Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Dromen over een moestuin

Sovreze

Recommended Posts

Ik ben Elvira, ben 24 jaar en ga binnenkort samenwonen in gemeente Rijnwaarden, naar een huis waar ik eindelijk een tuin heb. En een tuin betekent bij mij... moestuin! Ik denk en droom al een behoorlijk tijdje over een moestuin. Bij gebrek aan tuin of balkon is het echter bij op-de-vensterbank gebleven waar mijn tijm, basilicum en munt het op zich ook prima doen. Nu met de warmte staan ze lekker buiten. Ook heb ik uien in grote pot binnen staan... Allemaal kinderspel, aanstaande lente en zomer wil ik toch aan het echte werk.

Wij gaan eind juli verhuizen en ik verwacht eind augustus mijn tuin(grond) dan in orde te hebben. Nu vraag ik me af welke groenten ik nog zou kunnen planten. Weinig, ofwel? Ik zou nu (als de wiedeweerga) nog binnen kunnen zaaien, en op kunnen kweken in potjes, echter ben ik bang dat ik ook daarvoor al te laat ben. Klopt dat? Zoja, dan wordt het maar aanstaande lente. Even geduld hebben. Kan ik alvast een plan maken voor de tuin, denk ik dan.

Ik wilde graag beginnen met wat makkelijke gewassen, zoals prei, (pluk)sla, snijbiet, boontjes, radijs, wortelen. Misschien later ook raapsteeltjes of koolsoort. De tuin is niet zo heel groot, dus ik zal keuzes moeten maken Mijn kruidentuintje zou ik dan willen uitbreiden met peterselie, selderie en venkel. Goeie keuze?

Tot de tijd dat ik aan mijn eigen kan moestuin beginnen, ben ik zoet aan de tuin van mijn beste maatje

Welkom,

De groente die je noemt moeten nog wel lukken in juli:

Wortel, radijs, snijbiet en pluksla direct in de volle grond

Prei alleen als plantje koopt (echt groot worden ze niet meer maar zijn prima voor in de salade)

Boontjes en sla even voorzaaien

Wat me zo te binnen schiet zijn aan andijvi, spitskool, stengelui, spinazie, veldsla, etc.

Als je kolen wilt telen zou ik ze nu voorzaaien en in juli uitplanten, dan kan je ze met een beetje geluk eind september/ oktober oogsten.

Kies wel de juiste rassen (kijk op de zaadzakjes in welke periode je mag zaaien, dat is een richtlijn geen harde datum).

Paksoi en Chinese kook kan je eventueel voorzaaien in potjes. Boerenkool kan je ter plaatse zaaien tot half augustus, maar als je voorzaait in potjes uitplanten tot eind augustus. Savooikool kan je nog later uitplanten dacht ik. Veldsla, spinazie en winterpostelein kan je ook nog zaaien.

Dankjewel Jorge.

Ik wilde voor augustus eerst beginnen met een paar, en dan n.a.v. de ruimte die ik heb meer gaan zaaien aanstaande lente. Ik begrijp dat je het hebt over zaaien in de volle grond, behalve bonen en sla. Dan zal ik deze maand de lege hangbak eens naar binnen halen voor pluksla, radijs en snijtbiet

Dan zou ik ze voor eind augustus in de grond kunnen zetten, na een paar dagen buiten wennen? Kan het kiemen ook in potgrond?

Welkom!

Plantuitjes kunnen later dit jaar de grond in, knoflook ook. Die oogst je dan pas volgend jaar, maar die voorsprong is fijn.

Rucola en kervel kan je flink zaaien, die kunnen de hele winter buiten blijven en vroeg in het voorjaar lopen ze weer flink uit en kan je knippen/plukken.

Je kan wat in potjes zetten of gewoon wachten tot je je grond teelt klaar heb.

Veldsla, rucola, bosui(winterharde soort) Andijvie en spinazie (scherpzadige) kun je nog gerust tot en met september zaaien. Je zou in augustus gerust nog kropsla en pluksla kunnen zaaien. Afdekken met vliesdoek of koudebakken maken.

Als je boerenkool voorzaait in potjes kan je die in juli augustus uitplanten.

Je kan ook nog wat andere dingen proberen zoals gewoon wat tomatenzaadjes van een tomaat uit de supermarkt planten, kijken hoe het zich ontwikkeld en zo alvast wat ervaring opdoen, zien wat "dieven" zijn etc. en zo wat gratis ervaring opdoen. Er zullen dan al ongetwijfeld dingen zijn die je volgend jaar anders zal doen. Alleen zal je er waarschijnlijk niet meer van kunnen oogsten dit jaar.

Welkom op dit forum. Ik dacht ook aan boerenkool, veldsla en Chinese kool. Radijsjes nu voorzaaien en in augustus uitplanten gaat niet, die zijn in 4 weken oogstbaar. Kropsla duurt er 8 weken over, maar als je aan de buitenste bladeren begint kun je daar langer van eten. Ook lekker tussen de boterham.

Good things come in small packages

Dankjewel voor de tips!

Ik heb nu - in een plasticen eierdoos - spinazie en pluksla gezaaid. Ben benieuwd hoe snel ze opkomen

Radijsjes heb ik ook gezaaid, maar die gaan dan in de moestuin bij iemand anders. Als cadeautje. Die komt het huis schilderen, dus dat mag best

Klopt het dat kruiden langzamer groeien? De basilicum is nu aardig vorm aan het krijgen, de munt blijft echter achter. Ze staan op een redelijke zon plaats op het 'balkon'... afgelopen april zijn ze gezaaid.

Ik heb overigens een webiste gevonden waar ik de zaaitijden e.d. overzichteljk kan opzoeken, best handig

http://www.digirent.nl/moestuinsite/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=99

Me too! Misschien ff printje van maken dan kan ie zo de map in.

De kruiden zijn idd wat lastiger ofwel trager als de meeste groenten. Ze hebben een lange opstart nodig, vereisen meer of willen een beter klimaat Peterselie en bieslook gaat wel goed. Die hebben niet zo veel warmte nodig. Duren evengoed ook langer voor ze opkomen. Geduld moet je wel hebben als je kruiden vanuit zaad opkweekt.

Good things come in small packages

Ik zou de tuin volzetten met groenbemesters. Ook hierbij wordt de keus een beetje beperkt door het late tijdstip maar er zijn nog mogelijkheden.

Facelia (Phacelia Tanacetifolia), Bernagie (Borago officinalis) en Rogge (Secae cereale) kunnen weinig kwaad voor de opvolgende groenten en kunnen ook in augustus nog gezaaid worden. Gele Lupine (Lupinus luteus) is een vlinderbloemige en brengt (na het in de grond werken) dus stikstof in de grond en kan ook nog in augustus gezaaid worden. Verder zijn er veel kruisbloemige groenbemesters (gele mosterd, rapen, bladrammenas) die je nog tot september kan zaaien maar ze zijn allemaal waardplant voor knolvoet dus als je kool wilt kweken is dat geen goed idee.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Poe, mijn hoofd loopt over van ideeën en ik bén nog niet eens verhuisd

Een voordeel is dat ik nu alvast rond kan vragen dat familie en vrienden pallets, (doorzichtige) eierdozen, stokken, touw, plastic bakjes van de chinees of champignons e.d. voor me willen bewaren