Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Meestal kun je op Google de naam van de peper invullen gevolgd door 'scu' danwel 'shu' ofwel scoville (heat) units. 90% kans dat je vindt wat je zoekt...

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

In't vervolg wat grondiger lezen

De paprika's hebben de temperatuursverschil goed overleefd, er zijn enkel 2 planten waarvan de onderste bladeren lichtjes uitgedroogd en verschrompeld lijken te zijn.

Zou het kunnen dat dit door de temperatuurverschil gebeurd is? Of doordat ze nu in direct zonlicht achter glas staan, dat de bladerpunten wat verbrand zijn?

( zal zien of ik morgen even een kiekje kan maken )

Ze krijgen dagelijks een kleine waterbeurt, en 2x per week krijgen ze een bladervoeding ( spray ) van het merk hy-pro.

Geplaatst:

Ik heb gisteren de Jalapeno, Big Bertha, Fatalii Red, Marconi Golden en California Golden Wonder gezaaid.

Ik ben later dan vorig jaar.

Normaal zaai ik 1 januari al

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Te weinig geduld.

Heb ook een pepervraag.

Ik had peperzaden van de Jalopena Purple gezaaid (deno), maar die zijn allemaal niet gekiemd en / of beschimmeld geraakt. Heb twee lichtingen geprobeerd, maar allebei mislukt. Nu was er vandaag een zadenbeurs en daar stond ook een peperzaden (en plantjes)stand. Uiteraard heb ik daar natuurlijk wat zaden meegenomen. Ik vroeg om een vergelijkbare pepersoort en daar hebben ze mij een Lemon Drop aangeraden. Die heb ik gekocht, maar is qua Scovilleunits is niet echt vergelijkbaar met de Jalapeno Purple, de Lemon Drop is vele malen heter. Bij een andere stand heb ik milde peperzaden gekregen (van mijn zaaigoedvereniging), namelijk de Moravska Ovocna en de Krimson Lee. Deze zie ik niet op mijn Scoville peperlijst staan, weet iemand wat hier de Scoville units van zijn?

Alvast bedankt!

Ik heb precies hetzelfde met de Jalapeno Purple. Al 2x via de deno methode en ook een keer gewoon in zaai en stek grond en er komt er nu maar 1 boven... Het lijkt wel of ze niet willen... Zo ook met de Fresno en Habanero Yellow.. Jammer joh...

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Geplaatst:

Hier ook een aantal soorten die gewoon echt niet willen, ondanks nieuw zaad. Zowel de Marconi Purple paprika, als de Habanero Tobago Seasoning en de Aji Dulce willen gewoon niet. Twee zaaironden, elke x 6 zaden en niets gekiemd. Gelukkig heb ik zat andere soorten maar jammer is het wel

Geplaatst:

Heb de zaden van de Jalapeno Purple (waren tht 2017) een paar maanden geleden bij 123zaden gekocht. Ik gok dat de zaden niet kiemkrachtig waren. Zeker ook omdat ik daar meerdere zaden heb gekocht die niet zo goed kiemen.

Wel jammer, maar voor dit jaar heb ik nu andere peperzaden gekocht / geruild en gezaaid. Volgend jaar probeer ik de Jalapeno Purple wel weer. Het moet tenslotte een keer lukken.

Geplaatst:

Hier komen nu de eerste mini bell paprika plantjes op , deze heb ik gezaaid op 28 februari

Het is de eerste keer dat ik paprika en peper plantjes zaai, dus was erg blij te zien dat de eerste zijn opgekomen

Geplaatst:

ik zaai voor het 2e jaar pepers en bijna alles is opgekomen! Na vorig jaar 4x opnieuw te hebben moeten zaaien ben ik nu erg blij.

Scotch Bonnet en Rawit zijn keurig opgekomen.

Ancho peper laat zich nog niet zien, maar ik vraag me af of het zin heeft te wachten, ik had ze gewonnen uit een gedroogde vrucht en ik weet dat je bij het drogen van pepers hitte gebruikt, gaan de zaadjes dan dood? Ik weet natuurlijk ook niet hoe oud de vrucht was...

Edit: Ik heb alles gezaaid op 25 februari

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Geplaatst:

Sommige soorten doen wel een 3 weken eer ze ontkiemen, ligt vaak aan het soort en mischien iets te diep gezaaid.

Zelf heb ik dat probleem dit jaar met de bischopskroon, al 4 x gezaaid en nu komen de eerste pas boven.

Dus ik zou die toch maar laten staan , maar voor noodgeval iets reserf zaaien.

gaat nog net.

gr Mat

Geplaatst:

Ja die ervaring heb ik ook..dat je soms heel lang moet wachten op een kieming.

Mijn pepers zijn prima gelukt, paprika valt wel tegen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt.

Ik ga niet opnieuw zaaien, komen ze niet op moeten ze het zelf maar weten...

Nog een vraag; hoe vroeg beginnen jullie met voeding geven?

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Geplaatst:

Dat hangt af van het medium waar je op kweekt. Ik heb dit jaar voor het eerst laten ontkiemen op cocopeat en ben al begonnen met voeding omdat daar niets in zit. Potgrond daarentegen zou ik lekker met rust laten tot je ze verplant (en dan hebben ze dus wss weer nieuwe potgrond. Als het specifiek over pepers gaat dan kun je het beste www.chillipeper.nl raadplegen. Het forum aldaar is één grote wiki en testlab van peperkwekers en héél erg leuk

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Hier komt nu ook het eerste peper plantje op, gezaaid op 3 maart.

Van de week waren ook al de paprika plantjes opgekomen.

Ik was bang dat ik het voor de eerste keer niet goed had gedaan met zaaien van de paprika & peper plantjes, maar misschien komt het toch nog goed

Geplaatst:

Wow, zoveel planten!

Ik heb hier onder mijn keukenkast nog een peper gevonden van drie jaar geleden ( lag helemaal achteraan ) daar de zaden uitgepeuterd en er drie gezaaid

Ze zijn alle drie uitgekomen

Aangezien ik de naam niet ( meer ) weet heb ik ze maar Red Hot Chili Pepper gedoopt.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst een bakje "Poivron doux d'Espagne" ingezaaid. Zou volgens de beschrijving een langwerpige, dikwandige rode paprika moeten zijn. Zaden meegebracht uit Frankrijk. Het viel me op dat er in dit pakje vier keer meer zaden zaten dan wat hier gebruikelijk is voor hetzelfde geld. Wat ik me afvraag is hoe zoet/bitter ze in groene toestand zijn. Ik zet standaard "Esterelle" van Vilmorin omdat die groen ook zacht van smaak zijn, niet al te bitter dus, en twijfel nu wat ik meer plaats zou geven. Iemand ervaring met de "doux d'Espagne" pepers?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

IMG880580781459289499.JPG

IMG880624481459289500.JPG

IMG880757441459289502.JPG

IMG880325721459289578.JPG

Vandaag even een peperfotoshoot gedaan, daarvan later misschien meer.

De pepers staan nu verdeeld over 4 bakjes ipv 3 om ze wat meer ruimte te geven.

Heerlijk altijd die peperlucht die van sommige soorten afkomt als je ze aanraakt.

Geplaatst:

Wow wat staan je planten er goed bij.

mijne zijn nog niet eens fotowaardig. net zoals vorig jaar ben ik bewust wat later met zaaien aangezien ik zonder verlichting werk.

Geplaatst:

Hier wat minder nieuws. M'n katten hebben al m'n capsicumstekjes van de vensterbank gegooid, net toen alles begon te kiemen en in gang gezet was Het is nu een beetje laat om nog te beginnen met zaden en dus ben ik op zoek naar stekjes. Soorten maken niet zoveel uit. Iemand die in de provincie Groningen toevallig iets over heeft? Ik hoor het graag!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...