Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de tomaten er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Ik heb tussen begin februari en eind februari gezaaid. Als de tomaten opkomen zet ik ze gelijk onder een 45 watt blauw/rood groeilamp. Daar staan ze tot ze te groot worden om onder de lamp te staan. Daarna hebben ze op de vensterbank gestaan tot begin april. Toen werden ze te groot en heb ik ze naar de kas verplaatst. Begin deze maand hadden we een paar milde nachten, en die heb ik gebruikt om ze af te harden.

 

Mijn kas is onverwarmd. Hij is bestraat met 30x30 tegels. Daarnaast staat er een grote bak met een lotus (en dus veel water) en een paar volle gieters. Zowel de stenen als het water nemen gedurende de dag warmte op, en geven die 's nachts weer af. Daardoor wordt het niet meer kouder dan zo'n 8-10 graden, zelfs als het buiten tegen het vriespunt aan ligt. Afgelopen nacht was het bijvoorbeeld op z'n koudst 8.6 graden in de kas.

 

De meeste tomaten staan in 3 liter potten. Enkele vroeg gezaaide exemplaren staan al in 10 liter potten. Ik heb een fleece tentje gemaakt waar ze met z'n allen onder staan, dat helpt wel extra denk ik.

 

Nu is het wachten op een paar droge dagen, zodat ik mijn kas wit kan kalken

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

O mooi! Nu weet ik meteen wat ik met al die stoeptegels moet

En een 'binnententje' als extra laagje scheelt natuurlijk ook ...

 

Ik zal hier eens gaan meten, bedankt voor de tips

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de eerste foto zou ik zeggen dat het verbrand blad is. De tweede doet mij twijfelen. Ik heb ook een paar verbrande blaadjes, ik zal straks eens naar hun onderkant kijken.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij drie van mijn kruisbestomaten hangen opeens de blaadjes.

 

Ze deden het tot dusver stikgoed, staan al een paar dagen of langer in een flink grote pot, ze hebben bloemetjes, staan al tijden pal voor het raam en krijgen elke dag een plens water vanaf de onderkant.

 

Ik las dat sommige tomatenplanten 'van nature' blaadjes laten hangen, kan het dat zijn?

 

Alle andere tomatenplanten, ook de kleinere kruisbestomaten die nog niet bloeien hebben trouwens nergens last van, blaadjes nog fier omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

krijgen elke dag een plens water vanaf de onderkant.

 

Ik denk ook te nat. Hier laten we de tomaatjes eerst een beetje droog worden dan krijgen ze weer water. Dat is meestal zo om de 2/3 dagen in p9 potjes. Maar ik controleer gewoon iedere dag of het weer zo ver is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@julia: ik heb eens gekeken naar de onderkant van een verbrand blad bij mij, maar dat ziet nog groen. Niet direct in paniek geraken. Tomatenzaailingen hebben soms een paarsachtig steeltje. Kan het zijn dat die verkleuring bij sommige soorten ook op de bladeren is?

Als het iets schimmelachtig is kan je natuurlijk ook altijdeens een paar keer met je vinger over de onderkant van het blad wrijven. Als er iets meekomt met je vinger (schimmel) zou ik het plantje zo snel mogelijk verwijderen en je handen wassen zodat je daarna geen andere plantjes 'besmet'.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi julia, volgens mij heb ik laatst ergens gelezen - de blog van Diana van de Mooie Moestuin? - dat paars blad aan de onderkant er op kan duiden dat je plantjes het koud hebben (gehad). Kan best: bijvoorbeeld als je ze verplaatst naar een zonnige vensterbank achter enkel glas, dat ze dan verbranden maar het 's nachts weer koud hebben. Ben je mooi klaar mee

 

Nee hoor, gewoon blijven vertroetelen, ze groeien er vast wel door:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de tomaten verpot en ook hier wat paarsverkleuring.

Maar ze staan binnen onder de lamp, dus van de kou zal het niet komen

Ze doen het er evengoed prima om.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij drie van mijn kruisbestomaten hangen opeens de blaadjes.

Pippi, is het weer bijgetrokken? Kwam het door de zon? Foto?

 

Gister een aantal tomaten verpot. Trek ik per ongeluk een van de meest gewenste soortjes van zijn onderstel

Ik wilde hem al weggooien maar bedacht net op tijd dat het gewoon een stek is.

Dus snel in vochtige grond gezet en het meeste blad eraf geknipt. En nu staat hij er weer prima bij

 

DSCF516650261462089799.JPG

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister een aantal tomaten verpot. Trek ik per ongeluk een van de meest gewenste soortjes van zijn onderstel

Ik wilde hem al weggooien maar bedacht net op tijd dat het gewoon een stek is.

Dus snel in vochtige grond gezet en het meeste blad eraf geknipt.

 

Jij hebt geluk . Ik had vorig jaar hetzelfde voor met een paprikaplantje, alleen zijn die niet zo gemakkelijk als tomaten en heb ik hem moeten wegsmijten.

 

Nog een vraagje. Op de foto lijkt het alsof de blaadjes zijn afgeknipt. Waarom?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe ik om het de stek makkelijker te maken

Die heeft nu - zo zonder wortels - een probleem met zijn watervoorziening.

Planten verdampen water via het blad, dus dat beperk ik zo veel mogelijk door de hoeveelheid blad te minimaliseren.

Als je dat ook doet bij het uitplanten van sla, ui-achtigen enz. dan slaan ze beter aan.

 

Is trouwens geen 'geluk' hoor: stekken is een bekende manier om tomaten te vermeerderen.

Iets om te onthouden als je een slechte opkomst hebt. Of als je je tomaten te vroeg naar buiten heb gedaan en (bijna) alles bevroren is

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou ik ze ook moeten afknippen. Ze zijn immers verspilde energie voor de plant. Ga ik meteen doen.

 

Voor de rest groeien mijn tomaten pico bello. Ze kunnen alleen wel eens een scheerbeurt krijgen .

 

RSCN869198811462121948.JPG

RSCN869666801462121955.JPG

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nou wel verstandig om dat blad af te knippen? Dat valt er vanzelf ook wel af. Je maakt op die manier namelijk wondjes.

Met dieven kan dat niet anders, maar het vergroot de kans op schimmeltjes en andere narigheid.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...