suus76 Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Pas op met het inmaken van pepers, het gevaar van botulisme ligt op de loer. Inmaken in olie is niet aan te raden, zoals met die pepadews wel gebeurt Quote
Pfeffer Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Gewoon heet oppotten en snel terug koelen. Zo gebeurd het industrieel ook. Vandaar ook de zachtheid. Quote
Flup Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 ik heb al wat peper en paprika zaden in de blije doos gestopt Flup voor als je nog een 2e ronde gaat doen Komt binnenkort jouw kant op! Leuk! Ik heb nu één soort peper, wat aanvulling kan ik daarin best gebruiken. Paprika's ook, al zal dat voor volgend jaar zijn. Heb nu al geen idee waar ik alles ga planten straks. Een luxe tuinprobleem dus. Quote
diesel4666 Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Pas op met het inmaken van pepers, het gevaar van botulisme ligt op de loer. Inmaken in olie is niet aan te raden, zoals met die pepadews wel gebeurt Kan je dit wat meer toelichten?(Er wordt ook vaak pikante olie gemaakt, door pepers in een oliefles te doen.) Quote
Nadi Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Zover ik het weet zijn peppadews ingelegd in een azijn + suiker mengselVerder ben ik ook maar bang om überhaupt in te maken in olie, ik laat dat maar over aan de professionals. Quote
suus76 Geplaatst: 12 februari 2016 Auteur Geplaatst: 12 februari 2016 Pas op met het inmaken van pepers, het gevaar van botulisme ligt op de loer. Inmaken in olie is niet aan te raden, zoals met die pepadews wel gebeurt Kan je dit wat meer toelichten?(Er wordt ook vaak pikante olie gemaakt, door pepers in een oliefles te doen.) pepers op olie inleggen kan alleen als de pepers volledig gedroogd zijn. Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet maar het heeft te maken met de zuurgraad van pepers. Deze is wanneer je de verse pepers op olie inmaakt ideaal voor botulisme-bacteriën , en deze kunnen dus exlosief groeien. Je proeft, ruikt en ziet niets aan de pepers maar ze kunnen je enorm ziek maken. Pepers op olie uit de winkel zijn volgens een speciale procedure ingemaakt, iets wat thuis bijna niet te doen is. Ditzelfde geldt voor pepers in honing, het klimaat is ideaal voor botulisme. Mocht je toch peperolie willen maken dan moet je de pepers echt helemaal kurkdroog hebben en brandschoon werken. ( op de website van Diana's mooie moestuin staat wel een werkwijze) Quote
suus76 Geplaatst: 12 februari 2016 Auteur Geplaatst: 12 februari 2016 Zover ik het weet zijn peppadews ingelegd in een azijn + suiker mengselVerder ben ik ook maar bang om überhaupt in te maken in olie, ik laat dat maar over aan de professionals. De variant die ik altijd haal ( die met kaas er in) zit echt niet in azijn en suiker, maar in olie. De pepers zullen wellicht in een suiker-azijnstroop gekookt zijn om ze zachter te maken maar de vloeistof in het potje is olie. Quote
Nadi Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 De variant die ik altijd haal ( die met kaas er in) zit echt niet in azijn en suiker, maar in olie. De pepers zullen wellicht in een suiker-azijnstroop gekookt zijn om ze zachter te maken maar de vloeistof in het potje is olie. Ah oké dat klinkt logisch ja. Wij kopen eigenlijk altijd alleen de peppadews los en dan vullen met roomkaas met een spuitzak vandaar mijn verwarring denk ik. Zonder roomkaas ook heel lekker trouwens in hartige taarten of in salades, pasta etc. Ben er mee opgegroeid in Zuid Afrika Quote
suus76 Geplaatst: 12 februari 2016 Auteur Geplaatst: 12 februari 2016 Ze zijn inderdaad echt heel erg lekker ! Quote
speets Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 als je die goed inmaakt ... Hoe doe jij dat Mat? Want Suus heeft gelijk: aan botulisme kun je doodgaan Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Pfeffer Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Drogen heeft weinig tot geen invloed op c.botulinum. De enige manier om deze bacterie het leven onmogelijk te maken (of te doden) zijn verhitting, pekel, conserveermiddel of pH (<4.5, ivm afwijking goedkope meet apparatuur <3.8 aanhouden.. mits het product niet meer dan 3% eiwitten bevat). Aangezien pekel en pH in olie geen optie zijn, blijven slechts conserveermiddel en verhitting over. Met alle respect, ik begrijp dat jullie het goed bedoelen maar geef alleen tips betreft botulisme als je weet hoe het in elkaar steekt. Het risico op botulisme if bijzonder laag, maar jaarlijks vallen er toch nogsteeds doden. Met name door hobbymatig conserveren. Botulisme is makkelijk te voorkomen, maar je moet gewoon weten wat je doet. Pepers verhitten in olie is het effectiefste. De capsaicine is ook een olie en komt in de olie terecht. Maw de olie wordt pikant en de peper milder. Als ik bijv olijf olie met smaakjes maak (knoflook, peper en kruiden) verhit ik het tot 105 graden en laat het 5min trekken. Daarna gooi ik het heet in de fles. (Trechter) Andersom (eerst weken/potten en dan verhitten, Bijv bij het koken) werkt niet. Het is namelijk niet de bacterie zelf, maar de gifstof die hij uitscheid - botuline - die zo giftig is. Dit is een bijzonder potent gif. Quote
loes Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Andersom (eerst weken/potten en dan verhitten, Bijv bij het koken) werkt niet. Het is namelijk niet de bacterie zelf, maar de gifstof die hij uitscheid - botuline - die zo giftig is. Dit is een bijzonder potent gif. hoe bedoel je dit? want het gevaar is inderdaad de gifstof. maar de gifstof zijn niet hitte resistent (>75-80graden). dus bij verwarmen gaat de gifstof kapot waarna het product veilig is om te eten (bij eigen inmaak wel oppassen met baby's ivm zuigelingenbotulisme). Na het verwarmen dan wel direct opeten. bij het bewaren kunnen er weer nieuwe bacteriën en gifstoffen worden gevormd. ik ben daarom niet bang om bijvoorbeeld pastasausen in te maken, die verhit ik voor het gebruik waardoor het kleine risico op gifstoffen is geweken. maar pepers inmaken in olie zou ik dan weer niet snel doen, die verhit ik niet voor gebruik. Als ik bijv olijf olie met smaakjes maak (knoflook, peper en kruiden) verhit ik het tot 105 graden en laat het 5min trekken. Daarna gooi ik het heet in de fles. (Trechter)ik merk dat je er voorzichtig mee omgaat maar is dit wel voldoende om de sporen te doden? die worden pas gedood boven de 121graden.of verhit je deze olie voor gebruik? er zijn op het forum meerdere topic's over botulisme, ik weet niet of deze discussie hier op zijn plek staat. Quote
Pfeffer Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Zal vanavond even het juiste topic opzoeken en het uittypen. Je hebt meerdere types.. Hier is Groep 1 Type B het meest voorkomende type. Gelukkig is dat een van de minder erge varianten. Even gevaarlijk, maar makkelijker te doden. De sporen kan je bij 80-85 graden inactief maken. Quote
loes Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 (aangepast) Zal vanavond even het juiste topic opzoeken en het uittypen. Je hebt meerdere types.. Hier is Groep 1 Type B het meest voorkomende type. Gelukkig is dat een van de minder erge varianten. Even gevaarlijk, maar makkelijker te doden. De sporen kan je bij 80-85 graden inactief maken. ben benieuwd naar je kennis. een nieuw topic aanmaken kan natuurlijk ook ik heb namelijk altijd geleerd (en dat is ook wat ik online aan info kan vinden) dat zowel de bacterie als het gif bij 10minuten op 100graden zeker zijn gedood. maar dat de sporen een veel hogere temperatuur kunnen verdragen. dat is ook de rede waarom sommige mensen met een hoge druk ketel wecken. als het zo zou zijn dat de sporen op 80-85graden ook kapot zijn dan zouden ingemaakte pepers ook geen enkel probleem zijn. want dan zou bij verhitting de sporen, bacterie en het gif onschadelijk zijn gemaakt. dat is bij mijn weten niet zo dus ik vind dit een gewaagde uitspraak. 12 februari 2016 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Botulisme-vragen/onduidelijkheden duiken elk jaar weer op, genoeg topics om uit te kiezen dus. gedroogde-tomaten-in-olie-en-botulisme-t9770-30.html botulisme-t16085.html botulisme-en-bonen-inwecken-t10556.html knoflookpasta-op-olie-zonder-botulisme-t2284.html botulisme-ph-t10986.html knoflook-op-olie-t2210.html keukenkruiden-op-olie-t2501.html wat-heb-je-van-je-inmaak-gegeten-en-t3411-110.html . Quote
speets Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Drogen heeft weinig tot geen invloed op c.botulinum. De enige manier om deze bacterie het leven onmogelijk te maken (of te doden) zijn verhitting, pekel, conserveermiddel of pH (<4.5, ivm afwijking goedkope meet apparatuur <3.8 aanhouden.. mits het product niet meer dan 3% eiwitten bevat).Ik begrijp dat ook jij het goed bedoelt, maar dit is niet waar. Drogen heeft wel degelijk effect op deze bacterie, . Die vormt namelijk bij droogte endosporen en wacht inaktief op betere tijden. Dus drogen is wel degelijk een goede manier om pepers te conserveren. De sporen kan je bij 80-85 graden inactief maken.Dat is een gevaarlijke uitspraak De sporen gaan pas kapot bij hogere temperaturen, minimaal 100 graden, zoals Loes ook al aangeeft. Daarom worden conserven in de fabriek ook veel hoger verhit. En inderdaad: dat toxine is wél thermolabiel, dat wordt afgebroken door verhitting. En als je iets gaat opzoeken, vermeld dan ook graag de link. Er wordt namelijk veel onzin geschreven op internet, dus een overgetypt citaat heeft geen waarde als je niet weet wie de spreker/schrijver is. Zoals wij hier ook niet kunnen beoordelen of jij wél weet "hoe het in elkaar steekt" Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Erny je bent me net voor Moet jij geen pepers zaaien? Of gaat dat morgen gebeuren?Mijn geduld is nu wel tot het uiterste opgerekt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Pfeffer Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Sporen van bijv A en F gaan mogelijk tot de 121 graden. Vandaar dat dat de veilige grens is. Echter die getallen zijn nooit heilig. Botuline kan zich ook vormen onder een lagere pH dan 4.6 (in zeldzame gevallen, in zeer eiwitrijk voedsel). Ook is c.botulinum niet de enige gevaarlijke.. er zijn legio van gevaarlijke zeldzame bacteriën en schimmels. Een drukkoker is dus altijd het veiligste. De kans op botulisme is erg klein als je hygiënisch werkt en waar mogelijk kritisch bent op de leefomgeving. C.botulinum heeft een duidelijke voorkeur voor een eiwitrijke omgeving. In uitzonderlijke gevallen kan het dus op je pepertje in je olie fles tot ontwikkeling komen. De kans is echter vele malen hoger in geweckt vlees of bijv gedroogde worst. Ik moet even kijken of ik er dit weekend aan toe kom, ik wil ook nog een stukje over GMO, kunstmest en pesticiden/herbiciden schrijven (ivm veel misconceptie op dit forum). Al met al een hele opgave om dat om te zetten in jip en janneke taal met de juiste referenties en onderbouwing. Betreft het drogen; ik reageerde op de "veilige" manier om een peper eerst te drogen voordat je hem in olie conserveert. Dat is absoluut inadequaat en daar zitten we dus mee op een lijn. Quote
Pfeffer Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 PS over voedselveiligheid bij verhitting ben ik het in de praktijk pertinent oneens, maar daarover meer. (Dat mag niet het vangnet zijn, zal ik het zo zeggen). Quote
speets Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Sporen van bijv A en F gaan mogelijk tot de 121 graden. Vandaar dat dat de veilige grens is. Precies! Dat is dus wel even iets heel anders dan die 80 - 85 graden die jij hiervoor noemde Ik hou het hier voor gezien. Ik weet wat ik weet Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Sporen van bijv A en F gaan mogelijk tot de 121 graden. Vandaar dat dat de veilige grens is. Echter die getallen zijn nooit heilig. Botuline kan zich ook vormen onder een lagere pH dan 4.6 (in zeldzame gevallen, in zeer eiwitrijk voedsel). Ook is c.botulinum niet de enige gevaarlijke.. er zijn legio van gevaarlijke zeldzame bacteriën en schimmels. Een drukkoker is dus altijd het veiligste. Waarom zeg je dan eerst dat 80-85 graden voldoende is? ik vind dat echt een gevaarlijke uitspraak zonder verdere uitleg. Er zijn heel veel mensen die hier meelezen, nu of later. niet iedereen heeft de kennis die jij blijkbaar in pacht hebt (?) en niet iedereen kijkt verder dan zijn/haar neus lang is. Wat nu als iemand dit leest en producten verhit tot 90graden want dat is voldoende volgens het moestuinforum. Dat zal maar net degene zijn waarbij de betreffende botulisme sporen wel aanwezig zijn.... Dan hebben we het opeens over leven&dood. Voor de huis-tuin-keuken kennis is het mijn inziens helemaal niet belangrijk om te weten over verschillende vormen, dat onderscheid valt thuis niet te maken. uitgaan van 121graden is geschikt voor alle vormen dus hou dat gewoon aan dan zit je het veiligste. misschien kan een mod dit onderwerp afsplitsen? is het een idee dat we met zijn allen 1 informatieve tekst schrijven (incl bronverwijzing)?? juist liever niet door 1 persoon want samen kunnen we elkaar verbeteren en aanvullen. dan kan deze informatieve tekst in een nieuw botulisme topic plaatsen waarnaar we iedereen met vragen over botulisme naar kunnen verwijzen. want zoals erny al zegt komt die vraag regelmatig terug. met bijvoorbeeld het topic van Bit over lichtbehoefte werkt dat verwijzen ook heel goed. Quote
diesel4666 Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Is het een idee dat we met zijn allen 1 informatieve tekst schrijven (incl bronverwijzing)?? juist liever niet door 1 persoon want samen kunnen we elkaar verbeteren en aanvullen. dan kan deze informatieve tekst in een nieuw botulisme topic plaatsen waarnaar we iedereen met vragen over botulisme naar kunnen verwijzen. want zoals erny al zegt komt die vraag regelmatig terug. met bijvoorbeeld het topic van Bit over lichtbehoefte werkt dat verwijzen ook heel goed. Heel goed idee! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.