Geplaatst: 3 januari 201610 j Ja, het is zover... het VRIEST! Niet echt hard, net een graadje onder nul, maar toch...
Geplaatst: 3 januari 201610 j hier ook vorst en vooral ijzel. alles is voorzien van een laagje ijs. geeft een heel grappig geluid wanneer de wind door de bomen/planten waait. En door de ijzel last van knipperende verlichting. stroomdipjes veroorzaakt door dansende hoofdleidingen. http://www.dvhn.nl/groningen/Dansende-hoofdleidingen-zorgen-voor-stroomdipjes-in-het-Noorden-21105759.html
Geplaatst: 3 januari 201610 j Auteur Oh... was dát het! Dacht dat mn lampjes stuk aan het gaan waren. Edit: ja... daar ging het weer... knipperde knip...
Geplaatst: 3 januari 201610 j ja hier ging het ook weerhttp://www.rtvnoord.nl/nieuws/157956/UPDATE-Dansende-lijnen-zorgen-voor-stroomdippenzie het 2e filmpje in het donker. die vonken zijn de veroorzakers van die dipjes. geen piekspanningen gelukkig. het kan als het goed is geen kwaad voor je apparatuur.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Auteur En nu is het anderhalve graad onder nul en het SNEEUWT! Opeens is het wit buiten.Maakt een knisperend geluid als het valt... En nog steeds knipperende lampjes...
Geplaatst: 4 januari 201610 j Ook hier in de Achterhoek knipperden de lampen. Alsof je in een ver buitenland zat Vanmorgen wat natte sneeuw... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 januari 201610 j wit winter wonderland. paar cm sneeuw en het blijft nog liggen ook. zo lijkt het lente en zo is het toch nog winter.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Hier aan de Rijn is het koud, regenachtig en mistig. Toch nog zeker 5 graden boven nul.Warme chocolademelk-weer.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Auteur En nog steeds knipperen de lampen. Ben blij dat ik van die piekbeveiligers op een aantal stopcontacten heb... pc en tv zijn dus veilig. Vannacht is na eerst het laagje suikersneeuw ook de wat nattere sneeuw gevallen... mooi laagje dus vandaag. Eerste dagje sneeuw en ijzel en gelijk paniek en code Oranje... pffff...
Geplaatst: 4 januari 201610 j als ik zie hoe de auto's en fietsers door de straat glijden vind ik code oranje niet zo gek. de straat is weer veranderd in een ijsbaan ondanks dat er al meerdere malen is gestrooid (iemand van de strooidienst woont verderop in de straat ). in groningen schijnt het nog erger te zijn. het geeft wel een mooi schouwspel met enkele idioten die hun snelheid niet aanpassen. ik heb de stoep zo goed mogelijk sneeuwvrij gemaakt en gestrooid maar verder waag ik mij niet buiten.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Auteur Ja, maar aan dat idiote gedrag verandert een code oranje toch ook niets?... Als er sneeuw ligt moet je je gedrag gewoon aanpassen en bij ijzel helemaal. Dat hoort gewoon bij de winter. Daar is geen code oranje waarschuwing voor nodig... Waarschuw dan gewoon voor ijzel en gladheid... Vind het echt een hele rare ontwikkeling. Je merkt toch gelijk dat het glad is als je het huis uitgaat? En wat nu als het echt extreem weer wordt? Hebben we alleen code rood nog over... (Denk aan de winter van 78/79)Sneeuw en ijzel in januari is geen extreem weer maar hoort gewoon bij de winter. Daarentegen is ijzel in mei bijvoorbeeld wel extreem weer lijkt mij.Voor de situatie nu lijkt me code geel beter op zijn plaats... Waarschuwing... ijzel. Los van dat ik het nut van die rare onvoorspelbare weeralarmfases niet inzie. Denk dat dat toch niet werkt en alleen vanwege verzekeringsgronden is ingevoerd.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Erny schreef: Los van dat ik het nut van die rare onvoorspelbare weeralarmfases niet inzie. Denk dat dat toch niet werkt en alleen vanwege verzekeringsgronden is ingevoerd. Dat denk ik ook. En voor de NS....dan hoeven ze treinen niet allemaal of op tijd te laten rijden, zonder dat het meetelt als "mindere prestatie"? Echt "managers-werk" In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 januari 201610 j Opmerkelijk hoe veel het weer kan verschillen tussen Noord-Oost Nederland en hier in het Zuid-Westen (Zeeuws-Vlaanderen). Het was de hele dag rond de 8 graden en zonder de schrale wind van de afgelopen dagen (voelde koud, maar temperatuur was rond de 10 graden) Ik heb dus de hele in de bostuin kunnen werken...moest zelfs jas uitdoen omdat het te warm werd. Ook geen regen vandaag hoewel op het land veel water van de afgelopen dagen is blijven staan als modderpoelen. En alle veel te vroege lente-verschijnselen of voortgezette herfsttoestanden zijn de afgelopen dagen gewoon doorgegaan. Voorspellingen voor komende 2 weken zijn vrij constant: overdag tussen 7 a 10 en nachten niet lager dan +4. Nog geen nachtvorst geweest...zou wel goed zijn...en best lekker: een weekje even goed koud 's nachts en overdag rond de 0 met een helder blauwe lucht en een zonnetje. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 januari 201610 j het gedrag van de idioten zal niet veranderen, idioten hou je altijd. maar zullen vast mensen zijn die zich aanpassen omdat er een weeralarm van kracht is. helaas lijken veel mensen steeds verder van de natuur af te staan. mensen die niet meer naar buiten kijken om te zien hoe het weer is maar naar een buienradar. de vraag "gaat het zo nog regenen?" wordt veelal gevolgd door het pakken van de mobiel ipv het naar de lucht kijken. in dat gevolg past een weercode denk ik ook. dat mensen zich niet aanpassen omdat ze zien dat het sneeuwt maar omdat er een weeralarm van kracht is. zal op het moestuinforum nog wel meevalt, daar ben je toch al meer met de natuur bezig dan gemiddeld.
Geplaatst: 5 januari 201610 j Ehm... Misschien was die code oranje zo gek nog niet. We zijn niet ingesneeuwd maar ingeijzeld. alles is voorzien van een laag ijs. Kunststof deuren en ramen zijn vastgevroren.De autodeuren ook en zie de auto maar ijsvrij te krijgen. Dan nog de weg op gaan is gekkenwerk. Toch als ik het nieuws zo lees zijn er genoeg gekken die met bosjes van de weg af glijden. Om 9uur was het nog -4 dus het dooit nog lang niet.
Geplaatst: 6 januari 201610 j Waarschuwen voor levensgevaarlijke ijzel; daar is de code oranje voor bedoeld, dus ik vind de waarschuwing terecht en helemaal niet overdreven. Vandaag is het nog glimmender dan gisteren. Gisteren heb ik de sloten van de autoportieren ontdooid met een kan heet water, daarna een half uur de motor laten draaien, verwarming aan. Dan een cm dikke lag ijs krabben. Vervolgens boodschappen doen, veiliger met de auto dan lopend of fietsen. In de auto kan ik niet vallen en wat breken. De straten spiegelen werkelijk. Voor kinderen is het leuk, ze hebben pret met schaatsen en sleeën. Midden op de weg spelen voor mij een paar kindertjes, papa en mama staan aan de kant te kijken. Ik moet afremmen, ouders kijken mij boos aan als ik de - schorre - claxon gebruik. Maar goed, code oranje dus, ik rij rustig en wacht geduldig tot de kids aan de kant gaan en ik verder kan. Schokbrekers zijn zeker bevroren, de auto veert niet en bonkt als een gek. Genoeg proviand gehaald om de komende dagen binnen te mogen blijven. Van mij had het zachte weer van laatst mogen blijven. Edit: Rob0, ik ben jaloers op het weer in Haarlem en daar beneden, ruilen? CODE ORANJE: PAS OP, SCHAATSERS OP DE WEG!
Geplaatst: 6 januari 201610 j hahah. hier in de zijstraten ook schaatsers op de straat. ik zag net kinderen die de gestrooide straat kruipend overstaken want schaatsen ging niet. levensgevaarlijk. al met al lijkt het hier minder erg dan gisteren, met dank aan de strooidienst. de delen die niet zijn gestrooid zijn spekglad maar de gestrooide delen zijn prima begaanbaar. dat kan ook zo weer omslaan want er komt nog meer ijzel aan. huub, er lag inderdaad een behoorlijke laag ijs op de auto. wanneer je auto gisteren niet is schoongemaakt een dubbele laag.foto die mijn man vanochtend schoot bij het schoonmaken van de auto. dikke centimeter ijs terwijl de auto gisteravond schoon was (gelukkig hoeft hij niet de weg op, maar de auto moet wel ijsvrij zijn ivm oproepdienst)dat zal bij jou auto nog een stuk erger zijn geweest.
Geplaatst: 6 januari 201610 j Hier in Rotterdam bloeien de narcissen Hoe moet dat nu met de Elfstedentocht waarvan ik gezegd heb dat die op 14 februari plaatsvindt ??
Geplaatst: 6 januari 201610 j Ook hier in de Achterhoek is het kwik vandaag nauwelijks/niet boven nul geweest. Goed weer voor erwtensoep met vv-worst en boterhammen met vv-spek "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 7 januari 201610 j de Elfstedentocht Vandaag las ik een uitspraak van een Friese arts dat er tijdens een Elfstedentocht meer botbreuken binnen komen dan nu, met die gladheid. Ik stel dan ook voor om tijdens de Elfstedentocht ook een code rood af te geven "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 7 januari 201610 j Auteur Blij dat ik nu niet met de gebroken enkel in het ziekenhuis lig, dan had ik vast geen kamer voor mij alleen gehad. Maar.... de dooi komt eraan! Nog een ietsiepietsie onder nul nu, op naar de 0 en dan maar smelten!Wat ook wel moet want morgen bezoek van ver op de tuin en daar is het natuurlijk nu ook spekglad en ontoegankelijk. Dus die dooi ligt geheel op schema.
Geplaatst: 7 januari 201610 j Hier in het "tropische" Zeeland nu ook - ineens - voorspellingen voor kou over een dag of 10.....zelfs overdag onder 0 volgens de vooruitzichten. http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Zeeland/4058751 In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 januari 201610 j tsja, het zou hier nú 9 graden vriezenmaar het stormt en regentyuck, alweer een natte broek....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.