Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

woelvork, spitvork, grelinette - welke is praktisch in gebruik


Claudia69

Aanbevolen berichten

Omdat spitten mijn rug nogal belast, overweeg ik al een tijdje de aankoop van een woelvork (spitvork, grelinette, biovork) maar ik zie dat er twee types zijn en vraag me af welk type het lichtste (meest ergonomisch) werkt. Het ene type heeft rechte, verticale handgrepen, zoals deze:

grelinette-5-dents84211462120182.jpg

de andere heeft handvaten die bovenaan horizontaal naar buiten gaan, zoals deze:

tuingereedschap-biovork24811462120225.jpg

Als iemand al eens beide types kon proberen, hoor ik graag wat het fijnste werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit geprobeerd, maar op het eerste zicht lijkt mij de tweede (rode) veel makkelijker. Als je de horizontale stukken dan toch eens niet gebruikt neem je hem vast aan het verticale gedeelte. Met de rode heb je eigenlijk 2 in 1 .

 

Edit: Ik dacht aan iets en heb het gevonden. http://www.mooiemoestuin.nl/lang-leve-internet/

In dit tuindagboek van Diana heeft ze het over een grelinette die zij heeft gekocht. Is eentje met ook een horizontaal stuk.

aangepast door Gast

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook overwegen het spitten achterwege te gaan laten. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is een laagje deels verteerde plantenresten over de grond verspreiden en laten liggen. Het is even wennen, want gewoonlijk schoffel je ongewenste planten om, harkt ze bij elkaar en voert ze af. De blootliggende grond slaat dicht en moet losgemaakt worden. Nu je allerlei organisch materiaal op de bodem legt, komen er wormen bij en die trekken het de grond in, die daardoor luchtiger wordt. Ook je bodem zelf begint meer te leven en behoeft steeds minder bewerking. Voorwaarde is wel dat je niet in je perken loopt waar je de bodem bedekt hebt, zodat die mooi los blijft. In het Engels heet het mulchen. Wel even de tijd nemen, tuinieren is geduld hebben.

 

Als je toch wilt wroeten, neem dan een spitvork. Die dingen die lij laat zien zijn veel te breed. Als je er een de grond in steekt en wrikt, kan die maar zo verbuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mulchen doe ik al, maakt ook enorm verschil op mijn eerder zanderige grond, en voor planten die niet diep wortelen, maak ik de grond over het algemeen oppervlakkig los met een stevige cultivator die ik van de vorige huiseigenaar heb geërfd. Maar voor wortels en schorseneren mag de grond wel wat dieper losgemaakt, vandaar... Ik zoek nog eens verder naar een model dat niet te breed is, dat lijkt me ook lichter werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n woelvork werkt licht en goed in zanderige grond, maar komt niet zo diep voor schorseneren.

Als je al last van je rug hebt dan is de grelinette ook niet praktisch want je kan wel aan de twee stelen trekken, met alle twee je handen/armen, maar al die krachten komen nog steeds te samen in je ene rug, en de grelinette is twee keer zo groot als een spade of spitvork het is dus een zwaardere belasting.

De compostwoeler lijkt een briljant idee kan je eens proberen, anders zou ik je gewoon een spitvork aanraden, en dan de bewerking uitvoeren zoals ze het met de grelinette laten zien.

Je bespaart dan een goede 100 euro, die je dan natuurlijk kan uit geven aan andere leuke tuin dingen

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een kleine spitvork nemen, tenzij je op de zandgrond zit. Ik zit op de löss en die is te zwaar voor het stuk gereedschap waar je over nadenkt (veel negatieve reviews gelezen). Ik heb er eentje van gardena die helemaal van metaal is, zodat de steel ook niet kan over breken. Hij is smal waardoor het lichter werken is ( het duurt, dus wel wat langer eer je veel meters gemaakt hebt). Ik vind het een goede aankoop.

 

http://www.wehkamp.nl/Winkelen/KenmerkAdviseurArtikel.aspx?CC=C30&SC=8H8&KAC=H68&artikelNummer=690977&BC=GOA&BAC=ALG&cm_mmc_o=7BBTkwCjC-kTwFwwECVyBpAgfkblfbETzplCjCmgtw5CjCoxx9i9II&cm_mmca1=12913-AGI-14797296542-ASI-147011481662-866909770000&gclid=CJXhnfn_u8wCFQ4TGwodtTQCgA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst een woelvork gekocht en uitgeprobeerd (diegene op foto 2 met horizontale handvat) en ik zweer er bij! Bespaard zeker je rug en je hebt een stukje van 5x1,2 meter in 5 minuten gedaan.

 

Ik heb vorig jaar een nieuwe spitvork van fishkar gekocht maar die kan zowat al met pensioen, ach misschien gebruiken voor het liften van de aardappelen straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...