diesel4666 Geplaatst: 2 mei 2016 Geplaatst: 2 mei 2016 Sinds een paar dagen heb ik last van omgegraven stukken moestuin. Wie kan dit zijn? Het is te groot voor muizen. Ik vermoed een kat?Zoja, wat zijn de afweertrukjes? Quote
Deborah Geplaatst: 2 mei 2016 Geplaatst: 2 mei 2016 Mijn kat doet dit niet, eerder een konijn. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Paeonia Immaculee Geplaatst: 2 mei 2016 Geplaatst: 2 mei 2016 Is het alleen een gat, of zit er een gang achter?Misschien haas/konijn? Quote
diesel4666 Geplaatst: 2 mei 2016 Auteur Geplaatst: 2 mei 2016 Het is alleen een gat, ja. Geen gang of hol erachter. Quote
pippi Geplaatst: 2 mei 2016 Geplaatst: 2 mei 2016 Ziet eruit als een gat dat een hond maakt als hij iets onder de aarde ruikt. Ik heb al heel lang katten, die willen wel eens graven, maar zoveel moeite als dit heb ik ze nog nooit zien doen. Mijn oudste hondje graaft gaten als deze naar het middelpunt van de aarde als ze de kans krijgt. Wel iets groter (ik praat over een middelmaatje, maar iets van een teckel of Jack Russell zie ik wel dit soort gaten maken) Aan de andere kant lijkt het ook wel op het beginnetje van een konijnenhol. Ik zou een soort eliminatietest doen, in de buurt van dat gat een bergje lekker groenvoer (wortels, vers geknipt gras), een bakje wormen met slakken, en een bakje droge kattenbrokjes. Konijn is 1, kat of hond is 3, en 2 kan van alles zijn. Ik ben benieuwd! En niet te snel aan bestrijden gaan denken, konijnenkeutels zijn bijvoorbeeld supermest voor je tuin, een verwilderde kat houdt muizen weg en een hondje is misschien vermist of helemaal baasloos en dan kan je iemand blij maken door hun hond te vinden of heb je zomaar een hond. En als het een rat is, die vreet ook van alles aan ongedierte, en ratten zijn heel slim, daar kan je ook wel goeie afspraken mee maken. Quote
Nadi Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 En niet te snel aan bestrijden gaan denken, konijnenkeutels zijn bijvoorbeeld supermest voor je tuin, een verwilderde kat houdt muizen weg en een hondje is misschien vermist of helemaal baasloos en dan kan je iemand blij maken door hun hond te vinden of heb je zomaar een hond. En als het een rat is, die vreet ook van alles aan ongedierte, en ratten zijn heel slim, daar kan je ook wel goeie afspraken mee maken. Hahah dit vind ik leuk! Lekker positief Quote
Jaydot Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Doet mij ook vooral dat denken aan het soort gleufje dat mijn hond kan maken... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
diesel4666 Geplaatst: 3 mei 2016 Auteur Geplaatst: 3 mei 2016 Lijkt inderdaad op hond. Maar het is echt onmogelijk, want moestuin id afgemaakt met ingegraven draad.Hazen zitten hier wel in de buurt, zijn misschien onder poortje doorgeglipt. Maar er zitten ook veel katten in de buurt. De andere gegraven putten zijn veel minder diep. Quote
loes Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Ook ik kan me niet voorstellen dat een kat zo diep zal graven, met welk doel? Zelfs mensen die hun tuin afzetten zodat de katten in de tuin blijven hoeven geen hekwerk diep in de grond te plaatsen om ontsnappen te voorkomen (wat wel nodig is bij bijvoorbeeld konijnen en sommige honden) misschien een wildcamera ophangen? Quote
Erny Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Het lijkt op de gaten die de katten hier graven in mijn bakken... grrrrr.... op jacht naar woelmuizen. Ik leg in het begin, als de bakken nog "schoon" zijn, gaas over de bakken. Dat vinden de katten niet fijn.Zo worden mn uitjes, sjalotten en knoflook niet opgegraven en worden mn zaaisels ook niet omgewoeld.Na opkomst van de planten gaat het gaas er weer af, als de plantjes groot genoeg zijn. Zoals hier bijvoorbeeld: Quote
loes Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 In dat geval zou er toch ook schade door woelmuizen moeten zijn ? Quote
Erny Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Niet persé, ik heb weinig last van de woelmuizen qua vraat, wel van de katten die op ze jagen. En her en der een tunneltje onder de aarde. Quote
speets Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 De grootte is een beetje moeilijk te beoordelen, maar het lijkt me te groot voor een woelmuis.Hazen graven niet. Konijnen schuiven met hun achterpoten het zand dat ze met hun voorpoten uitgraven, naar achter weg, om ruimte te maken. Daardoor ligt die aarde ook buiten je bak. Een kat graaft alleen met de voorpoten. Het lijkt me ook nogal groot voor een kat. Conclusie: konijn Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Claudia69 Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Als het geen hond kan zijn, zou ik denken aan een haas. Graaft geen hol maar een leger (put om in te liggen). Onze katten durven ook al eens wat grond te verplaatsen, maar zo'n grote putten graven ze niet. Quote
Eise Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Ziet er uit als een 'graafje' van een konijn. Die zie je veel op plaatsen waar konijnen zitten. beginnen als het ware aan een holletje maar maken het niet af. Kun je geen pootafdrukken ontdekken in de zachte aarde? Als er muizen zitten of woelmuizen kunnen het ook marters, bunzingen of vossen zijn, hangt een beetje af van hoeveel natuur er in de buurt is. Hazen zijn niet echt gravers. Quote
tuinLB Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Ziet eruit als het begin van een konijnengang. Mijn tamme konijnen wilden ook wel eens van dit soort gaten graven. Quote
harms1 Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Konijn of hond, als je het mij vraagt... Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote
diesel4666 Geplaatst: 4 mei 2016 Auteur Geplaatst: 4 mei 2016 Het mysterie is opgelost. De dader dezemorgen op heterdaad betrapt. Het is een konijn. Quote
pippi Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Vanavond konijn met pruimen Nou zeg. Na die myxomatose-epidemie van een paar jaar terug hebben we hier in de buurt heel lang geen konijnen gehad, het begint heel langzaam aan weer goed te komen, maar tijdenlang waren de enige konijnen die je hier in het wild zag, gedumpte tamme konijnen. Dus ik zou zelf blij zijn met meer konijnen in de buurt. Je ziet hier trouwens ook eindelijk weer buizerds, die verdwenen hier toen de konijnen verdwenen. Okee, ze motten niet je boeltje op komen vreten, maar met wat creativiteit zijn ze volgens mij best weg te houden van je jonge zaailingen. En wat ik al zei: konijnenkeutels zijn geweldige mest. Ze hoeven niet op de composthoop maar kunnen zo in je tuin omdat ze door twee keer verteren (konijnen eten hun zachte keutels zelf op om dan die harde ronde keutels te kunnen produceren), al zo ongeveer al klaar zijn met composteren. Van alle poep die er is, zit er in konijnenpoep de meeste stikstof. En het is zo'n beetje de enige poep die je best met blote handen op kan rapen en in je jaszak kan steken om mee te nemen. Quote
lambado Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Zelf heb ik ook een konijn. Ik leg dan zand in de ren en dat begint ze dan helemaal te verspreiden. Ze laat het dan liggen maar als ik het bij mekaar veeg begint ze alles weer te verspreiden Quote
speets Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Maar jij hebt dan ook een heel bijzonder konijntje Ik zag op een foto in je blog dat ze zelfs haar behoefte op een 'wc-tje' doet Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.