Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Laurier heeft het zwaar


Nadi

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een echte Laurier gekocht vorig jaar bij de intratuin. De plant leek vrij snel bij thuiskomst het zwaar te krijgen. We hebben hem verpot en water gegeven Etc en de verkleurde blad weggehaald en ook naar buiten op balkon verhuist. Ik denk niet die de plant ooit 100% hersteld heeft maar zag er een tijdje veel beter uit. Nu lijkt de laurier hier weer last van te hebben. Weet iemand wat dit is? Ik heb het al helemaal plat gegoogled maar ik zie te bomen door de bos niet meer...

2016040309133316431459669013.jpg1459669344863-10524826848481459669362.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nou gezichtsbedrog of zie ik meerdere laurierplantjes in 1 pot. IK heb mijn laurier indertijd (5 jaar geleden of zo) ook bij de Intratuin gekocht en dat is maar 1 plantje, inmiddels een aardige struik met 1 stam. Misschien is dat het probleem; teveel plantjes te dicht bij elkaar in 1 pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat gek. Waarom zouden ze het zo verkopen als 1 laurier plant... hij leeft al wel een jaar dus zou toch vast worteltjes moeten hebben.. Ik ben wel blij dat ik het even vroeg. Ik dacht dit is hoe een laurier plant uitziet Ik ga even kijken of ik de stekken kan verpotten. Hopelijk overleefd hij het. Ik kan me voorstellen dat al die wortels nu aan elkaar vastzitten zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat zijn een stuk of 10 laurierplanten veel te dicht op elkaar. Als het luk ze voorzichtig uit elkaar te halen en ze overleven het dan heb je 10 planten voor de prijs van 1 Maar wel gek hoor dat ze dat zo verkopen. Zoals ik eerder al schreef zat die van mij gewoon in zijn eentje in een pot. Hopelijk heb jij over een paar jaar net zo'n mooie struik als ik, ik heb die van mij wel in een vrij grote pot staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie advies. Zal vast een foutje zijn geweest van de intratuin. Ik heb de stekjes nu allemaal los opgepot. Echt voorzichtig ging niet want ze zaten al erg vast aan elkaar, maar ieder stekje Had nog wel flink wat wortels zitten na het genadeloze trekken.

Ik ben benieuwd misschien heb ik nu een hoop planten, en heb ik iets te ruilen op mtfd . En misschien gaan ze allemaal wel dood.

.. We zullen het zien1459684692349-26905922078851459684741.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zat destijds ook met een heleboel in 1 pot, maar die heb ik meteen in de volle grond gezet en die doet het goed.

 

Ik zou ze in elk geval op 10 cm boven de grond terugsnoeien, om het ze zo makkelijk mogelijk te maken er weer bovenop te komen.

 

Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laurier is inmiddels ruim 2 meter groot.

Heb ik jaren geleden ook gekocht als pot met tig stekken en direct uitgeplant.

In de volle grond heeft hij wellicht de beste overlevingskans, als hij tenminste een beetje beschutting heeft als jongeling.

Ze zijn niet altijd winterhard. De mijne overleefde onder een berk en tussen andere struiken die ik naderhand verwijderd heb.

Zijn ze eenmaal groot dan is het een genot en zeker niet alleen vanwege het blad. Hij staat nu toevallig in de bloei, best mooi.

Zeker de moeite waard om een poging te wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komen die verkleurde bladeren door vorstschade. Onze laurierboom heeft dit elke winter zoals je op de foto ziet. De plant herstelt zich wel. De aparte stekjes elk in een pot zetten kan inderdaad geen kwaad. Als de plantjes binnen een paar jaar goed aangeslaan zijn kan je ze in volle grond plaatsen. Zo worden ze een ideaal stadsboompje, niet te groot en groenblijvend.c70ef19c28405782984142b7d0740677.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tipje als je weer eens zo'n vergroeide wortelkluit uit elkaar moet halen:

 

Bak lauw (regen)water waar de kluit ruim in past, hem er een half uurtje in laten weken en dan heel voorzichtig met je handen 'woelen'...losgekomen zaailingen/plantjes een voor een apart leggen. Het is mij vorig jaar zo diverse keren gelukt om geen enkele zaailing te verliezen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komen die verkleurde bladeren door vorstschade.
Ik herken inderdaad die verkleurde bladeren. Alleen vorig jaar Had ik de laurier binnen staan en toen werd hij dus ook zo bruin en zielig...toen had ik hem in een groter pot gedaan en naar buiten verhuist. Hij leek het in eerste instantie beter te doen.

 

Nog een tipje als je weer eens zo'n vergroeide wortelkluit uit elkaar moet halen:

 

Bak lauw (regen)water waar de kluit ruim in past, hem er een half uurtje in laten weken en dan heel voorzichtig met je handen 'woelen'...losgekomen zaailingen/plantjes een voor een apart leggen. Het is mij vorig jaar zo diverse keren gelukt om geen enkele zaailing te verliezen!

 

Handig dankje voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een laurier afkomstig uit Italië en het zijn geen stekken maar zaailingen in één pot. Plant heeft of serieuze kou gehad of de wortels hebben te nat gestaan om dit soort klachten te laten zien. Waarschijnlijk het laatste. Misschien wel heel de winter buiten te nat weg staan rotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel heel de winter buiten te nat weg staan rotten.

 

Mmm dat denk ik niet. Eerder dan te koud gestaan. De plant staat op balkon 4 hoog waar het ook wel warmer is. De balkon is afgedekt en er kan geen regen water bij komen. de laurier heeft eerder te droog gestaan dan te nat. Zou dat het misschien kunnen zijn? Dat ik te weinig water heb gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch ook dat ie te nat heeft gestaan. Ik zie zo'n zinken pot vast zonder gaten of heb ik het mis? Ook de kluit die uit de pot is gehaald op de foto ziet er gewoon nat uit. Koud is het niet geweest. Die paar graden kan een laurier zonder problemen verdragen. Maar als de wortels met die kou te nat staan, gaat het mis. Laurier is typisch zo'n plant die er baat bij heeft als de grond regelmatig even uitdroogt. De oplossing heb je al ingezet. Lekker verpot in potjes met gaten. Maak ze niet te nat en hou ze even uit de felle zon. Over een week of drie juist zoveel mogelijk zon geven en ze zullen waarschijnlijk netjes uitlopen. En laat ze daarna lekker uitdrogen tussen de gietbeurten door! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...