapen. Een vrachtje in mijn auto is al thuis geland, nu morgenochten voor volgende lading. Hoop dat het een beetje weer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier lag het er vanmiddag ook al. ook alvast een beetje opgehaald zodat ik in ieder geval wat heb voor de moestuintje en voortuin.

snap nu ook waarom vorig jaar een kwartier na 'opening' alles al weg was en wij mis grepen. En dat terwijl mij vorig jaar was beloofd was dat het dit jaar beter geregeld zou zijn, niet dus. wel leek er meer te liggen dan vorig jaar dus hopelijk grijpen er morgen niet teveel mensen mis. we rijden morgen halverwege de ochtend nog even langs, als er nog wat ligt nemen we nog wat mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het 1 zak per persoon op vertoon van je gemeentelijke pas, en ik laat het lekker gaan. Ik weet wat ik zelf in die groene bak gooi, dat is dus precies alles wat juist niet op mijn eigen composthoop mag, en dan mag het allemaal superverhit zijn hoor, maar god mag weten wat anderen er voor zooi doorheen hebben gegooid. Voor die ene zak ga ik niet het risico lopen op stukken bot of glas of plastic of resten van pesticiden of andere troep.

Ik ga straks in het najaar wel effe een praatje maken met die gemeentelijke bladblaasmensen dat ze een berg mogen storten in mijn voortuin. Doen ze vast wel als ik het vriendelijk vraag en dat kan zo de bak in en mooie bladcompost worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Brummen is de compostdag volgende week pas, de 26ste.

Vijf zakken van 20 liter per persoon, of een halve kuub los geschept, op vertoon van afvalpas.

De organisatie is hier in handen van een plaatselijke vereniging, en het werkt al jaren erg goed. Er wordt altijd bij vermeld dat wij (de inwoners van Brummen) het krijgen als dank voor het afval scheiden.

Als je tegen sluitingstijd nog een keer terugkomt, kun je eventueel nog meer krijgen, volgens het principe "op is op".

Ik strooi het al jaren over mijn grasveldje, en wat er overblijft hier en daar in mijn gewone tuintje.

Ik vind het altijd nogal "dood" spul, dus ik twijfel nog of ik het dit jaar op mijn nieuwe moestuintje zal strooien. En net als pippi gooi ik ook spul in de groene container dat ik niet in mijn eigen compost wil hebben. Zelfs de kippen, de helemaal uit hun dak gaan als ik ergens zelfgemaakte compost strooi, hebben relatief weinig belangstelling voor VAM compost.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat het dood lijkt komt door de manier van composteren. dat gebeurt onder veel hogere temperaturen dan wij met onze composthoop/bak kunnen bereiken. hierdoor worden zaden en ziekten gedood dus juist de dingen die we niet op de compost willen kunnen prima in de gemeentecompost. het is daardoor ook niet te vergelijken met eigen compost maar compleet dood is het niet. het heeft alleen water en tijd nodig, geen instant bemesting dus.

kwaliteit verschilt ook nogal per gemeente. (hier in de gemeente is de structuur totaal anders dan de aangeboden compost in de naastgelegen gemeente). ik heb dit jaar tot nu toe 1 stukje groen plastic aangetroffen en ben inmiddels op de helft met verspreiden.

wanneer je bio wilt telen zou ik geen gemeentecompost op de groentuin gooien maar dat lijkt me logisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...