Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

ik lees veel over kipjes, ik wil straks in onze nieuwe tuin krielkipjes wyandotte of new hampshire. Nu lees ik veel over dat het lang duurt voor je kunt zien of het een hen of haan is. En marktplaats staat vol advertenties voor haantjes of triootjes (haantje met 2 hennetjes). Losse hennetjes zijn minder goed verkrijgbaar. (En veel broedeitjes te koop, heel goedkoop)

Nu de kernvraag. Kun je niet gewoon zo'n trio of kwartet kopen en de haan opeten?

Het lijkt alsof niemand de haantjes wilt.............. maar bij de poelier gaan ze wel hard, de halve dan.

Ik ben geen dierenbeul! Maar ik eet ook kip uit de supermarkt..

Geplaatst:

Je bent helemaal niet gemeen! Je kunt de haan gewoon (laten) slachten en lekker opeten.

Ik krijg ook twee Wyandotte krieltjes, maar ik wacht een paar maanden tot ze kunnen zien van welk geslacht ze zijn. Zelf hecht ik erg snel aan dieren en zou het moeilijk vinden om m'n eigen haan op te eten. Maar als dat geen probleem voor je is, eet smakelijk zou ik zeggen!

Geplaatst:

Ik denk dat een haantje dat bij jou een tijdje rond heeft kunnen scharrelen sowieso een heel veel beter leventje heeft gehad dan een kip uit de supermarkt, dus niks mis mee om hem op te eten. Het lijkt me geen pretje om een haantje te moeten slachten, maar dat zou ik dan toch ook liefst maar zelf doen. Scheelt ook weer een hoop stress voor dat beest.

Geplaatst:

Ik heb ooit broedeitjes door een kipje uit laten broeden. Had meer haantjes dan hennetjes (rond de vier maanden kon ik het verschil echt zien).

Haantjes uit logeren gestuurd tot ze wat groter waren en daarna zijn ze de pan ingegaan. Ze hebben een kort maar uitstekend leven gehad en ze smaakten voortreffelijk.

(Had gelukkig een kennis die ze in ruil voor een haantje voor me wilde slachten en schoonmaken...)

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Geplaatst:

Als de leeftijd van de kipjes goed is, en je dus niet straks met een haan zit die echt al wel een paar jaar oud is, dan kan je dat zeker doen. Een oudere haan is echt niet meer goed te eten hoor. Zelfs niet als je hem lang kookt Maar eentje van een jaar oud bijvoorbeeld, is heerlijk hoor. Als je weet hoe je hem goed en snel dood moet maken?

Geplaatst:

Hai Jorieke,

Ik wil ze jong kopen, dus of een jong triootje, of kuikens met het risico op een haantje. (en dan hopen dat ik mínstens twee hennetjes heb)

Voor het doden ga ik in mijn omgeving rondvragen of iemand daar ervaring mee heeft.

Toen ik klein was hadden we thuis kippen (en ook een tijdje een haan). Mijn moeder vertelt nu nog wel eens het verhaal over hoe mijn vader een kip probeerde de kop af te hakken maar er de moed niet voor had. En ik lijk op mijn vader

Geplaatst:

Mijn 10-16 jarige ik zegt dat je enorm gemeen bent.

Ik vond mijn ouders namelijk vrij barbaars, dat ze zo'n schuttig kuuken, wat tot zo'n mooi prachtig haantje uitgroeide, en vervolgens zwaar geterroriseerd werd door onze zeer dominante haan, durften af te slachten en dan nog opeten ook! Ik geloof dat ik standaard het huis uitstormde wanneer er haan op tafel stond.

Nu zeg, ik doen!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Heerlijk toch. Kip die vrij rond gelopen heeft en geen rotzooi in zijn lijf heeft smaakt echt veel beter dan een supermarkt kip. Je moet alleen wel weten hoe je een kip moet slachten, of connecties die het voor je doen of je het willen leren.

Geplaatst:

Ik zou het zelf niet kunnen, toch een beetje een gek idee of zo. Ik hecht me te snel aan dat soort beesten denk ik en zelf slachten zou ik al helemaal niet doen. Maar als je normaal kip uit de supermarkt eet dan komt dit op hetzelfde neer denk ik. Zelfs nog wel diervriendelijker vrees ik, want die supermarkt kippen en zo hebben ook geen fijn leven vaak. Dus niks gemeens aan, je moet het alleen wel kunnen

Geplaatst:

Ja, dat kan prima, en nee,dat is niet gemeen. Dat is scharrelvlees ten top. En een jong haantje is lekker, van een oude kun je lekker soep maken. (wij noemen die dekipmet1000vlieguren) Het plukken is wel ff een werkje,en m ontdoen van de darmen e.d. is een handigheidje.Maar dan heb je ook wat. Smakelijk!

Geplaatst:

De eerste keer heb ik een potje staan huilen hoor. Tweede keer ook wel een traantje gelaten. Leuk ga ik het nooit vinden (en dat zou ook niet gezond zijn denk ik), maar het is het "vriendelijkste" vlees dat hier ooit op tafel kwam. Haantje uit het hok en voor ie goed en wel weet dat ie van stok geplukt is is het al gedaan. Dus neu, als je het over zielig hebt vind ik het zieliger als je een plofkip in de supermarkt koopt dan dat je zelf een haantje slacht.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik eet geen kip die ik ken

Mijn haantjes raak ik meestal wel goed kwijt... Het zijn dan ook meestal rashaantjes en die worden per koppel verkocht met een dame.

Wat de nieuwe eigenaar ermee aanvangt is mijn zaak dan niet meer.

Als ik echt een "hanenoverschot" heb, dan contacteer ik onze lokale kippenboer, die koopt ze dan op en verkoopt ze verder. Je verdient er dan niet zoveel aan, maar je bent er dan wel vanaf.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...