Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke aubergine buiten?


Lonaa

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik wil dit jaar graag een aubergine in mijn tuin zetten. Nu heb ik eea gelezen over dat het lastig is, maar proberen kan altijd.

 

De plant komt buiten (opkweken kan tot op zekere hoogte binnen achter glas) en heeft een klimrek tot z'n beschikking, hij mag dus best hoog worden. De plant heeft flink wat uren volle zon per dag (in de zomer van +/- 11 tot 8)

 

Nu is de vraag, welk ras doet het goed buiten? Wat zijn jullie ervaringen? Welke moet ik in mijn tuin zetten?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar die van de moestuintjes van AH geprobeerd: wel bloemen, maar geen vruchten. De plant klom overigens niet. Dit jaar probeer ik het nogmaals, aangezien ik nog zaad heb.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar ook 1 aubergine plant opgekweekt uit de moestuintjes van de AH.

Een hoop bloemen die eraf vielen en 1 mooie vrucht. (stonden in een pot in de muurkas op het zuiden)

 

Dit jaar ga ik het weer proberen, in de vollegrond in de grote kas op de moestuin.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me hier vorig jaar over ingelezen en kwam toen het ras Violetta Lunga/Black Beauty tegen als optie voor buiten.

Daarnaast zag ik op mooiemoestuin.nl nog de rassen Ukkie en Pukkie voorbij komen:

 

http://denieuwetuin.be/home/582-ukkie-.html

(en Pukkie schijnt hetzelfde te zijn maar dan met paarse vruchten)

 

Je bent alleen dan wel laat met zaaien, dan zou ik het echt NU doen. Zeker buiten groeien aubergines vrij langzaam.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me hier vorig jaar over ingelezen en kwam toen het ras Violetta Lunga/Black Beauty tegen als optie voor buiten.

Daarnaast zag ik op mooiemoestuin.nl nog de rassen Ukkie en Pukkie voorbij komen:

 

http://denieuwetuin.be/home/582-ukkie-.html

(en Pukkie schijnt hetzelfde te zijn maar dan met paarse vruchten)

 

Je bent alleen dan wel laat met zaaien, dan zou ik het echt NU doen. Zeker buiten groeien aubergines vrij langzaam.

 

Nu binnen opkweken en dan eind mei naar buiten, dat moet toch kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu binnen opkweken en dan eind mei naar buiten, dat moet toch kunnen?

 

Ik zou het gewoon proberen! NU zaaien, bakje in verwarmde propagator of gewoon warm op het computermodem:) laten kiemen. In een zonnige vensterbank opkweken, halve frisdrankfles (bv) eroverheen voor nog extra warmte. En eenmaal buiten zo beschut mogelijk neerzetten, met eventueel ook nog iets van een 'kas'-constructie voor wat extra vertroeteling.

 

Zeker van Ukkie of Pukkie moet je dan denk ik nog wel iets kunnen maken als we een goede warme zomer krijgen.

 

Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Zoveel aubergine-topics, maar deze sluit het best aan denk ik. Ik heb een vraag. Ik heb een aubergine buiten in pot staan ('Vera", kleine roze/wit paarse aubergine. Heb er al aardig van kunnen oogsten en hij begint nu wat minder te worden, maakt niet uit, volgend jaar mag die aubergine in de kas, daar doet 'ie het waarschijnlijk veel beter. Er zitten nog flink wat kleine aubergines aan, en tot mijn stomme verbazing zit er opeens 1 klein aubergientje aan dat echt knalgeel is.

 

Ik zag dat er ook gele aubergines bestaan, dus dat is gewoon (weer bij Diana trouwens) kruisbestuiving geweest toch? Kan toch geen kwaad verder? Ik wil er voor de gein zaden van oogsten, en dan eens kijken of daar volgend jaar misschien wel geel/wit/roze/paarse aubergines uitkomen. Gewoon voor het mooie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat kleine gele ding ook aan die Vera zit, is het genetisch hetzelfde als die gekleurde vruchten. Dus hetzelfde ras.

Er kunnen geen 2 rassen aan 1 plant zitten (tenzij er geënt is)

Waarschijnlijk is dat gele vruchtje gewoon aan het afsterven of aangetast door een schimmeltje ofzo.

 

Bij kruisbestuiving heeft een deel van de nakomelingen (de planten dus, niet de vruchten ) andere genetische eigenschappen.

Niet de vruchten zijn de nakomelingen, maar de planten die uit de zaden komen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...