Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Salie stek gekregen - hoe werkt dit?


CherryCharlie

Aanbevolen berichten

Hey folks,

 

Ik heb recentelijk 2 stekjes salie gekregen van een vriendin. Een tijdje in water gezet voor wortelvorming en er zitten nu redelijk wat worteltjes aan, dus ik gok dat ik de boel wel in een potje kan stoppen. Tot dusver snap ik alles wel.

 

Ze zei echter ook iets over dat ik de salie moest afknippen omdat het anders 1 grote lange stengel wordt ipv een struikje. Klopt dit? Zo ja, hoe doe ik dat, waar moet ik dan knippen?

 

Als beginner zou ik trouwens dolgraag een stap voor stap uitleg krijgen en niet losse vaktermen.

 

26343792083_f00933a9ea_z_d.jpg

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het stekje toppen ja, gewoon het topje er uit knippen en ergens voor gebruiken (krokant bakken bijv. ) en dan groeit het struikje mooi uit. Maar dat doet hij ook wel zonde toppen, salie vormt al gauw een mooi vertakt struikje.

Na een paar jaar kan hij dan te houtig worden, maar dan heb je er vast al vaak van geknipt om te oogsten en gaat het vanzelf goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon in de grond steken en laten groeien. Als het ie te hoog wordt kan je hem toppen, maar dat moet niet. Zoals Jorieke zegt kan hij misschien wat houtig worden, maar dan neem je volgend jaar weer bijvoorbeeld weer een nieuw stekje.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat zo met ananasmunt gedaan: wortelen in water. Ik heb 5 takjes zoals jou stekje in een grote pot (met potgrond) geplant. Na het planten goed water gegeven, en gezorgd dat het niet uitdroogt (of verzuipt bij veel regen...). Dat was vorig jaar; dit jaar vond ik de takjes in april wat lang en spichtig, en heb ik alles in de pot op 4 blaadjes kort geknipt. Deze groeien nu uit tot mooi groene, niet spichtige takjes. Waarschijnlijk bedoelde je vriendin dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...