Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druppelslang en regenton


advanbrunschot

Aanbevolen berichten

Die 15 cm maakt nauwelijks indruk. De druk in de slang wordt bepaald door het hoogteverschil tussen het wateroppervlak in de ton en de op de grond liggende druppelslang. Iedere meter verschil levert een druk op van ongeveer 0.1 bar. Een druppelslang heeft om goed te kunnen werken een (over)druk nodig van ongeveer 0.4 tot 0.5 bar. Je zou je waterton dus op een hoogte van 4 meter moeten plaatsen wil het systeem , zonder pomp , een beetje fatsoenlijk kunnen werken. In de praktijk niet te doen dus.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat sommetje klopt maar omdat je de slang (welke is het trouwens?) toch al hebt zou ik het gewoon proberen: als hevelslang in de ton met een filtertje

als hij wel druppelt bij lagere druk dan de 0,4 bar van Frans is de waterafgifte gewoon minder en niet constant

daarna zou je kunnen proberen met een klein tussenvat en een vlotter een constante druk te produceren van zeg 0,1 bar, dus 1 m hoogte verschil

 

ik zou het regenwater trouwens wel goed filteren, ik heb hier losse druppelaars die na een maand of drie volslibben dus geen waterafgifte meer

en er zit ook wel eens een piepklein slakje in, dan loopt de hele ton leeg omdat dat krengetje de drijver tegenhoudt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je nu nog geen antwoord geven op deze vraag. Volgende week wordt de slang opgehaald. En ik realiseer me ook dat ik met het hoogteverschil wat ik kan realiseren, de slang niet onder hoge druk zal komen te staan. Maar ik wil en kan ook niet iedere dag naar de tuin en dan is een slang die gezapig wat druppels afgeeft op de juiste plekken, een welkome aanvulling.

Maar bedankt voor het meedenken en ik kom er op terug (geen managementdooddoener, maar ik doe dat echt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn tonnen ook niet zo heel hoog staan. Tenminste wel 1,5 meter van de grond maar de slang zelf ligt op ongeveer 1-1,20 meter. Ik gebruik dezelfde als in het linkje van robO. Druppelslang is niet erg lang, dus waarschijnlijk is de druk net genoeg voor die lengte.

 

Zie hier voor meer info:

druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...