Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Takken staan ook in het lijstje. Maar die verdwijnen niet echt snel. Wanneer de takken gehakseld zijn, kunnen ze dan wel binnen een jaar weg zijn?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

hoe meer de takken beschadigd zijn hoe sneller ze zullen verteren , zo zal de ene hakselaar de takken "knippen" en de andere met klepels helemaal in gort slaan ..de laatste zal dan ook ideaal zijn om de vertering het snelst te laten verlopen .

Geplaatst:
...Appelsienen en citroenen blinken in de winkel omdat er een laagje vernis opgespoten is... en dat is dus chemische rommel

Is dat geen carnaubawas? Dat is een natuurlijk product, en je steunt er de economie van een arm tropisch land mee

Geplaatst:
Als een citroen gezien wordt door ons maag en vertering als basisch iets ..dan is het basisch , dus ook voor de organismen in onze composthoop ,ze moeten het namelijk ook verteren , die citroen kan niet in de ene omgeving zuur zijn en in een andere omgeving basisch .

pH Test Staafjes zijn voor een paar euri te koop...

Geplaatst:

Het blijven hardnekkige fabeltjes: Je compost verzuurt echt niet door citroenen. Zelfs niet van een hele kist vol!

Algemener: zelfgemaakte compost maakt je grond NIET zuur. Toevoegen van kalk aan compost is ongewenst.

Alles over wat er niet en wel op de composthoop kan/mag en waarom precies + hoe je goede voedzame compost maakt staat uitgebreid, precies en wetenschappelijk verantwoord uitgelegd in het PDF-document onderaan de bladzijde als je op deze link klikt: http://www.vlaco.be/Wat%20is%20composteerbaar%3F

Je komt op de site van de Vlaco (=Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij).

Geen zuurtestje nodig voor citroenen of compost!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

gooi in elk geval geen vleesresten op de composthoop, die verteren niet , maar rotten, en trekken ratten ed aan

Om die reden kun je ook beter niet gekookte etenswaren niet op de composthoop ggooien .

Takken bewaar ik apart, zodat ik houtcompost heb (oke duurt wel even maar dan heb je wat )ook omdat er 's winters egels en muizen etc overwinteren

Bovendien gebruik ik oud hout nog wel eeens als "steunpaal "voor bv zonnebloemen en lathyrus.

Ik voeg nooit kalk toe, omdat ik gelezen heb dat dat helemaal niet nodig is, soms gooi ik er wel een dun laagje zand over zodat het

niet meer eetbaar is voor rovers(wespen bv ) en het schijnt goed voor de compostering tezijn .

Nog een vraagje tot slot:wat doen jullie met koffieprut ?? met filter en al erop gooien of helemaal niet of alleen de prut??

en wanneer halen jullie de compostbak leeg en verstrooien het ?? voorjaar ?? najaar ??Zeven jullie de compost van tevoren ??

Tot zover mijn ervaringen met composteren.

Geplaatst:

zonde, de wormen zijn gek op kofieprut, de filters verdwijnen heel snel

wij zijn een beetje lui: we zetten de compost een paar keer om, gooien er dan flink wat verse paardenmest in en als ie goed heet is geworden zetten we nog 1 keer om

in november/december gooien we de klare compost in een laagje van 5 cm op de bedden, met stukjes en takjes en al

het beschermt de grond in de winter, het goeie spul regent naar de onderlaag, de stukjes blijven boven op

in februari harken we de zooi weg, naar de volgende hoop en woelen de bovenlaag een beetje om tenzij er nog mest onder moet

Geplaatst:

@Rob0, klinkt helemaal niet lui als ik jouw relaas aan mezelf voorlees. Drukker hoef je met de compost niet te zijn, de natuur doet 't meeste werk.

@oro, ik doe ook mijn koffiefilters erbij, ze verteren heel snel en je ziet er niets van terug. Ook het touwtje en het papieren labeltje van de thee gaat erbij.

Kleine takken gaan hier ook bij de compost, ze zorgen voor lucht in de hoop. Zijn ze te groot om de tuin op te gaan met de rijpe compost, dan gaan ze gewoon weer een ronde mee, net zolang tot ze ver genoeg verteerd zijn.

Er komt kinderboerderijmest bij, die de compost opwarmt en van gevarieerde voedingstoffen voorziet. Door het opwarmen worden (bepaalde) ziektekiemen en (onkruid) zaden uitgeschakeld. Het grote voordeel van dierlijke mest gebruiken is dat je heel snel goeie rijpe compost hebt.

Ik zeef de compost en ik verspreid het als het klaar voor gebruik is. Ik maak actief compost, dat gaat vrij snel en in elk seizoen heb ik wel wat klaar om te verspreiden.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb dit onderwerp gelezen en ik heb een vraag of de compost van de gemeente, die gratis is af te halen voor de bewoners. Wij mogen ook de kattenbakvulling en luiers ed bij het gft doen en nu lijkt mij dat dit dus geen gezonde compost is voor de moestuin. Ook de groente die men koopt in de winkels zijn meestal bespoten. Ik heb aan de gemeente gevraagd of alle bestrijdingsmiddelen ook vernietigd zijn, zodat ik met een gerust hart deze compost op mijn ecologische moestuin kan deponeren. Daar heb ik geen antwoord op gekregen. Weten jullie dit misschien?

Geplaatst:

niet zozeer die bespoten groente , maar kattenbakvulling ? Er zijn nog natuurlijke kattenbakvullingen waar volop testen mee gedaan worden om te gebruiken als potgrond voor bonzai maar de meeste zitten vol met parfums die volgens mij toch meer dood maken dan levend . ik weet niet wat proces die compost dan doorloopt en als dat eindprodukt nog de naam compost mag dragen .

Geplaatst:

Ik ben ook al redelijk wat zogenaamde Vlaco-gekeurde compost gaan halen. Waar ik hem ga halen is het voornamelijk GFT compost en ik vraag mij ook soms af of dat wel goed is gezien de troep die mensen in hun GFT container smijten.

Ook zitten er redelijk wat onzuiverheden in de afgehaalde compost, waaronder stukjes glas, veel stukjes plastic folie, harde stukken plastic, lollystokjes, stukjes metaaldraad, etc.

Geplaatst:

Onlangs kwam ik met de aanhanger vol tuinafval op het compostpark aan om, er te lossen.

Naar gewoonte kwamen een paar werklieden kijken en een praatje slaan.

Ondertussen houden ze wel goed in de gaten wat ge wilt lossen hoor, alles kunnen ze niet zien maar de koolstronken, met wortel, mocht ik daar niet laten, eerst de wortel er af steken en die terug meenemen. De wortels zelf moeten in de vuilbak.

Tomatengroen en aardappelloof mogen er ook niet in en kattenbakvulling zeker niet.

Natuurlijk zijn er steeds mensen die dingen tussen hun GFT mengen wat daar niet thuis hoort maar gezien de verstrengde controle is dat al veel minder, temeer dat aan de 'fraudeurs' de toegang kan ontzegd worden, die werkt op uw identiteitskaart en zodoende kunnen enkel inwoners van groot Aalter daar hun afval kwijt.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik denk dat het groenafval dat men naar het containerpark brengt meestal nog wel in orde is. Wat er thuis in de GFT bakken gesmeten wordt daar is veel minder controle op.

Geplaatst:

Het is al vaker ter sprake geweest. De compost die via gemeenten en milieustraten (in België heet het "afvalpark" of iets dergelijks als ik me niet vergis) wordt verdeeld, wordt gemaakt van snoeimaterialen (o.a. door bedrijven aangeleverd en door particulieren in milieu-straten) en het GFT-afval dat in de groene kliko's wordt verzameld. De "merknaam" is keurcompost en die wordt gecertificeerd geleverd aan vooral de landbouw, waaronder ook de biologische landbouw waar het valt onder klasse-A meststof. Daarnaast is er niet gecertificeerde productie, die echter aan dezelfde eisen moet voldoen! Voor zover ik heb kunnen bepalen is wat via milieustraten en gemeenten wordt verdeeld, deze niet-gecertificeerde compost. Het verschil is dat die mogelijk minder-intensief is gecontroleerd, maar ze komt uit dezelfde productielijn. Deze heet "groencompost". Partijen die niet voldoen aan de eisen van keurcompost mogen ook NIET als groencompost worden uitgeleverd. Hier een site met meer informatie: http://keurcompost.nl/waarom-keurcompost/, overigens afkomstig van de makers ervan!

De gecertificeerde "keurcompost" is dus voor de landbouw. Een commercieel product. Ik vermoed dat er (nog) een overproductie is van die compost en dat er daarom het gratis aanbod is op sommige milieustraten. De hoeveelheid aangeboden composteerbaar afval is bijv. tussen 2011 tot 2012 bijna verdubbeld (90% toename). De verkoop van keurcompost aan de landbouw is nog vrij nieuw en de vraag moet nog flink gaan toenemen. Dit is de voorlichtings/reclamefolder waarin de voordelen worden aangeprezen: http://keurcompost.nl/wp-content/uploads/images/Vruchtbare_bodem_met_Keurcompost_-_folder.pdf

Wat valt er te zeggen over de (gezondheids-)kwaliteit van de groencompost die je gratis krijgt via gemeenten e.d.?

- Het valt in principe onder dezelfde eisen als de intensief gecontroleerde en gecertificeerde keurcompost en wordt op dezelfde manier van hetzelfde materiaal vervaardigd.

- Ook in de biologische landbouw mag compost van deze bron worden gebruikt. Het wordt er aangemerkt als A-meststof: simpel gezegd is dat de beste soort. Meer info bijvoorbeeld hier: http://edepot.wur.nl/139651

- De controle ervan kan minder intensief gebeurd zijn en er is geen certificaat afgegeven.

- Composteren gebeurt in heel grote hoeveelheden die worden gemengd.

- De controle-eisen vind je samengevat in dit document: de normen voor allerlei schadelijke stoffen staan erbij. http://keurcompost.nl/wp-content/uploads/images/000-b-Samenvatting-BRL-Keurcompost-2013.pdf

Dat er allerlei stukjes plastic, soms metaal e.d. in de compost kunnen zitten is ook mijn waarneming. Verschilt nog al eens per partij. Ik heb begrepen dat het technisch niet te vermijden is. Op zich is het geen gif. Maar liever toch niet natuurlijk. (Een kennis heeft er ook wel eens een accu in aangetroffen) Veel is natuurlijk afhankelijk van het aangeboden materiaal. De meeste mensen - daar durf ik best op te vertrouwen - zullen niet expres rommel aanleveren. Maar een plastic touwtje, metalen draad, restje van een bloempotje e.d. zullen niet te vermijden zijn.....en gaan mee in de productie blijkbaar.

Over de aanwezigheid van gif e.d. wil ik 2 opmerkingen maken.

Het is volgens mij een illusie om te denken dat er een volledig gifvrije tuin of gifvrij huishouden bestaat of dat gifvrij leven mogelijk zou zijn. Alles weglaten of niet-doen omdat er iets schadelijks in zou kunnen zitten is echt niet mogelijk. Wat zou er in regen zitten die valt? Wat in ons voedsel, in wat we inademen (o.a. fijnstof?) in allerlei dampen, gassen (bijv. radon in de bodem) ...noem maar op. En ook in de natuur zelf (in de grond, in planten en uitwerpselen enz.) is er een hele chemie en microbiologie aanwezig van stofjes, verbindingen, beestjes, schimmeltjes en noem maar op die schadelijk kunnen zijn. Alle gif dat er bestaat is afkomstig uit de natuur of door mensen van natuur gemaakt! Als je het hebt of gif en schadelijkheid, wordt het een complex verhaal. Welk soort gif, in welke dosis en concentratie, hoe het werkt en zich gedraagt....en nog heen heleboel factoren spelen een rol. Hoewel ik behoorlijk nauwgezet biologisch en natuurlijk probeer te tuinieren, durf ik niet te beweren dat mijn tuintje een heel "clean" en gifvrij paradijsje is. Er heeft ooit een schuurtje op gestaan en ik weet echt niet wat de vorige eigenaar er allemaal misschien heeft gedaan of uitgespookt.... Waar ik ook moeite mee heb is dat allerlei informatie die in media op mij afkomt zo fragmentarisch is , uit zijn context en vaak hyperig. (Vanochtend nog las ik een hele lofzang over hoe gezond tomaten zijn (anti-oxidanten, kankerwerend) en elders een waarschuwing tegen (veel) tomaten eten omdat het een bepaald evenwicht in de darmen verstoort en er ook schadelijke stoffen inzitten.... ) Ik zoek dan naar het overzicht en de verbanden en wil niet achter elk "feitje" of "onderzoekje" of bewerinkje aanhollen. Ik probeer kritisch en goed geïnformeerd te zijn/worden, maar ook realistisch: met mate, variatie en vermijden wat duidelijk niet zo goed is of tussen 2 kwaden het minst slechte te kiezen. In dit plaatje doet de kwaliteit van de groencompost het nog niet zo slecht en lijkt het me geen echt risico om het te gebruiken. Zelfs als er eens een geringe dosis van iets inzitten.... Het draagt bij aan de kwaliteit van mijn grond en zo aan de gewassen die ik gezond probeer te telen.

Van de andere kant geef ik ook de voorkeur aan mijn eigen compost. Omdat ik dan weet wat ik er in doe en hoe ze tot stand komt. Is die beter? Moeilijk te zeggen! Voedzamer in ieder geval omdat ik er mest van onze kippen (wat pikken die allemaal op en wat voeren buren aan ze?) en van paarden (van een biologisch werkende zorgboerderij...hoop dat die verantwoord werken en dat niet een van de cliënten er een flesje van het een of ander doorgegooid heeft...) bij doe. Ook in de eigen compost zal wel eens iets zitten/komen dat minder is...op gekochte groente zat of wat iemand per ongeluk in het groene bakje in onze keuken deed.... De groencompost die ik op de milieustraat haal is een welkome aanvulling toen ik zelf nog niet veel compost had en nu als ik wat extra nodig heb. Op grond van wat ik zie en lees, ben ik er niet bezorgd over dat het rotzooi is en afbreuk doet aan de kwaliteit van wat ik teel of mijn tuintje vervuilt. Tja...en een stukje plastic of metaal of iets anders, dat haal ik er wel even uit als ik het zie.

Geplaatst:

Kleine aanvulling: GFT-compost is afkomstig van Groente-, Fruit- en Tuinafval. De samenstelling verandert door het jaar heen en kan verschillen per regio. Groencompost is afkomstig van de compostering van groenafval. Onder groenafval wordt verstaan: plantaardig materiaal dat vrijkomt bij aanleg en onderhoud van openbaar groen, bos en natuurterreinen, en al het afval dat hiermee te vergelijken is, zoals grof tuinafval, berm- en slootmaaisel, afval van hoveniersbedrijven en agrarisch afval. Wanneer in de zomer de bermen worden gemaaid zal de compost rijker zijn aan mineralen dan de compost die in de winter wordt gemaakt van hoofdzakelijk snoeihout. Beide soorten compost zijn dus sterk afhankelijk van het afval dat als grondstof voor de compostering is gebruikt. Wel kan je zeggen dat groencompost sterk is in het verbeteren van de bodemstructuur en de GFT-compost beïnvloedt juist de bodemchemie (bevat de meeste voedingstoffen en zouten).

Op de Zeeuwse milieustraten kun je de groencompost halen, van goede kwaliteit (weinig onkruid zaden of verontreiniging van plastic/glas/stenen/ijzer > maar verschilt inderdaad per partij). Dezelfde compost wordt ook voor de landbouw aangeboden. Prima materiaal, soms wel iets te veel houtjes nog.

Ik heb aan de gemeente gevraagd of alle bestrijdingsmiddelen ook vernietigd zijn, zodat ik met een gerust hart deze compost op mijn ecologische moestuin kan deponeren. Daar heb ik geen antwoord op gekregen. Weten jullie dit misschien?
Ik sluit me aan bij Wino zijn verhaal. Het is niet zo dat eigen compost van snoeiafval uit de eigen tuin wel vrij is van zware metalen. Die zijn namelijk overal, in het water, de bodem en de lucht en kunnen worden opgenomen worden door planten. Zeker in de stad, industrieel gebied of langs een drukke weg. Op basis van bovenstaand verhaal: probeer er achter te komen of je groencompost of GFT compost krijgt, of/welk keurmerk de compost heeft en vraag eens naar een testrapport. In de wetgeving moet compost voldoen aan een aantal bepalingen met betrekking tot zware metalen. In de praktijk betekent dit dat compostsoorten met te veel zware metalen niet vrijgegeven worden.
  • 3 years later...
Geplaatst:

Even na de zoekfunctie een oud topic omhoog.

Mijn compostbak in de achtertuin zit vol, de compost is bijna klaar en ruikt al heerlijk. Daarnaast heb ik nog een berg composterend materiaal liggen (op een heel onhandige plek) die de bak in kan als de compost in de bak helemaal klaar is. Kortom, ik kan thuis geen spul meer kwijt en neem het nu mee naar de volkstuin waar ik nog plenty ruimte heb in de grote compostbakken.

Maar ik vraag me af; moet ik niet iets selectiever zijn met wat ik op de volkstuin in de (open) bakken gooi in verband met muizen / ratten/ konijnen? Ik gooi geen bewerkt voedsel bij de compost hoor, maar zijn dingen als fruitschillen, stukjes rauwe wortel, de buitenste blaadjes van bladgroenten, enz enz niet erg aantrekkelijk? Niet dat ik al die beesten geen lekkere hapjes gun, ik gooi het toch weg , maar ik wil ook geen cafetaria gaan runnen voor de lokale fauna, want straks staan er wortels in de grond naast de wortels op de composthoop.

Thuis is dat helemaal geen issue, want met drie katten en twee honden komt er werkelijk geen muisje de tuin in, ook al serveerde ik complete kaasplankjes in die compostbak.

Hoe doen jullie dat? Goed mengen met koffiedrab en bruin materiaal ofzo? Of sommige dingen helemaal niet op de composthoop? Of niet moeilijk doen en eters op de hoop voor lief nemen?

Geplaatst:

In 40 jaar eigenlijk maar een keer, lang geleden, ongewenste gasten in de compostbak gehad. Een bruine ratten-nest in veel hooi ( + droogvoer-resten) uit een konijnenhok dat er nog droog in een veel te dikke laag in lag. Oh, ja....ook wel eens fruitvliegjes...maar dat is snel opgelost met een laagje rijpende compost waarmee je de fruitresten bovenop afdekt.

Een grappig verhaal op de milieu-straat in mijn gemeente enkele jaren geleden. Je kunt er compost komen scheppen van een hele grote berg. 's In het najaar wordt dat blijkbaar niet veel gedaan...ik ga er toch geregeld een aanhangwagen halen voor de aanleg van de bostuin.....op een gegeven moment stort/scheurt een stuk van de berg in als ik sta te scheppen en blijkt er een konijnennest in te zitten: moeder met 5 jonkies...samen met de beheerder hebben we ze gevangen en in bosjes verderop op het terrein een nieuw plekje proberen te geven....

In mijn ervaring is een goed verzorgde (vochtig, omzetten op tijd) compostplek geen trekpleister van allerlei minder gewenst gedierte.

Geplaatst:

Ik bouw mn compostbak altijd zó op, dat er onderin de bak takkenmateriaal ed ligt, probeer ik het ietsje luchtig op te bouwen en vandaaruit te stapelen. Ik heb altijd muizennesten daar. Ik hussel de hoop weinig trouwens en het ligt vrij lang ( heb meerdere bakken )

Geplaatst:

Ik gebruik 2 composttonnen en een "voorportaal". In het voorportaal kan vers groenafval afsterven, muizen, ratten en onze kippen willen er wel eens van snoepen, maar dat is niet erg. Daarna gaat het in de ton en daar kunnen muizen en ratten (en de kippen) niet bij.

Thuis gebruiken we een bokashi-emmer. Het is verbazingwekkend hoeveel groenafval daar in gaat voordat ie echt vol is. Niet alle afval gaat daar in, ik ben selectief. Alleen het beste gaat in de bokashi-emmer, de rest in de GFT-kliko.

Zodra een bokashi-emmer vol en gerijpt is, meng ik deze met de bestaande compost in een ton. Daar komt ook de inhoud van ons composttoilet bij. Dat composttoilet zou ook nog wel een topic waard zijn om over te babbelen. Op het einde van het jaar gaat deze compost een jaar rusten en maak ik een nieuwe ton gereed voor gebruik. Door het regelmatig omzetten in het eerste jaar is deze goed gecomposteerd. In het tweede jaar maak ik alleen met een compostpook de rijpende compost los en giet af en toe water als ik vind dat deze te droog wordt.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Dank voor de reacties, ik hoef me dus geen zorgen te maken, alleen opletten dat ik geen jonge gezinnetjes uit elkaar haal bij het omscheppen.

Geplaatst:

Dit is een leerzaam topic!

Ik heb buiten een aparte emmer staan voor wat naar mijn compostbak op de moestuin gaat en en de rest gaat in de groene gft bak van de gemeente. De lijst van de gemeente is beduidend langer dan wat ik in mijn compostbak hebben wil

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...