wilma2 Geplaatst: 17 december 2015 Share Geplaatst: 17 december 2015 beste mensen, ik heb elk jaar veel last van mieren en luis in mijn appel, pruim en peren fruitbomen. nu heb ik boomband gebruikt on dit zo veel mogelijk tegen te gaan. mijn vraag is moet ik die ook op perzik gebruiken. hebben die wel last van luis en dergelijks of kunnen luis geen schade aanrichten op perzik.ik vind het niet fijn het hele jaar met spuitbussen bezig te zijn, om de insecten te verjagen, maar wil wel mooi fruit kunnen oogsten.graag advies groetjes van wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 17 december 2015 Share Geplaatst: 17 december 2015 Ik vraag me af of boombanden helpen tegen jouw "probleem". Ik denk dat je een zogenaamde lijmband gebruikt hebt en die wordt ingezet tegen de rupsen van de wintervlinder, die als het gaat vriezen langs de stam omhoog kruipen en in de jonge knoppen uitkomen en dan vraatschade geven. In een perzik zullen die rupsen meestal niet voorkomen....eerder in appel en peer, soms ook in kersen en pruimenbomen. Luizen in je appelboom zijn geen ramp. Als het gewone (groene of zwarte) luizen zijn, zijn ze vaak het gevolg van te (stikstof-) rijke bemesting, waardoor de groei te sterk is en de groeipunten zacht. Wat problematischer zijn zogenaamde bloedluizen, omdat ze een witte waas achterlaten op delen van de boom, vruchten minder mooi maken en ook virusinfecties in je boom kunnen brengen. Door te gaan spuiten (bijv. met zeep + spiritusmengsel) tref je ook de natuurlijke vijanden. Het beste kun je proberen om de boom gezond en sterk te houden (goede snoei, open en luchtig gestel) en natuurlijke vijanden te lokken. Bijvoorbeeld gaasvliegen, die in een natuurlijke tuin de luizen vanzelf wel vinden of lieveheersbeestjes. Oorwormen kun je lokken in een omgekeerde stenen bloempot gevuld met wat hooi of gedroogd gras die je in de boom hangt. Ook meesjes speuren in de winter de boom af om allerlei insecten die schade kunnen geven uit takken en knoppen te pikken. Verder je bodem voeden met jaarlijks wat compost en niet nog extra gaan mesten en zeker niet met stikstof. (Tenzij de boom in een pot staat? dan licht bemesten met bijvoorbeeld wat koemestkorrels, die langzaam werken).Als je appelboom een laagstam is en nog vrij jong, kun je het beste de boomspiegel kaal houden en mulchen met compost of wat houtsnippers. De bodem wordt daardoor beter voor je boom, de boom sterker en gezonder. Mijn advies richt zich dus vooral op de langdurig goede verzorging van je boom en de omgeving/bodem. Het kan een of twee jaar duren, maar je zult merken dat ze daardoor opknapt en veel gezonder staat, minder aangetast zal worden door van alles en nog wat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 17 december 2015 Auteur Share Geplaatst: 17 december 2015 dank je weknow, het gaat niet alleen om de luis, maar mijn tuin barst van de mieren, die zullen nu minder makkelijk in de bomen klimmen en zo de luizenkolonies niet kunnen onderhouden. vogels zijn er hier veel. potjes stro hangen ook in de boom. als je van mening bent dat perzik geen hinder van luis zullen hebben en dus geen kleverige boomband nodig hebben vind ik dat wel zo prettig.dat de grond rijk aan voeding is zou kunnen, geef zeker 2 x per jaar gedroogde koemest en 1 x in de zomer gedroogde kippenmest npk 4-3-2,54%stikstof totaal waarvan 3,6 organisch kippenmest, volgens de gebruiksaanwijing zou ik de kippenmest 3 x per jaar moeten geven maar met 2x koemestkorrels leek mij dit gezonder.luis bestrijden met spiritus/zeep is mij ook bekend. kreeg daar geen goed resultaat mee,hopelijk gaat het in 2016 beter.groetjes van wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 18 december 2015 Share Geplaatst: 18 december 2015 Stop dus met die 'rijke' bemesting, dat is nergens goed voor, in tegendeel, het zorgt voor een sterke vegetatieve groei die veel te slap is en last heeft van allerlei plagen, die sterker aangetast worden door luis.Mieren zijn volgens mij ook geen probleem, ik heb er hier geen last van. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 18 december 2015 Share Geplaatst: 18 december 2015 De voornaamste oorzaak van uw probleem staat eigenlijk al in uw bericht.Het gebruik van spuitbussen zorgt er mede voor je probleem.Door die spuitbussen vernietig je alle natuurlijke vijanden van de bladluis.Maar bladluis is snel en sterk en vermenigvuldigd zich als eerste opnieuw. Stop met spuiten , en je zal zien dat je vroeg in het voorjaar wat bladluisaantasting zal krijgen.De natuurlijke vijanden zullen er op afkomen (lieveheersbeestjes , oorwormen) en zullen die beginnen opruimen.de lieveheersbeestjes zullen hun eitjes leggen in de bomen , en de larven die uitkomen eten massaal bladluizen. De aantasting zal snel in evenwicht komen.Eventueel ernstig aangetaste toppen kan je ook wegknippen om een beetje te helpen in het begin om een evenwicht te krijgen.Verder in het seizoen zal je steeds minder bladluisproblemen zien. Als de bladluis onder controle is , zullen de mieren er ook niet meer op afkomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 18 december 2015 Auteur Share Geplaatst: 18 december 2015 BESTE POWERLITEjuist het gebruik van spuitbussen om luis te bestrijden vind ik geen goede optie, doe dit dus zeer weinig, alleen als mijn hele boom onder de luis zit en zeep/spiritus ook niet wil helpen pak ik een biologisch insectenspray.zou wel beestjes zoals gaasvliegen willen en oorwormen, heb er deze dagen 1 in een potje gezien. zet geen zoden aan de dijk he. hoe krijg ik er meer., maar voor de wintervlinder nu de boombanden gebruikt. aan dat kleverige band kunnen ook mieren en ander kruipend gedierten de boom niet in, Sugar lees ik t nu goed, in 2016 niet bemesten, zou geen slappe tak einden geven waar luis op afkomt?in tuinboeken staat toch, in de winter mesten met stalmest, of en kompost in t voorjaar met kalkvolgens jou niet doen dus.put je zo de boom niet uit .waardoor weer de luis zijn slag kan slaan.vervelend, soms zie ik door mijn bomen het bos niet meer. weet niet meer goed te doenk wacht maar af wat er in 2016 op mijn bomen afkomtgroetjes van wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yuras Geplaatst: 18 december 2015 Share Geplaatst: 18 december 2015 Wilma, als je dit kleverige band gebruikt, breng je zeker geen schade aan bomen Mijn ervaring is dat pruimen met dit band hadden veel minder last van luizen dan bomen zonder kleefband. Wel moet je zorgen dat mieren kunnen niet omgaan, andere weg naar de kroon vinden. Ik zal er vanaf mei op de stammen plaatsen. En, natuurlijk, juiste bemesting (niet te veel), schuilplaatsen voor roofinsecten enz.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 18 december 2015 Auteur Share Geplaatst: 18 december 2015 dank je Yuras, fijn te lezen dat er meer mensen zijn die de banden gebruiken en met succes.ja, ik heb ook de steunpalen er mee behandeld zodat de mieren geen opstapje hebben, ook geen takken die ergens tegen aan komen dus dat zit wel snor.vraag mij nog wel af wat te doen met VLIEGENDE MIERENgroetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yuras Geplaatst: 18 december 2015 Share Geplaatst: 18 december 2015 vraag mij nog wel af wat te doen met VLIEGENDE MIERENNieks. Ze zijn onschadelijk voor bomen http://www.rentokil.nl/mieren/vliegende-mieren/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
flachlandtiroler Geplaatst: 19 december 2015 Share Geplaatst: 19 december 2015 ik heb vorig jaar voor het eerst lijmbanden gebruikt en had het gevoel dat bij een paar jonge kersenbomen heeft geholpen. De takken zijn sneller en mooier uitgelopen als het jaar daarvoor. Toen had ik zwarte uiteindes, zovol zat de tak met luis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 19 december 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 december 2015 kijk eens aan Yuras, dat is weer een zorg minder wat betreft vliegende mieren. je link is interessant. ben er nu wel gerust op.bedankt voor je inbrenggroetjes van wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 19 december 2015 Share Geplaatst: 19 december 2015 Sugar lees ik t nu goed, in 2016 niet bemesten, zou geen slappe tak einden geven waar luis op afkomt?in tuinboeken staat toch, in de winter mesten met stalmest, of en kompost in t voorjaar met kalkvolgens jou niet doen dus.put je zo de boom niet uit .waardoor weer de luis zijn slag kan slaan.vervelend, soms zie ik door mijn bomen het bos niet meer. weet niet meer goed te doenk wacht maar af wat er in 2016 op mijn bomen afkomtgroetjes van wilma Vraag je eens af hoe al die bomen in het bos er in slagen om te groeien, niemand die die komt bemesten. Wat compost volstaat in theorie. En die boeken worden vaak geschreven door mensen 'van den ouden stempel'. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 20 december 2015 Share Geplaatst: 20 december 2015 Hallo, via een tip van een Franse tuinder maken wij nu elk jaar een cm of 50 van de stam vanaf de onderkant wit met kalk. Gegarandeerd succes geen luis en mier meer te bekennen. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 20 december 2015 Share Geplaatst: 20 december 2015 Luizen komen gedurende het seizoen voor in zowel gevleugelde als ongevleugelde vorm . Zolang ze dat kunstje volhouden heeft het gebruik van boomband of het kalken van bomen weinig zin. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 Nou, onze ervaring is al een paar jaar dat er geen luizen en mieren meer zijn. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 Ik reageer nog even omdat het nu helemaal door elkaar dreigt te lopen welke remedie voor welke mogelijke aantasting ingezet kan worden. Hier heb ik het eerste jaar na aanplant luizen gehad op enkele van de appelboompjes. (Mieren vast ook, die gebruiken de luizen als melkvee voor suikers...maar zijn op zichzelf niet potentieel schadelijk in fruitbomen). Die luizen zijn binnen enkele maanden minder geworden en verdwenen door zichtbare toename van natuurlijke vijanden. Ze zijn dus nooit een echt probleem geworden. Dat Marieke geen luizen heeft is leuk. Blijkbaar overbemest ze haar appels niet...want dat is de eerste oorzaak en/of heeft ze ook voldoende natuurlijke vijanden om een plaag van luizen te voorkomen. Een lijmband werkt niet echt tegen luizen....is tegen voor al wintervlinder. Witkalken van onderkant stam (liefst met een ecologisch mengsel van klei en kalk en evt. wat koemest....er bestaan ook giftige producten kant en klaar of als toevoeging die ecologisch echt onverantwoord zijn) kan zeker nuttig zijn......tegen insecten die in de spleten van de stam overwinteren, maar vooral om scheuren te voorkomen door vorst/droogte. Heeft weinig met luizen te maken. Bestrijdingsmiddelen inzetten om een probleem dat bijvoorbeeld door verkeerde bemesting ontstaat "op te lossen" is het paard achter de wagen spannen en zal bovendien het effect hebben dat het op den duur de (luizen-) aantasting erger maakt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 Weknow: oneens. Totdat wij kalk op de stam streken hadden wij ook last van luizen en hoe! Mag dan wel onschadelijk zijn volgens jou maar daar ben ik nog niet zeker van. Je kan zelf zien dat planten/bomen te lijden hebben door aantasting van luizen ook al is het maar tijdelijk. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 Ik vergeet er nog aan toe te voegen dat men niet voor niets kippenhokken bestrijd tegen luizen met witkalk. Is misschien een andere soort, maar even effectief. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 @ Marieke.Je suggereert een oorzakelijk verband tussen je bekalking van boomstammen en het geheel wel/niet aanwezig zijn van luizen op de bomen. De kalk in het mengsel op de stam en dat deze wit is, zou dan voorkomen dat er luizen op de knoppen en bladeren van een appelboom kunnen komen of veroorzaken dat ze er verdwijnen........ Maar misschien kun je me overtuigen door me duidelijk te maken hoe de wit gekalkte boomstammen dan inwerken op het al of niet aanwezig zijn van (veel) schadelijke luizen. Hoe houdt het die luizen dan tegen? Temeer omdat luizen, of bepaalde generaties daarvan, zich vliegend of zwevend door de lucht kunnen verplaatsen. Zonder dit verband te kennen , hoe de bekalking dan luizen zou kunnen tegengaan, lijkt het me logisch om ervan uit te gaan dat het om twee losstaande verschijnselen gaat die toevallig tegelijkertijd optreden. Nogmaals: Bekalking kan heel nuttig zijn voor fruitbomen en ook milieubewust (afhankelijk van de ingrediënten)...maar niet vanwege de luizen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 21 december 2015 Share Geplaatst: 21 december 2015 Alle kiertjes in een kippenhok dichtsmeren met verf doodt inderdaad de kippenluizen eitjes, maar daar blijft het ook bij. Bovendien is dit maar zeer tijdelijk. Bladluizen in een pruim of kers is een totaal ander verhaal, deze bladluizen zijn anders dan bloedluizen zoals we die bij kippen kennen. Bladluizen zetten in het najaar miljoenen eitjes af vooral op de jongere scheuten om in het voorjaar bij warmer weer explosief tevoorschijn te komen, als je dan nog zwarte mieren erbij krijgt is het helemaal een ramp. Ze zijn zeer moeilijk te bestrijden, enkel met lieveheersbeestjes of een zeepsopje met spiritus spuiten, respect voor iedereen waarbij dit werkelijk? helpt. Waarom bomen in het bos weinig tot geen last hebben van luizen? Omdat deze bomen van nature al een soort antistoffen in het sap bevatten onze gecultiveerde fruitbomen zijn gewoon veel te lekker of van nature veel te zwak om een luizenplaag af te weren. Jaren geleden waren er hoogstam fruitbomen welke nooit zichtbare luizenschade schade hadden, althans je kon het misschien niet zo goed waarnemen aangezien de bomen zo groot waren ... Wit kalken van een stam of gesteltakken ter voorkoming van luizen heeft geen meerwaarde, je krijgt die luizen toch wel in je boom want in de zomer ontwikkelen de luizen een tweede generatie levendbarende nakomelingen, deze generatie luizen kunnen zelfs vliegen, en hoe wil je die stoppen met witte kalkverf? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 22 december 2015 Share Geplaatst: 22 december 2015 Dit is het laatste dat ik er over schrijf: nee ik kan het niet onderbouwen waardoor het kan dat witkalk helpt tegen luizen, het ene jonge boompje dat we niet hadden bestreken zat wel onder. Ik zou zeggen probeer het eens ipv te reageren met enkel ongeloof, wij kregen die tip vijf jaar geleden en hebben het gewoon toegepast onder het motto, je weet maar nooit! Neem eens iets van elkaar aan! Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 22 december 2015 Auteur Share Geplaatst: 22 december 2015 met respect voor ieders mening, mijn vraag was, moet boomband op perzik is beantwoord. hoeft dus niet zo nodig vanwege luis/mier. maar kan geen kwaad. ik wil deze discussie hiermee afsluiten. vriendelijlk dank voor jullie inbrenggroetjes, wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart646 Geplaatst: 24 december 2015 Share Geplaatst: 24 december 2015 Ik plaats bij allebomen een lijmband dit tegen de wintervlinder omdat die hier rijkelijk leeft. Tegen mieren werkt het prima daarmee merk ik ook vooral verschil in de hoeveelheden luizen in pitfruit. De wintervlinder eet hier zelfs de walnotenbomen op. De pawpaws smeer ik dan weer nooit in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 december 2015 Share Geplaatst: 26 december 2015 Kom ook ik nog aanzetten met mijn werkwijze. Tuurlijk heb ook ik wel eens last van een dreigende luizeplaag. Vooral erg seizoens en weersafhankelijk, weinig wind, zwoele nachten etc etc. De tip dat gewoon gezond tuinieren ( niet te veel mesten ) absoluut helpt deel ik zeer. Opgejaagde groei is nu eenmaal extra bevattelijk. Verder bestrijd ik luizen eigenlijk alleen een enkele keer bij de rozen ( spiritus/zeep etc mengsel ; zat topics over en sorry Wilma, maar dat helpt dus echt wél, dat het bij jou niet hielp heeft met het ei-leggen , de cyclus daarvan, te maken, maar dat hadden we van de zomer al behandeld ) Witten van de stam en lijmbanden enzo. Och. wat zou het. onschadelijke ingrepen, dus gewoon doen als je denkt dat het helpt. Jij denkt dat het helpt dus helpt het, want je neemt het waar dus lijkt het ook echt zo toch ? Prima. Soms dreigt er wel een giga aantasting hoor, hier bij mij ook ( dit jaar een bijna zwarte kers ) Maar goed... een paar weken later is er al niets meer van te bekennen en de boom groeit er doorheen. Nu zit de kers vol met knoppen. Wel giga veel lieveheersbeest-larven gezien ook. Lekker laten gaan.laisé faire. erg ontspannend. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mgdekker Geplaatst: 25 juli 2018 Share Geplaatst: 25 juli 2018 Hallo, Ik geloof toch dat Marieke gelijk heeft en kan dat als volgt verklaren. Mieren profiteren van de luizen doordat ze de honingdauw van de luizen gebruiken als voedsel. Om deze reden zullen de mieren de luizen beschermen tegen natuurlijke vijanden van de luizen zoals het lieveheersbeestje. Als je van de mieren af bent, zullen de natuurlijke vijanden van de luizen deze beter in bedwang kunnen houden. Vandaar dat het aanbrengen van een boomband tegen mieren welk degelijk kan helpen tegen luizen. Zoek maar eens op internet naar mieren die luizen melken voor meer informatie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.