Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Op de verpakking van de zaden staat voor Midden-Europa zaaien maart t/m augustus, oogst juli t/m oktober.

Binnen voorzaaien maart t/m mei.

Buiten zaaien april t/m augustus of vanaf dat de temperatuur boven de 10 graden Celsius is.

Zaaidiepte 1cm.

Plantafstand na uitdunnen of uitplanten is 15cm.

Ik wacht dus nog maar even, mijn bakken staan nu ook nog de hele dag in de schaduw. Ik denk dat ik eind maart begin april maar eens een (eerste) zaai ga doen binnen.

Geplaatst:

Dag Jenneke, ik heb ook wel belangstelling. Nooit van gehoord en je beschrijving klinkt erg lekker! Zijn er nog zaadjes van je 7200 stuks over? Ik kan ze betalen of ruilen voor rode melde, pompoen 'Pink banana jumbo', 'Waltham butternut', 'Large Blue Hubbard', courgette 'early summer crookneck' of komkommer 'lemon apple', wat je maar liever hebt. Hartelijke groet, Geertje

Geplaatst:

Ja hoor, ik kan nog wel wat missen Die courgette 'early summer crookneck' ziet er wel spannend uit Je hebt zeker niet toevallig zaden van slangenradijs?

Stuur me maar een pb met je adres dan stuur ik je de Punterellazaden.

Ik heb trouwens vandaag de eerste Punterellazaden gezaaid, 10x 3 zaden per gaatje. Meer om eens te kijken hoe kiemkrachtig de zaden zijn en hoe lang ze erover doen. En uit nieuwsgierigheid en ongeduld natuurlijk

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
zaden van slangenradijs?

Ik zie nu pas dat je slangenradijs zoekt. Zal ik je die nog even snel opsturen of ben je intussen voorzien?

Vandaag de punterellazaailingen verspeend. Ben wel benieuwd hoe ver die van jullie zijn. Loop ik achter?

Ik durf ze nog niet in de volle grond te zetten. Eén hap van zo'n grote naaktslak en ze zijn weg

2016-05-22punterella97121463934752.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ziet er goed uit, die van mij zitten een beetje tussen die van Speets en die van Jorieke in, alleen niet zo mooi als die van Jorieke. Ik moet ze nl. dringend verspenen alleen ik durf ze ook nog niet buiten te zetten vanwege de slakken. Maar het zal toch een keer moeten. Ik hou er voor de zekerheid maar een aantal in reserve.

Het zaad kwam bij mij trouwens erg goed op, ik denk wel zo tegen de 100%.

Hopelijk blijft het lang kiemkrachtig want ik kan nog heel wat jaartjes vooruit

Speets je hebt pb

Geplaatst:

@ Jenneke: komt in orde

@ Jorieke: die eenden doen hun werk goed zeg! Of vinden de slakken ze te bitter?

Ben benieuwd naar de resultaten van de anderen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier doet de punterella het ook erg goed. Goede kiemkracht / opkomst van het zaad en ook in de tuin groeit het prima.

Deze foto is van een week geleden, nu is het alweer wat groter. Ben heel benieuwd naar de smaak straks!

1240191464002718.jpg

Geplaatst:

Hier staan ze op een stalen tafeltje in de hoop dat de slakken er vanaf blijven.

Vanmorgen was er een blad aangevreten en de kleinste was helemaal compleet verdwenen: hap-slik-weg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij zijn ze net op gekomen..ik had ze van de week gezaaid. Leuk om te zien hoe de plant gaat worden. Inderdaad prima opkomst, goed zaad!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wauw, wat een gave plant!!!

Heb je eventueel nog een tiental zaadjes over? Ik betaal er graag voor!

Zal straks even kijken wat ik zelf nog heb aan zaadjes (ben nu op het werk).

Anders betaal ik ervoor!

Geplaatst:
Ik hou er voor de zekerheid maar een aantal in reserve.

Het zaad kwam bij mij trouwens erg goed op, ik denk wel zo tegen de 100%.

Hopelijk blijft het lang kiemkrachtig want ik kan nog heel wat jaartjes vooruit

Cichorei-zaad is normaal gesproken 4-5 jaar kiemkrachtig.

Ik heb bladcichorei (punterella is een soort bladcichorei), maar niet met de mooie harten als op de foto op de eerste pagina, ik heb dus mogelijk een ander soort. De jouwe lijkt me wel interessant. Ik heb de mijne gewoon in een tuinzaak gekocht. Ik eet de bladeren. Ik zaai het na de langste dag ivm mogelijk doorschieten. Het is niet echt winterhard, maar wat lichte nachtvorst kan het wel hebben. Ik heb tot in februari kunnen oogsten, totdat het 's nachts -20 graden ging vriezen. Daar werd het niet heel blij van. Maar ondertussen zijn een paar plantjes in het voorjaar weer uitgelopen en zou ik er weer van hebben kunnen oogsten, maar dat heb ik niet, gedaan want ik ga het zaad oogsten. Het bloeit nu bijna. Ik zal eens zoeken hoe winterhard de soort punterella is en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Geplaatst:

Ehm ook al ben ik nieuw. Het klinkt interessant dus als het kan wil ik ook wel wat zaden overnemen

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

Nou, ik loop behoorlijk achter, zo te zien. En veel slakkenvraat.

Ook de melde loopt flink achter, maar daar blijven ze gelukkig af. Het komt wel goed

Toch lijken die van mij meer op die afwijkende van Jorieke dan op de 'paardenbloemen' van Flup.

Eigenaardig. Ben benieuwd.

2016-06-19-922121466345250.JPG

Geplaatst: (aangepast)
Wow... die Melde staat wel erg dicht op elkaar

Ik kan me dat nog steeds nauwelijks voorstellen, met die ienimieni-plantjes van het begin in gedachten

Maar als de slakken ze niet de kop afbijten, zal ik de meeste er tussenuit halen. Thnx.

Jammer van die punterella, Jorieke. Dan maar zaad verzamelen voor volgend jaar?

Edit: En alvast het blad eten?

aangepast door Gast

Geplaatst:
Die van mij gaan bloeien. Maar wanneer moet ik dan wat oogsten? Misschien moet je ze toch later pas zaaien, zoals andijvie enzo? Meer richting herfst qua oogst?

Bladcichorei in het algemeen moet pas na de langste dag gezaaid worden ivm doorschieten. Ik zou verwachten dat dat bij puntarella als lid van de familie niet anders is. Mocht het op het zakje zaad anders staan of op een website die dat zaad verkoopt, dan zou het kunnen dat dat komt omdat het zakje uit Italië komt en op de Italiaanse markt is getarget.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...