Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eindelijk een begin gemaakt met de paardenmest / composthoop voor 2017:

2016102917152266791477758560.jpg

^ Middenvak is nieuw. Steeds laagjes paardenmest / gemeentecompost / eigen groenafval.

Het moet 2x zo hoog worden. Rechts het restant verse paardenmest (gaat snel, binnenkort nog een paar kruiwagens halen bij de buuv.)

Links het restant 2016.

Verder de pompoenplanten opgeruimd.

2016102917004852981477758569.jpg

^ Foto van 6 van de 8 al eerder rijp geoogste vruchten, met daarbij een paar die het (lang) niet gehaald hebben.

2016102915284697131477758580.jpg

^ Ook gedaan: in het zonnetje gezeten, en o.a. de blauwe bessen bewonderd. Mooi.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

houtrot216571477762755.jpgVandaag? Veel

Kruidenbak gevuld, boompjes verplaatst ( ivm schaduw ), houtrot gerepareerd aan het huisje en netjes afgewerkt met een geimpregneerde lat. Gaas deels rondom gedaan en afscheiding gemaakt met 30x30 tegels.

Nu moe

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Vandaag niks gedaan. Gisteren een kuub koeiepoep de tuin op gekruiwagent! Althans, manlief heeft dat gedaan, 10 kruiwagens vol.

Poep genoeg voorlopig. Er lag op het complex 24 kuub, gezamelijk besteld. Dat is een enorme berg poep!

Ik ga als test wat foto's plaatsen....nieuwe telefoon, andere manier van foto's opslaan. Hoop dat ze nu dus gewoon recht komen te staan, zoniet, dan weet je wie de rest van de dag narrig is!image28851478438875.jpgimage55051478438879.jpgimage87381478438884.jpgimage95391478438887.jpg

Edit: yeah! Rondedansje, Jo blij! Kan ik ook mijn updates weer bijhouden!

Geplaatst:

Ik heb géén stijve nek dus volgens mij is het gelukt Jootje!

Die mest ziet er nog wel behoorlijk vers uit... Weet niet of je nog wat kruiwagentjes kunt pakken maar dat zou ik dan lekker op een bult laten liggen zodat je dat volgend jaar kunt gebruiken.

Zelf gisteren niet in de tuin bezig geweest maar wel bij mn huisje.

In mn wc hok zijn ooit voorgaande bewoners begonnen met een douche te bouwen. Met als gevolg dat er alleen een douchebak staat.

Nou heeft dat de laatste jaren volgestaan met hout van buurvrouw L. Ondertussen is dat opgestookt en kon er opnieuw ingericht worden.

Had bedacht dat mn halve pallets er precies in zouden passen en gelukkig heeft mijn "dochter-van-een-timmerman- 's oog" mij niet in de steek gelaten. Perfect fit.

Dus met de pallets aan het sjouwen geweest en daar een stellage van gestapeld. Bijkomend voordeel is dat ook weer twee stapels van die pallets nu droog staan.

Het nog voorradige hout in de stellage geplaatst en hopla. Klaar alweer. Het hout ligt droog.

IMG322846961478440925.JPG

Nu volgend keer de rest van de wc ff schoon en weer verder inrichten. Daar had ik gisteren geen energie meer voor.

Het hele proces werd trouwens zeer op prijs gesteld door het Roodborstje dat geheel niet bevreesd mij op de hielen volgde om vrijgekomen spinnetjes e.d. te kunnen verschalken. Werd ook nog getrakteerd op een liedje.

Vooral het hok waar al het hout en ander zooi uit kwam bleek een geliefd jachtgebied.

IMG3235m68291478441130.jpg

IMG3240m64291478441293.jpg

IMG324120551478441295.JPG

En nét voor het donker de in het voorjaar geënte fruitboompjes nog in de grond gezet voor de winter toeslaat.

IMG324520951478441297.JPG

Geplaatst:

Wat een leuke foto's van het roodborstje!

Grappig ook dat ze zodra je gaat rommelen erbij zijn. Alsof ze ergens zitten te wachten....

Geen idee of de mest er vers uitziet.....schijnt twee jaar oude verteerde mest te zijn, maar vond het nog behoorlijk, klef...echt poep zeg maar. Heb een gedeelte apart liggen.

Geplaatst:

De mest lijkt op de mest die we hier op het complex kunnen kopen en dat is verse mest bij ons.

Leuk zo'n roodborstje, zou ik ook wel willen als half tam huisdier .

Geplaatst:

Een lading mest gehaald en de bonen en -stokken opgeruimd. Nog wat rucola geoogst en dahlia's geplukt.

Vannacht wordt het koud

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Van het droge weer gebruik gemaakt om weer een deel van het houten frame te schilderen van de kas die ik op de kop heb getikt, Kan niet wachten totdat die helemaal staat. Verder de laatste pompoenen geoogst en wat palmen, geraniums en andere 'niet winterharde' planten in de schuur gezet tegen de nachtvorst.

Geplaatst:

Jootje, je foto's staan prachtig recht hoor!

Gooi je al die poep zo op je aarde? Ik heb er nul verstand van want ik gebruik nooit verse mest, maar vinden al je planten dat wel prettig?

En het enige wat ik vandaag in de tuin heb gedaan is de laatste courgette geoogst. Het is een kleintje, maar het is zo ijzig koud buiten dat ik bang was dat hij zou bevriezen. De plant zelf heeft ook al wat koudeschade aan de bladeren, ik verwacht niet dat de dappere bloemen die er nog aan zitten nog courgettes gaan worden.

Geplaatst:

Over het algemeen vinden planten zeer verse mest niet fijn omdat het heel "scherp" is. Ik weet niet of koeienmest even scherp is als paardenmest, want dan kun je het beter niet zo op de tuin gooien. Het beste kun je mest nog een jaartje in je composthoop laten meedraaien.

Misschien dat meloenen, pompoenen, ed wel van verse mest houden maar daar kunnen we over 5 maanden pas weer mee starten.

Geplaatst:

Gisteravond kwam ik onderweg van 'n vrind richting huis bij ons complex langs en toch nog maar even naar de moestuin gefietst om daar de twee nog buiten liggende pompoenen te redden. Want op de moestuin bleek alles stijf bevroren. Dus niet alleen vorst a/d grond meer.

IMG328649161478958583.JPG

Ik denk niet dat deze Ananaskersjes nog rijp gaan worden...

En de Palmkool zag er ook prachtig uit...

IMG328715301478958638.JPG

En dit is de grote rode snijbiet van buuv L.

IMG329343291478958690.JPG

Alles glinsterde en knisperde... dat was wel weer erg mooi alleen niet echt te vangen in de foto's.

Geplaatst:

Ja mooie plaatjes, maar wel érrug jammer

De pepers, pepino's, canna's, dahlia's en OI-kers... alles kapot. Had dat nou niet een paar weken later gekund?!

Het is nog geen half november en volgende week stijgen de temperaturen al weer

Flauw hoor, Koning Winter

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat mijn mest betreft: ik heb besteld: 2 jaar oude verteerde mest. Ik heb er geen verstand van....maar vind het allemaal nog erg smeuig zeg maar....dus of dat al twee jaar gelegen heeft?

Ik heb het inderdaad in mijn vakken gegooid, en zal het in het voorjaar eronder spitten. Heb ook nog een gedeelte op een bergie liggen, dat komt later wel van pas.

Geen idee dus.....mijn tuin zal er toch wel blij mee zijn?

Geplaatst:

Straks blijken wij alle vorst van deze winter al weer gehad te hebben. Maar goed laatste buitentomaten, pepino en olijfkomkommer geoogst. En een kuipje met Bataat in de kas leeggehaald.

Geplaatst:

Vandaag niet in de tuin de tuin geweest. Maar op ent cursus geweest bij Permacultuur den haag. Na een lange dag met veel info een ent gemaakt op kwee c met ent van confarans peer. Ik ben heel benieuwd hoe het veder gaat verlopen. Wel veel weetjes en tips gekregen.

Geplaatst:

Erny, zo'n ananaskers heb ik ook. En de blaadjes van de muismeloen zien er ook uit als gewokte spinazie.

Het is hier niet eens zo heel koud geweest, maar je ziet wel opeens heel duidelijk wat er winterhard is en wat niet.

Geplaatst:
Dat ziet er mooi en strak uit, welk soort ga je planten, witte of blauwe

Welke weten we nog niet, die moeten we nog uitzoeken. En de vraag is even of er 1 of 2 druiven kwijt kunnen langs deze pergola. Hij is 4 meter breed, 230cm hoog en straks komt er nog een hoek bij van waarschijnlijk 240cm.

Dus totale lengte van de pergola wordt 640cm.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Gisteren een kleine kuub zand naar mijn moestuin gebracht.

20161113_164716_zpsqhuyktge.jpg

Vanmiddag een pad aangelegd waar ik wat zand als ondergrond voor heb gebruikt. Het pad zelf is van stoeptegels, maar toen ik dat af had was het bijna donker, dus daarvan geen foto.

20161113_164701_zps6istceo3.jpg

Met de rest van het zand nog meer paadjes aaleggen. Ik deel mijn tuin op deze manier in in vakken die 1.20 m breed zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...