Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vraagje over meetkunde.

Featured Replies

Geplaatst:

Het is zo lang geleden dat ik school liep, bijna een mensenleven, dat ik er me nog weinig van herinner.

Nu wil ik voor de verwarming van ons huis een verloopstuk maken dat van een ronde buis van D=60mm naar een van d=150mm gaat met aan weerszijden een stukje rechte buis om op de andere aan te sluiten.

Alleen kan ik het niet meer uittekenen. Ben al op het net gaan kijken maar alles is zodanig veranderd dat ik er niet meer aan uit geraak. (dat vergeten hé)

Is er ergens een goeie ziel die dat voor mij zou kunnen doen, het zou me heel wat kopbrekens besparen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat uittekenen kun je toch ook zelf? Gewoon, met pen en papier. En daar een foto van nemen.

Misschien eerst schetsen met potlood, daarna de lijnen aanzetten met viltstift, voor een duidelijke foto.

Iets anders: van diameter 60mm naar 150mm. Oppervlak is straal in het kwadraat maal pi.

60 mm diameter: oppervlak is (6/2)^2*3,14= 3*3*3,14= 78,5 cm2

150 mm diameter: oppervlak is (15/2)^2*3,14=706,5 cm2

Volgens mij is de stroomsnelheid door de dikke pijp dan 9x zo langzaam is als door de dunne pijp. Ik weet echter niet of dat bezwaarlijk is.

Advies van een ervaren verwarmingsmonteur lijkt me raadzaam.

(Het enige wat ik weet van verwarming is hoe het expansievat bij te vullen)

Geplaatst:

Heb jij even geluk, expansievat hoef ik nooit bij te vullen, want daar gaat toch geen water in.

Moet je toch bijvullen is je expansivat stuk.

gr Mat

Geplaatst:
  • Auteur

@henkg, die buis van 60mm is de uitlaat van een turbineken en moest ik die diameter aanhouden dan was de luchtstroom véél te sterk aan de uitmonding en kreeg ik vervelende wind in de bad- en slaapkamer.

Als ik nu het oppervlak zou willen tekenen, hoe doe ik dat?

Wat is dan de straal van de grootste en de kleinste cirkel en welk segment moet er uit gesneden worden?

@Demier, weet gij wel waarvoor een expansievat dient en hoe het werkt?

Geplaatst:
  • Auteur

Zo te zien ben ik niet de enige die het antwoord niet weet.

Geplaatst:

Ik begrijp je vraag al niet eens. Diameters kun je toch gewoon op papier tekenen met een passer? Of bedoel je dat de buizen onder een hoek op elkaar moeten staan?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:
  • Auteur

Zal ik het anders stellen?

Hoe teken ik de ontwikkeling van een afgeknotte kegel met onderkant r= 75mm en boven r=30mm, de hoogte van de afgeknottekegel is 250mm, mag iets afwijken.

In een plat vlak worden de diameters groter omdat er een stuk moet uit gesneden zijn.

De cylindervormige in en uitgangen maak ik dan wel apart en zet ze vast met blindnieten, dat is geen probleem maar die kegel wel.

Als ik die formules ooit al geleerd heb dan ben ik ze toch glansrijk vergeten.

Geplaatst:

Ah. Nu begrijp ik je vraag ook pas. Sorry Willy, kan je niet echt helpen maar misschien kun je online kijken bij bv het maken van een conische lampenkap. Dat gaat volgens hetzelfde principe. Misschien heb je wat aan deze link?

https://pionikko.wordpress.com/2012/07/04/lampenkap-maken-de-vorm-tekenen/ Hier kun je een bestandje invullen dat het vervolgens voor je uitrekent.

Hoop dat je er wat aan hebt

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Willy, volgens mij bedoel je dit:

2015-10-21%2011.11.04_zps3adiwbfm.jpg

Ik heb nu geen tijd om de afmetingen/vorm uit te rekenen, maar wellicht dat ik daar later op terug kan komen (tenzij iemand anders het al uitgewerkt heeft)

Edit: Judith heeft de oplossing volgens mij al aangedragen.

Geplaatst:
  • Auteur

YESSSSS, dat is het, hoe knip ik dat uit een metalen plaat?

Hoeveel vergeet een mens gedurende zijn leven hé?

Geplaatst:

Hoi Willy,

geheugenopfrissertje

je knipt het uit een metalen plaat met een plaatschaar

plaatschaar87691445420008.jpg

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hoi Willy,

de link van Judith werkt echt heel gemakkelijk,

tip, eerst even uit een krant knippen (of stuk karton)

nameten en dan pas de pasvorm overnemen op de plaat metaal.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Nu snap ik je vraag. Dat heet een uitslag maken. Als je daarop googled dan krijg je vele hits met berekeningen en formules.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:
  • Auteur

Die tip van JudithD is echt goed vind ik maar ik kijk nog verder.

Vroeger noemde dat een ontwikkeling, een uitslag is voor mij iets anders hoor.

Maar ik ben nu op de goede weg.

Dank aan iedereen.

Geplaatst:
@henkg, die buis van 60mm is de uitlaat van een turbineken en moest ik die diameter aanhouden dan was de luchtstroom véél te sterk aan de uitmonding en kreeg ik vervelende wind in de bad- en slaapkamer.

Als ik nu het oppervlak zou willen tekenen, hoe doe ik dat?

Wat is dan de straal van de grootste en de kleinste cirkel en welk segment moet er uit gesneden worden?

@Demier, weet gij wel waarvoor een expansievat dient en hoe het werkt?

Expansievat dient om op elke hoogte en in iedere radiator dezelfde druk te houden.

in een expansievat zit daar een rubberen ballon in die dan inmekeear wordt gedrukt door het water, dat is dus de expansiedruk, overal gelijk.

Dus in het vat mag er geen water zitten, zit daar toch water in, dan moet men dit vat vervangen,want dan is het stuk.

gr Mat

aangepast door Gast

Geplaatst:

http://www.wiskunde.net/inhoud-kegel

Zie nu pas wat je vraagt, dat is dus de uitslag van een kegel, in het politechnische zakboek staat beschreven hoe je dit oplost.

Dit is te vinden op internet, even googelen.

gr Mat

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.