Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tak van een boom uit buitenland meenemen.


Nieuw

Aanbevolen berichten

Ik wil graag hier een appelboom hebben wat hier niet te verkrijgen is en dat wil ik op m27 of m29 (traagste) onderstam plaatsen. Dat kan beste rond in december omdat er dan knoppen aanhangen, maar rond dat periode heb ik daar niks te zoeken. Dus mij vraag is hoe kan je zo'n tak tot hier levend meenemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt eraan hoeveel bagageruimte je hebt. Als je de onderstam in een pot laat groeien en hem met pot en al meeneemt, kun je ter plekke enten.

 

Ik ben overigens wel benieuwd om welk land en welk ras het gaat

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tak kan wel levend meenemen. Snoeien vlak voor vertrek, beetje nat maken en in de plastic zak stoppen. Dan zo koel mogelijk bewaren (niet bevroren beneden -4 graden, hier wel tot de enten in koelkast. En ja, deze tak hoef niet groot zijn - 2 a 3 knoppen zijn genoeg voor het nieuwe boompje te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet hoe on-topic dit is: Hoe zit dat juridisch? Dit in verband met plantenziektes e.d. Neem aan dat dit binnen Europa geen probleem is maar bijvoorbeeld uit Azië komen behoorlijk wat nare boomziektes (zie bijvoorbeeld het lot van de Amerikaanse tamme kastanje en recent de essenziekte). Mag je levende planten of plantgoed meenemen? Kan je hiervoor beboet worden aan de grens? (Kan me zelf op vakantie vaak niet inhouden bij de schappen met groentezaden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik je inschatten als een super jonge beginneling met erg weinig kennis van plantkunde? Maar desalniettemin iemand met grootse plannen? Wel leuk zo enthousiast, zo begon ik ook ooit heel lang geleden. En bij leren kun je altijd.

 

Echter wat jij wil? , sorry, als ik mijn mening mag geven, je project geef ik totaal geen schijn van overlevingskans, een nu groeiende tak afknippen, in Turkije vochtig houden en hem in de koffer stoppen zal misschien nog wel lukken, maar als je douane controle krijgt zit je in problemen

 

Vervolgens zou je die tak indien ze deze niet onderscheppen... een takje of een knop hiervan willen enten op een onderstam?

Dit gaat je niet lukken in deze periode van het jaar.

 

Zou je willen adviseren ga eerst eens iets lezen hoe planten leven enzo, en lees dan gelijk ook hoe en wanneer je moet enten enzo, pas dan kun je eventuele dromen in vervulling zien gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het belang van plantenhygiëne nog eens te benadrukken een linkje in het Engels waarin kwekerijen verdacht worden van het verspreiden van de schimmel Phytophthora ramorum (inderdaad familie van) die miljoenen bomen in Californië doodt. https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2016/05/02/this-disease-has-killed-a-million-trees-in-california-and-scientists-say-its-basically-unstoppable/ (sorry voor de lange link)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...