Ga naar inhoud

Uitgebreid stap voor stap enten van fruit bomen. Met dank aan Bart646

Featured Replies

Geplaatst:

Niemand ervaring hier met het opkweken van geënte bomen in potten in het eerste jaar?

Geplaatst:

Net gezien je vraag.

Ja, eerste jaar kan je geënte boompjes in potten houden, mits genoeg ruimte is voor de wortels en genoeg water. 

Ik doe het in minimaal 10L potten, werkt prima. 5L lijkt me te weinig voor het boompje.

Geplaatst:

Deze maten kunnen wel.....maar groter is altijd gunstiger/gemakkelijker. Let er ook op dat je voor wat diepere potten kiest. Er moet zich vooral een gezond en goed wortelgestel kunnen ontwikklene. 20 a 25 cm. is wel gewenst.  Het ligt er ook aan hoe goed je de boompjes kunt verzorgen. Kleine potten vragen veel aandacht± water geven e.d. vooral. Grotere potten kun je wat meer aan hun lot overlaten.

Er zijn allerlei manieren om het makkelijker te maken. Plant ze tijdelijk uit in een losse volle grond, bijvoorbeeld. Verplanten kun je als het blad in nov/dec er af is en de boom in rust, ruim uitgraven. Dan slaan ze ook weer snel aan door onzichtbare haarwortels nog te maken. Potten kun je ook ingraven, dat helpt ook veel. Of ze zeer dicht bij elkaar zetten. Mijn advies is ook om voor een plek in de halfschaduw te kiezen zolang ze in potten staan. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties, dat geeft wat houvast. Er is echt weinig over te vinden. Volgens mij zijn de 8L potten ruim 20cm hoog en moet dat dan wel gaan, ik denk dat 5L potten dan wellicht aan de te kleine kant zijn.

@weknow , ik ben ermee bekend dat grotere potten makkelijker zijn, maar aan de tips om het makkelijker te maken heb ik zeker wat. Halfschaduw gaat geen enkel probleem zijn, waar meer zon komt wil ik toch gebruiken voor vruchtdragende planten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic