Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn “propagator”. Werkt uitstekend.


henkg

Aanbevolen berichten

Eerdere jaren was ik bezig met kweekbakjes zoals die van de Action, geplaatst op een warmtematje (eigenlijk een aluminium plaat bovenop een Digitenne-ontvanger).

Sinds vorig jaar geen digitenne meer, maar wel CV.

 

En waarom al die moeite. Gewoon op de vensterbank, boven de CV radiator ging in 2015 uitstekend. Dat doe ik dit jaar weer.

Vorig jaar heb ik de temperatuur niet gemeten, nu wel:

20160115162210kk51481452873851.jpg

 

Thermometer is een vleesthermometer (Action ca 1,50, Blokker ca 3,-). De temperatuur op de foto is ongeveer 26 graden, precies goed voor de Chinense pepers. Andere zaaien hebben een iets lagere temperatuur nodig, ik schuif de betreffende potten dan iets verder richting raam. En b.v. de zomerprei: die staat nu gewoon in de huiskamer te kiemen, zonder bijverwarming.

De relatief grote pot –hier met 8 zaadjes- zorgt voor een buffer, zodat de grond niet te snel afkoelt respectievelijk opwarmt bij af- en aanslaan van de CV.

 

Die vleesthermometers zijn onnauwkeurig, maar ach: een paar graden verschil maakt niet echt uit. Aanschaftip: bekijk er meerdere en kies er eentje die niet afwijkt van de meeste andere (bij vergelijken niet het puntje vastpakken met je warme handen )

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n goedkope vleesthermometer. Getest met bijvoorbeeld kokend water was ie zowaar zeer nauwkeurig. En ik kweek al jaren van alles op op mijn CV. Niet dat dat altijd door mijn vriend gewaardeerd wordt, want ik heb zaaisels op werkelijk ELKE verwarming.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat gaat vast heel goed zo, eigenlijk wil het meeste wel kiemen ergens in de kamer

 

ikzelf vind het wel aardig om de temperatuur constant te houden en te zien hoe snel de zaden kiemen bij een constant optimum (ben een beetje meetfreek ); onze verwarming gaat 's nachts ook laag en dan wordt het in de vensterbank een graad of 12

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Zaaien kan altijd, het kiemen heeft gewoon met de vochtigheid en de juiste temperatuur te maken, het verder opkweken wordt nadien wat moeilijker binnenshuis, je plantjes hebben nadien ook voldoende licht nodig. Even zoeken op het forum geeft je bv meer informatie bij pepers of andere warmte minnende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook aan wat je wilt gaan kweken en of je dan in de juiste periode zaaid. Nu net na de zomer voor de winter, hebben zaailingen niet altijd genoeg licht.

Als je nog winter groente wilt zaaien dan wel, wil je voor het volgende jaar gaan zaaien, is jan/feb/maart een betere tijd om te starten. Altijd even in de zaaiagenda kijken in welke maanden je wat kan zaaien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt @rorror daarom ook de tip om even te zoeken op het forum, voor bv je wintergroenten  of koud minnende is het ook vaak te warm binnenshuis in verhouding tot het ontvangen licht. Dit propagatortje dient juist voor het sneller kiemen, niet om de plantjes erin te laten staan, ze zullen anders heel snel fileren, elke type  plant heeft nadien zijn eigen behoefte.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...