Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nooit meer spitten?

Woudenberger

Aanbevolen berichten

In juli kreeg ik via de moestuinvereniging een kaveltje toegewezen van 5x20 meter. We hebben er al wel meteen wat groenten in gezet, maar aangezien we zo laat begonnen niet heel veel. Ik heb de afgelopen maanden vooral benut om aan de 'infrastructuur' te werken; kist gemaakt, tegels gelegd, hek geplaatst etc. ik vind het echt geweldig om in de tuin bezig te zijn, alleen werd me al wel snel duidelijk dat spitten niet mijn hobby is. Ook merkte ik dat ik relatief veel tijd kwijt was met het onkruidvrij houden van de paden. Op internet las ik dat het ook anders kan.

Het resultaat is nu klaar:

- 11 bakken van 120x300 en 4 van 110x360 die ik heb gemaakt van hardhouten vlonderplanken (gebruikt via marktplaats)

- grond in de bakken gespit, iets opgehoogd met tuinaarde, laagje compost en daarna afgedekt met stro

- paadjes opgehoogd, geegaliseerd, worteldoek erop en 5 cm houtsnippers

Ik wil er in februari ook nog mest bij doen. Ik haal dan wel het stro er weer af. Ik heb me laten vertellen dat je dat niet door de grond moet werken.

Het belangrijkste wat ik wil bereiken is de grond in de bakken niet belopen wordt en ik dus niet meer hoef te spitten (natuurlijk wel de bovenste 15 cm losmaken). En ook dat door de houtsnippers op de paden ik daar geen last meer heb van onkruid.

Zijn er medemoestuinders die al wat jaren ervaring hebben met deze aanpak?

(bij ons op het complex ben ik de enige die het zo doet).

Wat ik met name zou willen weten is:

- is spitten op deze manier niet meer nodig?

- moet ik het stro in het voorjaar op de composthoop gooien, door de grond werken of gewoon op de grond laten liggen?

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in geen eeuwen gespit. In de herfst breng ik compost op de tuin, werk dit door de bovenlaag en breng een deken van stro of gras aan, klaar voor de winter en voor alle vormen van gebruik in het volgend jaar. Bevalt ons buitengewoon goed.

Mooie tuin trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom

dat gaat prima zo, lekker compost opbrengen elk jaar en je kunt weer aan de gang

(ik neem aan dat jullie grond niet te veel inklinkt elk jaar,

we hebben hier tuinders die hetzelfde werken maar toch spitten om onze veengrond wat hoger te krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tuin! Ik spit ook al jaren niet meer (op kleigrond). Ik heb niet zulke bakken als jou maar leg elk jaar een dun laagje compost op de grond. Als ik hier een plantgat graaf zie ik dat o.a. de door wormen gegraven gangen zorgen dat er lucht en compost in de grond komt en regenwater goed kan afvloeien.

IMG045675331378067588.JPG

De stro kun je in het voorjaar gewoon op de grond laten liggen. Enige waar je op moet letten is dat de kiempjes van eventueel direct gezaaide groenten genoeg licht krijgen. Wellicht is het dan verstandig om de stro opzij te schuiven. Voor de mest zou ik ook het onverteerde stro ook even aan de kant schuiven en daarna weer bovenop leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Woudenberger:

Alles op de bodem laten liggen, net als in de Natuur. En net als in de Natuur zal er dan met de jaren een netwerk van schimmels, bacterien en andere micro-organismen ontstaan, die zelfs de zwaarste bodem kunnen herstructureren. Niet te vergeten een hoop wormen die alles verticaal weer verdelen.

De reden waarom wordt aangeraden om niet de tuin te spitten, is dat je daarmee het netwerk van bodemleven vernielt (met name de schimmels en bacterien). Verschillende vormen van micro-organismen leven namelijk in verschillende lagen van de bodem. Gaan we de lagen verstoren of helemaal omdraaien, dan komen al die micro-organismen op een plek waar ze niet kunnen leven (denk bijv. aan aeroob en anaerobe bacterien).

Mijns inziens zou er voor werkelijke structuur verbetering eigenlijk nooit gespit mogen worden. Alle mechanische bodembewerking, waaronder bij sommige tuinders hun jaarlijkse spitronde, is eigenlijk slecht voor de structuur van de bodem. Het levert tijdelijk een mooie structuur op, maar het is geen werkelijke blijvende structuur verbetering. Dat laatste kan alleen de Natuur verwezenlijken door het netwerk aan bodemleven. De foto van Jorg is een mooi voorbeeld, en het wordt met de jaren alleen maar beter.

Al het bodemleven dat onstaat en groeit, met de jaren dat je de grond ongemoeid laat, zal op hun beurt ook nog eens jouw planten extra goed doen groeien. Want nagenoeg alle planten soorten gaan een symbiose aan met schimmels of bacterien, en elke combinatie daartussen. Zodoende zullen gewassen op een jarenlang, op natuurlijke wijze bedekte, bodem altijd beter en gezonder groeien, dan op een mechanisch bewerkte grond.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een bekeerling sinds 3 jaar, die opgetogen is over de resultaten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer fanatieke niet-spitters dan ik dacht. Maar het verhaal is duidelijk. Ik laat het stro in het voorjaar maar lekker liggen (waar het kan).

De kans is heel erg groot dat er in het voorjaar haast niets meer te zien is van dat stro.

Je zou dan kunnen mulchen met houtsnippers (liefst houtsnippers die vers zijn en ook groene bladeren bevatten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro vergaat niet in één winter hoor, dat duurt wel een jaar.

Houtsnippers zou ik niet zo snel gebruiken tussen eenjarige groente; wel bij bv. fruitstruiken of -bomen.

Ik heb een deel van mijn tuin ook gemulcht met stro, en een deel met hooi, en tot nu toe bevalt dat prima. Het enige is dat de vogels er veel in wroeten. Dat is fijn omdat ze zo slakken opeten, maar als je net gezaaid hebt en daar het hooi/stro aan de kant hebt geschoven, maken de vogels er wel weer een zooitje van zodat je jonge plantjes bedolven kunnen raken. In de zaaiperiode moet ik dus wel vogelnetten gebruiken, of de mulch op een wat grotere oppervlakte tijdelijk weghalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo langzamerhand ook een fan geworden van niet spitten.

Dat deed ik tot dit najaar op een stuk grond van mijn moestuin die steeds harder werd, grond aan de kant van de beek. In de zomer konden we daar nauwelijks op werken zo hard was de grond en de planten groeiden er langzaam. Dus drie jaar geleden begonnen met steeds maar weer compost op de bedden te leggen zodra ik daar genoeg van had. En smalle bedden gemaakt zodat ik niet meer op de grond hoefde te lopen.

Ook paden met snippers heb ik. Geen planken langs de randen.

Dit jaar ga ik de andere helft van de voorste moestuin ook zo behandelen, dan heb ik nog een tweede moestuin waar ik wel frees, hier gaat oude paardenmest doorheen en is voornamelijk bedoeld voor pompoenen, aardappels, mais.

Stro heb ik niet zoveel en hou ik ook niet zo van( het vliegt altijd alle kanten op ik vind het lastig spul) dit jaar kreeg ik een oude rol hooi, die ga ik denkelijk gebruiken op de compostlagen.

Edit: Het stuk moestuin waar het allemaal mee begon wordt gelukkig steeds beter, de aarde wordt ook zachter.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...