Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vergevorderde krulziekte


Lietske

Aanbevolen berichten

Ik heb nu voor het tweede jaar op rij krulziekte in mijn perzik. Het boompje stond altijd buiten, maar nu ivm de ziekte in een kas gezet. Ik had de hoop dat dit voldoende zou zijn, maar kennelijk is het te laat. Alle vruchten en veel blad zijn er al af.

 

Is er een kans (aangezien de boom nu in een kas staat), dat de krulziekte volgend jaar niet weer opduikt? Of blijft het er in zitten ook al staat de boom droog? En mocht ik het boompje in de kas vervangen door een andere perzik, loop ik dan ook kans op directe besmetting ook al kies ik voor een resistente(re) soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier uitgebreide informatie. Ik denk dat je vragen daarin beantwoord worden.

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/perzikbomen-krulziekte.htm

 

In de kas zal de aantasting zeker veel minder zijn. Of ze helemaal weg is....?? Veel kans van wel! Omdat de sporen nog in de boom blijven....maar veel minder kans dat ze zich nog kunnen vermeerderen....bovendien schimmelsporen verspreiden zich overal en makkelijk...gaat er meer om dat ze geen vruchtbare plek vinden om (weer) actief te worden.

 

Besmetting gebeurt al eerder...sporen worden actief in januari-februari. Behandeling moet dus al na kerst beginnen (voor buiten).

Zou me kunnen voorstellen dat voor jouw kas-perziken een eenmalige of tweemalige versterking van verweer (heermoes, evt. middel als Vital) sowieso geen kwaad kunnen ("Just in case")...maar dat je verder niet te veel schrik meer moet hebben.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas is er geen kans op besmetting, die trouwens al in de herfst kan plaats vinden. De schimmel heeft natte omstandigheden nodig voor kieming. Onder de 9 graden geen aantasting evenals boven de ongeveer 20 a 21 graden en de knoppen moeten uitrust zijn[schuiven].

Afgelopen winters waren zacht en dit jaar zelfs zeer zacht.Waar ik altijd pas half januari de zaak in de gaten ga houden zal ik eerder alert moeten worden. Het mooiste is een lekker strenge winter waardoor de bomen pas laat uit rust komen en daarna een warme droge lente, maar ja....

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet bekennen dat ik het boompje ook nog nooit heb gesnoeid. Is het een idee om de boom nu terug te snoeien waardoor alle laatste restjes krulziekte worden afgeknipt? Hij bloeit op 2 jarig hout toch? Dragen de nieuwe uitlopers na het snoeien dan volgend jaar vrucht?

 

Of is het een idee op een ander boompje te kopen die resistenter is zoals de Avalon pride?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een moeilijk punt. Persoonlijk zou ik het niet doen, vaak zit er nog vrij veel werkend bladgroen aan het aangetaste blad en dat ontneem je dan de boom. Zelf doe ik ook niet meer aangetast blad plukken buiten. Wat volgens de boeken nodig is. Ik merk geen verschil in de daarop volgende besmettings ronde. Heb zelf jarenlang trouw aangetast blad verwijderd [100%] en toch het jaar erop volop besmetting.

In de kas zou ik vooral vatbare rassen nemen, veel van deze rassen hebben een zeer goede smaak zoals bv symphony. Ik denk dat resistentie en smaak op een of andere manier aan elkaar zijn gekoppeld.

Avalon is prima buiten maar heeft als slechte eigenschap waarschijnlijk een kortere levensduur.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...