Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

-5 graden vorst gehad (?)

Kibas

Aanbevolen berichten

In de krant staat dat het vannacht in Eindhoven -5,5 graden celsius gevroren heeft aan de grond. Ik ben vandaag erg moe, ik weet niet of het me lukt naar de tuin te komen, maar ik ben zo benieuwd of de yakon, chayote, komkommerachtigen en courgettesoorten het overleefd hebben. Volgens de voorspellingen had het vannacht +5 graden celsius moeten zijn, dus 10 graden verschil. Als de planten het niet overleefd hebben, betekent dat een behoorlijk aanslag op mijn voedselvoorziening.

Hoe is het bij jullie op de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was het hier 5-6 graden. Hopelijk waren de metingen bij jou fout of is er geen schade.

Herstel goed. Gezondheid gaat voor.

Je kan misschien vragen of iemand voor jou gaat kijken?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees van niet, het ging echt over vorst en schade voor planten. Ik heb eens gekeken bij de afgelopen 12 uur op Eindhoven airport. Dauwpunttemperatuur was +1,5 graden, grastemperatuur was van 1 tot 7 uur vannacht onder nul, waarbij de laagste temperatuur inderdaad -5,5 graden was. Ik weet (nog) niet wat het verschil tussen beide is wat betreft de planten.

Ik kan alleen maar hopen dat de vorst erg plaatselijk was. Mijn tuin ligt ten noordoosten van de stad terwijl het vliegveld in het noord/middenwesten ligt.

Ik heb naar twee medetuinders een email gestuurd. Van eentje had ik zojuist bericht terug. Ze gaat voor me kijken, maar heeft bardienst en kan daarom pas vanavond vertellen hoe mijn tuin er bij staat.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben afhankelijk van mijn oogst voor mijn voedselvoorziening, omdat ik wegens het beperkt aanmaken van een enzym (met dank aan lyme en de medicatie) het meeste voedsel uit de winkel niet kan eten, omdat er histamine in komt als het ouder wordt. Het meeste voedsel kan ik alleen heel vers eten. Het zou dus daadwerkelijk een aanslag zijn op de voedselvoorziening voor het komende jaar. Maar met creativiteit valt dat vast wel weer op een of andere manier op te lossen en anders moet ik weer een tijd op een heel beperkt assortiment leven. Ik heb jarenlang op alleen witlof (die kan ik wel van de winkel hebben) en rijst geleefd als ontbijt, middageten en avondeten, en dat heb ik ook overleefd. En tegenwoordig kan ik meer hebben, o.a. broccoli, spruitjes, boerenkool, kip, mango en cranberry uit de vriezer van de winkel (niet vers). Hopelijk blijft dat zo, want ik ga weer met een kuur starten en dat kan het verdragen van voedsel weer aardig onder druk zetten. Ik hoop daarom dus dat er geen vorst op mijn tuin is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim mee Kibas! Met een beetje geluk heeft het maar heel kort die temperatuur even aangetikt (of zat je net in een gunstige hoek) en is er hooguit hier en daar een deel van een blaadje verloren gegaan. Plantjes zijn creatief in overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag net op het balkon dat de komkommers die nog op aanwas waren vorstschade hebben aan de bladeren en op het balkon vriest het altijd minder hard. Zucht. Ik hoop inderdaad dat het alleen wat bladschade blijkt te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief van je Flup!

Ik heb goed nieuws, jullie duimen hebben geholpen. Ik heb net te horen gekregen dat in ieder geval mijn courgettes en chayote er goed bij staan, de rest heeft ze niet bekeken. Het is schijnbaar heel plaatselijk geweest, o.a. bij het vliegveld heeft het gevroren en dus bij mij thuis op het balkon, maar iemand die zuidelijker in Eindhoven woont had geen vorst gehad en op de volkstuin dus schijnbaar ook niet. Misschien was het boven mijn huis en het vliegveld onbewolkt en voor de rest bewolkt, of een of ander weerfenomeen. Nu maar duimen dat het vannacht ook weer goed gaat, want ik ben vandaag te ziek om naar de tuin te gaan en maatregelen te nemen.

Poeh, een hele opluchting, maar wel spannend wat betreft vannacht. Het kan dus zomaar flink gaan vriezen ook al hebben ze het niet voorspeld. Maar er is +7 voorspeld, 2 graden meer dan gisteren voorspeld was, dus ik vind gewoon dat het opnieuw goed moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super Normaal gezien wordt het morgenvroeg nog eens best koud maar daarna toch weer wat warmer. De minimumtemperaturen die in het weerbericht worden opgegeven zijn niet de temperaturen aan de grond. Daar kan het makkelijk tot vijf graden kouder zijn. De vochtigheid van de grond, het feit of je tuin misschien in een dalletje gelegen is (koude lucht stroomt daar samen), of je zandgrond of kleigrond hebt kan ook verschil uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, boeiend. In dit geval was het verschil 10 graden en iemand elders in Eindhoven had vannacht wel +5 gemeten. En op mijn balkon was er vorstschade (2e verdieping). Ik heb kleigrond, dat zal wel kouder zijn.

Als er +5 voorspeld wordt, moet ik toch uitkijken dus, het kan aan de grond kouder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is, uit Wikipedia:

Of het vlak bij de grond ook werkelijk tot vorst komt, hangt behalve van de weersomstandigheden af van verschillende factoren.

Voor de wind beschutte plaatsen zijn er in het algemeen het gevoeligst voor, maar ook van belang zijn bodemgesteldheid, begroeiing en hoogteverschillen.

- Droge grond is gevoeliger voor nachtvorst dan natte grond, omdat in het water veel warmte is opgeslagen.

- Losse grond geleidt warmte slecht, zodat als er nachtvorst verwacht wordt er beter niet geschoffeld kan worden.

- Veengrond is gevoeliger voor nachtvorst dan kleigrond.

- Fruittelers ondervinden in de dalen van Zuid-Limburg bijvoorbeeld meer last van vorst van de grond op de plateaus, omdat koude lucht

zwaarder is dan warme lucht, waardoor de koude lucht van de hellingen af de dalen inrolt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je zo'n ingrijpend gezondheidsprobleem hebt Kibas. Dat wist ik niet. Wel fijn dat heel vers geoogste voeding helpt, maar dan moet het niet plotseling gaan vriezen natuurlijk...

Ik duim ook mee!

Ken je anders wat bevriende tuiniers die je later wat groenten kunnen geven? Courgette, op het moment dat die toch iedereen de neus uit komt?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Gelukkig is het goed gegaan Kibas. Anders heb ik ook nog reserve planten voor je. Ik woon ook in Eindhoven en ben nu ook wel benieuwd naar de schade bij mij op de tuin. Heb nog wel de courgettes en pompoenen thuis op balkon staan wachtend op vandaag. Vanaf nu word er voorlopig geen vorst meer voorspeld. Ik had zondag ochtend wel nog naar de weerbericht gekeken en toen stond er 1 graden voor maandag nacht terwijl de avond ervoor nog 5 graden stond...

Wat naar dat je amper uit de supermarkt kunt eten...dat is nog goed vervelend als het mislukt op de tuin. Als je toch nog iets van een plantje nodig hebt stuur maar een berichtje dan regelen we het!

Heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij tekort aan plantjes kan ik je ook nog wel wat helpen. Woon in Waalre en heb blijkbaar wat last gehad met enkele sperziebonen, maar geen ernstige vooralsnog.

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat iedereen zo meedenkt en plantjes wil geven! Volgens de gegevens van Eindhoven airport is het vannacht niet kouder dan +4 graden geweest. Ik ga zomeen naar de tuin, ik krijg weer hulp (ik krijg gelukkig hulp vrijwilligers omdat ik het zwaardere werk zelf niet kan doen en vanaf januari, nu het slechter gaat, bijna niets zelf kan doen). Ik kan dan met eigen ogen zien hoe de planten er bij staan. Maar als ik een mede-tuinder mag geloven, is er geen vorst op de tuin geweest, want de planten staan er goed bij. Dan heb ik alleen wat bladschade door vorst aan de komkommerplanten die nog op het balkon staan.

Ik zit ook bij Blixembosch Nadi! Misschien een keer afspreken? Ik zit aan het hoofdpad, de tuin na de 2e blauwe waterbak aan de linker kant. En heb daar achter tegen de bosrand nog een stukje en gebruik een stukje bij mijn overbuurman die van bloemen houdt en waar ik mijn bloemen mag plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wow Kibas. Ik keek net naar je moestuin seizoen en volgens mij zijn we praktisch buren. Je hebt op dat tweede stukje tuin bloemen staan met zwarte potjes eroverheen toch? En bent practisch baasje van de lieve zwerfkat? Jeetje ik wist niet dat je zo ziek was! Zullen we dan snel koffie/thee doen samen, misschien kan ik ook even meehelpen met je tuin wanneer het niet goed gaat met je?

Ps. We zijn verhuisd van een andere tuintje en hebben sinds dit jaar de tuin aan de andere kant van de kruispad van jou af (als ik het goed heb). er staan wat fruit bomen op een rijtje (en nog heel veel onkruid )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ben jij dat Nadi. Ik had het stuk wat jullie achterlaten aangeboden gekregen als extra tuin, want ik heb ruimte tekort om het jaar rond te kunnen eten. Maar er is daar veel schaduw, zeker in de winter, en ik wil een kas neer gaan zetten om ook in de winter meer groenten te kunnen eten. Jullie hebben echt een mooie tuin gekregen, er staan al kassen en een tuinhuisje op en het is lekker groot. Het gras krijg je geleidelijk aan wel weg.

Ik ben inderdaad praktisch baasje van zwerfkat Micky en in de tuin van mijn overbuurman heb ik inderdaad bloemen (chrysanten) staan met zwarte potjes er overheen tegen de slakken en konijnen. Mijn overbuurman heeft de potjes nu weggehaald zag ik. Maar ik ben vergeten daar vandaag bio slakkenkorrels te strooien (ijzer), dus ik weet niet of ze het gaan overleven. Ik weet eigenlijk niet of slakken het ook eten, nog geen ervaring mee. Mijn hulp heeft vandaag veel planten water gegeven en wat dingen uitgepoot.

We moeten zeker binnenkort eens gaan buurten. Dit weekend ben ik er trouwens niet.

Mijn planten staan er allemaal gelukkig nog goed bij. Alleen de 3 roze struikrozen die ik op de mtfd heb gekregen staan er niet zo goed bij, eentje lijkt het niet te overleven. Ze hebben alledrie extra water gehad. Misschien had ik ze minder snel moeten uitpoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek mensen vragen ook vaker of we veel schaduw hebben, maar daar heb ik nog nooit last van gehad, juist de tuin naast ons en tegenover ons hebben veel schaduw.. Bij ons heb je geen enkele plekje om te schuilen op een warme dag, sowieso in de zomer hebben we geen schaduw, alleen in de ochtend van de 2 fruitbomen. Misschien is dat dan in de winter inderdaad? Ik moet toegeven dat we afgelopen winter er zelden waren dus dat weet ik dan weer niet.

Bij ons ook geen vorstschade op de courgette en boontjes, dus ik vermoed dat het gewoon op de volkstuin niet zo koud is geweest. Ik heb ook altijd het idee dat het veel minder hard waait op de tuin dan thuis bijvoorbeeld, misschien scheelt dat ook in de temperaturen.

Ik ben net op de tuin geweest en heb voor jou (bio) slakkenkorrels gestrooid bij de Chrysanten (ik was de naam vergeten). Misschien voorbarig en als je dat zo ervaart mijn excuses....

En dat komt nog wel goed dat buurten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...