Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit voorjaar heb ik vleestomaten gezaaid, alles zag er goed en na een paar weken alles verpot. Nu zie ik sinds een aantal weken helaas dat er steeds meer bladeren geel worden, vlekken krijgen, helemaal verdrogen en afsterven. Niet alleen de bladeren gaan eraan, ook de takjes waar de bladeren aan zitten worden na verloop van tijd geel waarna ze er zomaar af vallen. Ook zitten er allemaal kleine zwarte vliegjes met doorzichtige vleugels op de stam

Ook een aangeschaft cherry tomaten plantje begint soortgelijke problemen te vertonen. Tot zo'n 2 weken geleden stond alles bij elkaar in de buurt onder een lichtkoepel (vrij hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid), en nu dus sinds het wat warmer is staat het buiten (zonnige standplaats).

Op dit moment vrees ik dus dat de planten het niet lang meer overleven. En ik heb geen idee wat de oorzaak is en wat ik eraan kan doen. Zoeken op internet en dit forum heeft mij alleen maar meer aan het twijfelen gebracht over het mogelijke ziektebeeld.

Hopelijk kan een van jullie mij verder helpen!

145561463469507.jpg230561463469511.jpg

2016-05-17-0943061463471331.27

Geplaatst:

Ik zie in ieder geval luizen zitten op de stengels. Deze zuigen de sappen uit je planten.

Je kunt op het forum zoeken naar oplossingen en informatie over luizen door het gebruik van de zoekfunctie rechtsboven.

En denk dat er nog iets aan de hand moet zijn met je planten. Heb je ze misschien per ongeluk in bemeste tuinaarde geplant?

En sinds wanneer staan ze in deze potten?

Hebben ze misschien ook een koude nacht buiten beleefd?

Geplaatst:

Wat is er mis met bemeste tuinaarde?

Of bedoel je aarde die je het jaar ervoor al had gebruikt?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Je hebt zakken Potgrond en je hebt zakken bemeste Tuinaarde. Deze laatste is veelal te heftig voor onze groenteplantjes.

Geplaatst:

Dan hoop ik dat ik de juiste zakken heb gekocht. Bij mij zijn er ook blaadjes die wat geel en bruin worden.

Geplaatst:

zakken bemeste tuinaarde zijn bedoeld voor het ophogen en egaliseren van de siertuin. niet geschikt om in te planten en daarmee ook niet geschikt voor de moestuin. dit staat meestal ook duidelijk op de zakken.

Geplaatst:

Normaal gezien zijn het zakken met potgrond voor groenten, dus zullen ze hier wat geel zien van het uitplanten met de lagere nachttemperaturen van de afgelopen dagen.

Geplaatst:

Ik hou het op te koude nachten in combinatie met te felle zon overdag voor je vleestomaten; zijn de planten bovenin nog wel mooi groen en ziet het er nog levendig uit daar? Dan is de zaak nog niet verloren. Als ze bovenin ook verwelken dan ziet het er slecht voor ze uit. Zuigende insecten kan je in deze situatie ook bepaald niet gebruiken, bestrijden die gasten. Planten buiten in een pot krijgen met allerlei kruipend en vliegend ongerief te maken, dus elke dag in de gaten houden.

De cherrytomaat lijkt me eerder last hebben van een infectie waardoor de sapstroom wordt belemmerd (bacterieverwelkingsziekte?). Dat ga je vooral merken als de planten buiten ineens veel meer gaan verdampen dan in je vochtige binnenruimte. Dat kan er al vanaf het ontkiemen in hebben gezeten trouwens. Buitengewoon slecht nieuws voor de oogst, er is geen remedie voor. Hou aangetaste planten meteen weg bij de andere planten.

In eerste instantie zou ik de luizen bestrijden (oplossing van groene zeep en spiritus, of een vracht larven van lieveheersbeestjes zoeken en dan ook de mieren bestrijden; mieren zijn de veehoedsters van bladluizen). Bescherm de planten tegen te felle zon en vooral uitdroging. In een pot moeten de planten elke dag flink bewaterd worden anders droogt de kluit gemakkelijk uit.

Een vrij ontmoedigende site met informatie over ziekten en plagen vind je hier: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

ja, koude en felle zon iig

luizen betekent ook een ander probleem: wat zwakkere planten

maar ik zie ook wat paars blad, lijkt op een tekortje

hoe lang staan ze in verse potgrond? na een week of 3-4 is de voeding wel op bij jouw al grotere planten

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties tot nu toe, nog een paar antwoorden vanaf mijn kant:

@Erny

De planten in heb ik in potgrond voor moestuin planten gezet. Ze staan denk ik nu al zo'n 6 weken hierin. Wat koude nachten aangaat, de eerste problemen met vlekken op de bladeren begonnen al toen de planten nog binnen stonden bedenk ik me.

@Mijnunbiet

De meeste jonge bladeren bovenin de plant zien er nog wel goed uit, al zitten er helaas ook wat bladeren tussen die aangetast zijn. De luizen heb ik inmiddels bespoten met oplossing zeep en spiritus. Even een paar dagen afwachten wat voor effect dit geeft.

De cherry plant begint er nu nog slechter uit te zien, de groene vruchten kleuren inmiddels zwart aan de bovenzijde. Plant staat nu dus ver weg van de rest.

Lijkt mij op Phytophthora nicotianae ?

http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/page/Poster%20Nederlands_13149.pdf

2016051913235098171463657063.JPG

@Rob0

Extra voeding geven heb ik erg onregelmatig gedaan, had moeten beseffen dat dit formaat plant de grond in een pot redelijk snel uitput. Vanaf nu strak wekelijks doen en afwachten of dit wellicht verbetering geeft.

Geplaatst:

Sorry voor het stelen van jou topic Janjohan, maar wil ook even mijn planten laten zien aangezien het er toch een beetje op trekt.

DSCN872512571463673478.JPGDSCN872645581463673490.JPGRSCN873656671463673503.JPG

Hetzelfde probleem of iets anders?

Geplaatst:

Toto, google eens op: deficiency tomato plant

Ik krijg dan gelijk allemaal foto's van aangetaste tomatenplanten te zien met gelijk de letter erbij of het te veel of te weinig van de bepaalde stof heeft gekregen.

http://www.charlottecountyweather.com/tomato.php

Die van jou lijkt dan erg op de blaadjes met een potassium (kalium) tekort...

Heb je de plantjes al eens voeding gegeven?

https://www.moestuinweetjes.com/tag/potassium/

Geplaatst:

Nee, ik dacht dat potgrond genoeg was voor een tijdje. Het kan wel zijn dat door het vele gieten van de sla de kalium is weggespoeld.

Bedankt!

Geplaatst:

Haal gewoon maar eens plantenvoeding van de Aldi of Action. En geef ze daar elke week wat van, kijken of ze daarvan opknappen.

Geplaatst:

Heb ik gedaan. Had vorig jaar toen ik naar het tuincentrum ging voor plantjes te kopen een zak van 750g tomatenmeststof van DCM zien staan. Heb ik meegenomen. De meststof heeft een NPK-verhouding 6-3-12. Lekker veel kalium dus.

Geplaatst:

Ik had hetzelfde, het lijkt erop dat ze nu weer lekker groen & groeiend zijn sinds ik met brandnetelgier bijmest.

Heb er voor de zekerheid zojuist nog handjes houtskoolas van de BBQ bij gegooid

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...