Ga naar inhoud

wat voor moestuin heb je?  

31 leden hebben gestemd

1. 1. wat voor moestuin heb je?

• Traditioneel: planten in rijtjes
      20
    • MM/SFG
      7
    • Cottage stijl (alles door elkaar zoals Alys Fowlers tuin)
      4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij gaan over een maand verhuizen, van een appartement naar een huis met tuin. Jeej!

Maar ik kom er niet uit hoe ik de moestuin wil. Oorspronkelijk vond ik rechte rijtjes het einde. Ik vind het nog steeds leuk om te zien, maar ik vind het jammer dat het een deel van het jaar braak ligt. Ook het wieden is een minpuntje.

De cottagestijl vind ik echt cool sinds The Edible Garden op de bbc, van Alys fowler. Dit spreekt me nu het meest aan. Maar is het ook echt zo makkelijk als ik denk..: op kale plekjes in mn perkjes iets eetbaars zetten? Of een stukje wel specifiek als moestuin, maar de plantjes wat wilder door elkaar zetten (bijv lukraak wat planten en radijs en sla bijzaaien op kale plekjes).

Moestuinbakken (sfg) vind ik ook wel wat hebben. Maar ik heb straks eindelijk een tuin! Met grond! Waarom dan alsnog geld uitgeven aan bakken en tuingrond? (Koop dan liever compost)

Hoe doen jullie het? (En voor mijn referentie: hoe lang moestuinier je al?)

Geplaatst:

om volgens het SFG/MM principe te werken heb je echt geen speciale dure bakken en grond nodig

je kan de vakken ook gewoon op je tuingrond vakken maken met wat je voorhanden hebt.

zelf heb ik geen MM-bak. Wel een verhoogde border maar de grond is gewoon de tuingrond die er al lag(+compost). daarop vakjes gemaakt van snoeihout+touw. (zie mijn moestuin seizoen voor foto's)

Welk type je moet kiezen is heel persoonlijk, maar net wat jou prettig lijkt en wat praktisch is in je tuin.

mijn persoonlijke overweging: ik heb structuur nodig dus alles door elkaar is niets voor mij. in een kleine moestuintje vind ik rijtjes zijn niet praktisch. vakjes zoals SFG/MM past tot nu toe het beste bij mij en mijn tuin.

Geplaatst:

Ik heb een deel traditionele moestuin en de rest van mijn tuin wordt langzaam omgevormd tot eetbare tuin. Niet cottage-stijl, maar gewoon siertuin maar dan eetbaar.

Een beetje overzicht heb ik wel nodig, vandaar dat mijn moestuin traditioneel is ingericht. De tuin was zwaar verwaarloosd bij de koop en nog steeds ben ik bezig met het puinruimen van de vorige eigenaar, waardoor de moestuin (en de rest van de tuin) nog lang niet af is. Ja, de moestuin ligt regelmatig braak en dat is jammer, maar in die tijd kan de bodem herstellen en kan ik mesten, mulchen en weet ik veel wat. De bodem is arm en bestond in het begin uit bouwpuin met een gras en onkruidlaag eroverheen.

Geplaatst:

Ik heb al 50 jaar lang een moestuin en ben "van de oude stempel" dus traditioneel, mooi in rijtjes. Maar braak liggen is er niet bij! En wieden moet altijd, en gaat het makkelijkste bij rijtjes.

Geplaatst:

Sommige dingen, de meeste eigenlijk in rijtjes idd ivm onkruid en overzicht. Wortelen en bietjes ook wel eens gewoon uitgestrooid, dat hoeft voor mij niet perse zo gecontroleerd te worden, maar met peulen en chili's en zo vind ik dat wel prettig.

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Mijn moestuin is niet zo heel groot (slechts 30m2 moestuin en 9m2 kas en nog een paar meter met bakken achter het huis), maar ik hou het allemaal in rijtjes.. Niet het beste qua opbrengst misschien, maar ik heb orde en structuur nodig om het overzicht te houden, en onkruid geen kans te geven

Heb wel eens bakken met 'alles door elkaar' gehad, maar dat was de eerste en laatste keer..

Ik tuinier nu een kleine 3 jaar..

Geplaatst:

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een tuin En ik ben voor de SFG bakken gegaan. Ik kocht ze bij de Welkoop in de aanbieding (met een kweekbak) erop, maar je kunt ze ook prima zelf maken. Dat is goedkoper. Ik heb een huurwoning dus ik wilde niet de hele tuin omspitten. En daarbij was onze tuin al zo netjes aangelegd dat ik dat zonde vond. Deze bakken kan ik netjes weer dicht doen en staan niet in de weg. Ook vond ik het handig dat als ik dan weer zou verhuizen in de toekomst (naar een koopwoning bijvoorbeeld) ik ze mee kan nemen. En stiekem vond ik het idee van een hele moestuin aanleggen ook wel wat intimiderend haha. Dit is compacter en durfde ik beter aan.

Geplaatst:

Ik houd wel vakken aan i.v.m. wisselteelt, maar binnen die vakken combineer ik groenten, kruiden en bloemen die elkaar aanvullen, elkaars smaak verbeteren of ziekten voorkomen.

Bijvoorbeeld in het vak de peulvruchten leg ik doperwten en peulen en zaai ik in het voorjaar raapstelen. Zowel de peulen als de raapstelen hebben gauw last van aardvlooien. Radijs verjaagd deze aardvlooien: dus die zaai ik hiertussen.

De radijs laat ik vervolgens staan tot ze in bloei komen: de bloemen van de radijs verjagen het koolwitje, zodat ik zomers i.p.v. de raapsteeltjes daar bloemkool en broccoli zet.

Bij de bladgroenten plant ik de prei in een slingervorm. Binnen de bochten zaai ik dan verschillende soorten sla. Heel vrolijk gezicht: het lijkt of alles dwars door elkaar staat, maar er is wel degelijk structuur.

Deze manier van werken geeft een cottage-garden-effect, maar toch met enige orde (dat werkt m.i. nu eenmaal prettiger, geeft meer overzicht).

Ook zorg ik voor goede bodembedekking: òf door bloemen/kruiden (tagetes, OIK, goudsbloemen, korenbloemen) òf door stro. Dit verminderd de onkruiddruk enorm en voorkomt dichtslaan van de grond.

Ik ben zelf tevreden over deze manier van moestuinieren: praktisch en mooi. Eigenlijk van beide soorten van moestuinieren het beste

(Sorry voor het lange verhaal, maar de voorbeelden verduidelijken beter wat ik bedoel)

Geplaatst:

Ik heb alles in rijtjes ik hou van alles strak. Is ook makkelijk met wisselteelt.

Er is bij ons wel iemand op de vereniging die cottage stijl tuiniert maar die heeft naar mijn idee meer werk?? Sommige planten woekeren nogal en om dan alles uit elkaar te halen en terug te zoeken. Alles zaait zich ook overal tussendoor en sommige ondergrondse wortels kruipen overal naartoe en als er dan al iets anders groeit krijg je ze er bijna niet tussenuit.

Wat je wel misschien kan doen is vaste planten plaatsen met daar tussen in eetbare dingen dat je met je vaste planten bijv. vakken maakt.

Beetje lastig uit te leggen maar ik ken iemand en die heeft een paar mooi gevormde laagstam perenbomen staan met daaromheen ander dingen. De grillige vorm van de perenboom is toch mooi in de winter.

Geplaatst:

Bij mij zijn het allemaal lange bakken noem ik ringen en daarin zet ik alles keurig op een rijtje.. een combinatie dus. Ons complex is altijd erg nat en door verhoogde bakken te gebruiken heb ik daar minder hinder van.

Geplaatst:

Mijn moestuin verdeel ik in vlakken waarin ik dan in rijtjes plant. De vlak verdeling is niet overal gelijk dus er kan best een vak van 4x2 zijn of 1x3 etc. Voor de buitenstaander is het niet te zien hoe ik het doe maar ik vindt zelf fijn werken en het ziet er iets minder strak uit dan alles in lange rijen.

In mijn siertuin komen steeds meer eetbare zaken. Mijn kruidenbak staat er, de appelbomen en de frambozen staan er en het is de bedoeling dat daar nog meer bij komt.

Kan het niet echt een bepaalde stijl noemen. Het is van alles wat

Geplaatst:

Wat een leuke reacties! Fijn om te lezen hoe iemand het doet en waarom!

Nb vooraf: sorry, ik ben lang van stof.

In plaats van een cottagetuin doelde ik inderdaad meer op de eetbare siertuin. Vaste planten en op elk leeg plekje iets eetbaars. Doordat je dan vaste planten hebt ziet het er niet zo snel kaal uit op het moment dat je even niets plant.

Ik heb een tekening toegevoegd van mijn idee. Komt ie:

Tuin ligt op het noordwesten

Leibomen (appel, peer, ..?) met daaronder hortensia's

Pad naar achter van waaltjes, rond terras van waaltjes (vermoedelijk zonnigste plekje)

Pad van grote grove stenen naar het terras en onder het raam voor een schaduwzitje, met tussen die stenen groene grondbedekker

Achter tegen het schuurtje staat al een druif, daar kunnen misschien ook boontjes enzo langs groeien?

Aan het eind van het pad een pergola met blauwe regen of zoiets moois

En dan alles dat wit is: wat vaste planten en bloemen die goed zijn voor de bijtjes en de vlindertjes en daartussen moestuinplanten

Alleen links naast het pad staat een muur van de uitbouw van de buren. Is geloof ik een donker hoekje. Maar eens uitzoeken wat daar groeit.

En dit is dus een ruwe schets

Dit hele plan zal ook nogal wat geld kosten, dus we twijfelen om zelf te beginnen en langzaam uit te werken of eerst sparen en dan in 1 keer laten aanleggen door een hovenier. Want de tuin is nu heel anders en saai.

2016031509385065201458031151.jpg

Geplaatst:

Als je al ongeveer weet hoe je het eruit wilt laten zien, lekker alvast beginnen?

Anders zit je deze zomer waarschijnlijk sowieso met enorme jeukende handen.

Je kunt planten altijd nog een keer verplanten. En dan heb je gelijk alvast een beetje beeld en oefening.

En dan kun je ook rustig, stekjes verzamelen, of van de aanbiedingen gebruik maken het komende jaar. En zelf kun je natuurlijk ook heel veel gaan zaaien.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik ga inderdaad hoe dan ook iets doen! Al is het moestuinieren in de 2 perkjes die er nu (redelijk kaal) bijliggen. Misschien zelfs een stuk van de kiezelbende eruit graven/trekken en eens zien wat we dan aantreffen.

Geplaatst:

Tot 2 jaar geleden erg traditioneel gans de moestuin om spitten en dan het ene bed naast het andere maken tijdens het zaaien . Teeltwissel uit het hoofd daar ongeveer heeft dat vorig jaar en 2 jaar geleden daar gestaan dus nu hier . lente vorig jaar vaste paden gemaakt en ligt verhoogde bakken (15cm) . Duidelijker waar alles gestaan heeft enkel paden worden belopen , dus grond word niet vast gelopen. Dus ook niet meer spitten. Alles in rijen scheelt heel veel werk volgens mij. Gewoon als de plantjes nog klein zijn gemakkelijk om tussen te schoffelen enkel in de rij (vb wortels) wieden of juist tegen de plantjes (vb ajuin) . Ook aan de serre plaats voor kleine plantjes voorzien die op plaatsen komen waar andere zaken geoogst zijn . Hebben meer water nodig gewoon meegieten met de serre.

Geplaatst:

Ik maak korte rijtjes van gewassen, die ik gespreid zaai. Dus elke week een paar rijtjes van verschillende zaken.

Dit idee, maar toen was de tuin nog niet af. (nu ook nog niet 100%, maar al een stuk verder dan op de foto).

IMG838032081431324064.JPG

Ik moestuinier een jaar of 8, de 1e jaren vooral in potten op balkon of in kleine achtertuin. Nu heb ik wat meer ruimte tot mijn beschikking, en heb ik fruitbomen en fruitstruiken bijvoorbeeld niet eens in die moestuin staan. Daar is een aparte hoek voor in onze tuin/weiland.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...