Jorg Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 De Verenigde Naties hebben 2016 uitgeroepen tot 'Internationale Jaar van de Boon'. Het gaat daarbij alleen om peulvruchten (droogbonen) en niet om sperizebonen of doperwten. Alle groene, verse peulvruchten, zoals sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, doperwten, sugarsnaps en peultjes, worden gezien als groente. Ze bevatten namelijk in tegenstelling tot andere peulvruchten vitamine C en worden als groente gebruikt. Peulvruchten zijn de zaden uit de peulen. Denk aan witte bonen, (kikker)erwten, linzen, zwarte ogen bonen en kidneybonen, maar ook de oer-Hollandse bruine bonen of kapucijners. Leuk artikel van Nick Trachet: http://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-bonenjaar/ Peulvruchten zijn gezond omdat ze weinig vet en veel eiwitten bevatten. Ook zijn ze rijk aan vitamines en mineralen (ijzer, magnesium, zink, foliumzuur (B11), thiamine (B1) en niacine (B3). De vele vezels, zowel verteerbare als onverteerbare, hebben een gunstige werking op het cholesterolgehalte in het bloed en de spijsvertering als geheel. Ze verzadigen goed en zijn geschikt voor mensen die wat minder vlees willen eten. Peulvruchten zijn bovendien duurzaam omdat ze een zeer lage ecologische voetafdruk hebben, weinig eisen stellen aan de grondsoort, stikstofbindende bacteriën aantrekken waardoor ze de kwaliteit van de bodem verbeteren en zich uitstekend lenen als vleesvervanger. In Nederland eten we maar mondjesmaat bonen. Deze onbekendheid (of onbemindheid) was dan ook aanleiding om hier in 2014 op het forum een teeltwedstrijd met de berlotti-boon te organiseren. Zelf teel ik sindsdien droogbonen. In het kader van het jaar van de boon is mijn vraag aan jullie: welke peulvruchten (dus droogbonen) rassen telen jullie dit jaar? Ik teel dit jaar:- Berlotti- Friese woudboon- Wieringer boontje- True red cranberry Quote
RobO Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 (aangepast) citroenbonen, veel; kleur citroengeel met een zwart oogje, smaak werkelijk verukkelijk, oosters of westerskrombekken; kleur spierwit, kromme boon...., lekker in de blote billetjes in het grasborlotti: gespikkeld of donker, leuk in de pot en en lekker in de italiaanse stoof of soep allemaal stamboontjes 3 februari 2016 aangepast door Gast Quote
wijo Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Ik vind het ook mooi om ze gedroogd in glazen potten op een keukenkast te hebben staan.Ik ga komend jaar telen: BorlottiFriese woudboonKidneyDrentse kievitboonWieringer boonKastanjeboonZwarte PietDrentse weekschil Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Flup Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 BorlottiBerner LandfrauenCapucijners (als tenminste die hele zak die ik in de supermarkt heb gekocht kiemkracht heeft)Sugar SnapsRijspeul Quote
Roelie Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Dubbele witte zonder draad, stok.Groninger pronkboon, stok.Bonties, stam.Dreuge boon, stok.Spekbonen, stok.Tuinbonen.Capucijners.Groene erwten. Quote
Erny Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Zelf hou ik niet zo van droogbonen dus die gebruik ik ook niet echt. Maar kweek wel All Purpose boontjes die in elke fase van de ontwikkeling geoogst en gegeten kunnen worden. En wat ik niet pluk laat ik hangen om te drogen en oogst daar vervolgens de droogboontjes van. Rattlesnake .... (mooi gemeleerd groen en paars stokboontje met lichtpaarse bloei)Cosse Violette .... (diep paarse stokbonen met paarse bloei, goeie opbrengst, goede smaak als verse boon) Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 (aangepast) Leuk topic.Ik zou het leuk vinden als bij de bonensoorten die jullie vermelden wat eigenschappen staan bv stam/stokboon, kleur, eventuele smaak en gebruik. Het leuke van droogbonen vind ik ook dat je ze gerust voor twee jaar kunt telen..gedroogd bewaren ze meer dan prima!In 2014 had ik de kastanjeboon/stokboon ( Wijo, die heet voluit Haricot Chataigne d`Echenans) een zachte, ietwat ronde en smaakvolle bruine boon..met een ondertoon van kastanjesmaak en textuur. Afgelopen jaar de flageolet een stamboon, lichtgroen, door zijn grote geeft hij geen grote opbrenst maar de smaak ik heerlijk zacht. Dit jaar kweek ik de St. Fiacre..een grote enigzins platte en hoekige witte stokboon die veel gebruikt wordt voor het Franse recept cassoulet, en Haricot Coco, een witte ronde stokboon die ook ( net zoals de St. Fiacre) demi sec bewaard kan worden ( peulen plukken als ze geel worden maar nog voordat ze opdrogen en de nog zachte bonen invriezen..deze bonen hoeven maar ongeveer 20 minuten gekoot te worden) 2 februari 2016 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MartinH Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Borlottibonen, bruine bonen ( weet de soort nu even niet ) en reuze witte bonen, gekocht bij de Lidl, herkomst Macedonië, verder geen idee wat voor soort het is. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
prettig gestoord Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Red kidney beans en erwten voor de erwtensoep aan droogbonen, zou wel kapucijners willen maar ik had vorig jaar maar liefst 9 peulen van 7 planten samen! Niet echt bemoedigend ! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorg Geplaatst: 1 maart 2016 Auteur Geplaatst: 1 maart 2016 Kwam deze website tegen in het FD:http://www.hippeboon.nl/web-winkel.html (verschillende soorten droogbonen, deel van Nederlandse oogst). Quote
Ciska Geplaatst: 1 maart 2016 Geplaatst: 1 maart 2016 Ik wilde dit jaar gaan zetten:Bruine bonen ( noord Hollandse )Friese gele woudbonenKidneybonenSnijbonen (geen idee welk soort, de tuinbuur heeft ze uit Duitsland en die wist het ook niet meer) Pronkboon (ook van de tuinbuur) waren lekker ( ook van uit de vriezer) en echt niet draderig Stambonen " maxi" en " prelude" ook nog een paarse soort waarvan ik de naam kwijt benNaaldboontjes " cordoba" En als het meezit een aantal interresante bonen via de MTFD Ik had vorig jaar ook capucijners, maar dat was geen succes....misschien volgend jaar weer een nieuwe poging Quote
ADOPEG Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Leuk! Erwten moet iedereen die in genetica geïnteresseerd is toch wel hebben (Mendel). Wij hebben:Doperwten (Kelvedon Wonder)Een gele stamslaboon (Scala voorheen Berggold)Kapucijners (Blauwschokkers natuurlijk)Kievitsboon (Borlotto Lingua Di Fuoco 2 = een stokboon, hardschillig) Quote ~ Vita rosa est ~
Indy Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Ik ga dit jaar weer voor de Friese woudboon, de Borlotti, paarse bonen , en een pronkboon, deze: Quote
Aluapje Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Zelf ben ik helemaal gek van linzen. Die ga ik dit jaar zetten. Voor meer heb ik helaas geen plaats. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
roosmarij Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 In ieder geval weer de roodbloeiende pronkboon Scarlet. Die heb ik vorig jaar gehad en ik vind hem leuk! En lekker.... Mijn moeder was er ook enorm over te spreken. Verder denk ik aan een ander gevlekt boontje dat ik uit een pakje uit de winkel heb. Vond ik ook erg lekker. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.