Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dinsdag niets te zien en woensdagochtend opeens allemaal kleine paddestoeltjes (in een houten plantenbak met zomerbollen). Dus in minder dan 24 uur. Iemand enig idee hoe dit opeens kan en wat voor paddestoelen dit zijn?

CameraZOOM-2016052512021516121464217151.jpg

Geplaatst:

Heb je soms champignonmest gebruikt?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Het is nieuwe potgrond, zo uit de zak. Geen mest gebruikt.

Geplaatst:

Kennelijk heeft een paddenstoelensoort zich erg thuis gevoeld in de zak. Heb je een close-up? Kwaad kunnen ze niet voor je planten in ieder geval.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
Kennelijk heeft een paddenstoelensoort zich erg thuis gevoeld in de zak

Kan wel, maar nog waarschijnlijker lijkt me in het hout van de halve regenton waarin je planten staan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Kennelijk heeft een paddenstoelensoort zich erg thuis gevoeld in de zak

Kan wel, maar nog waarschijnlijker lijkt me in het hout van de halve regenton waarin je planten staan.

Binnen 24 uur? Dat lijkt mij vrij vlot. Maar ik ben geen expert.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

er staat niet dat de bak 24uur daarvoor is gevuld.

Zie dat hier in de tuin ook wel, zo is er niets en zo staat er een hele groep paddenstoelen.

Geplaatst:
Binnen 24 uur? Dat lijkt mij vrij vlot. Maar ik ben geen expert

Ik ook niet. Maar ik weet toch een beetje wat paddenstoelen zijn en dus hoe en waar ze groeien. Zal het uitleggen waarom ik het waarschijnlijker acht dat ze niet uit de potgrond (daarin zitten niet zo veel houtachtige materialen en sowieso weinig kiemen/sporen/zaden) maar wel in bijv. het hout van die halve regenton zitten: De levensvorm van paddenstoelen (vele soorten schimmels) is vooral mycelium....draden of een andere vorm, zichtbaar maar vaak onzichtbaar, die op houtachtige materialen leven en daar o.a. koolstof voor het bouwen van hun eiwitten uit halen. Sommige soorten gaan "bloeien"= vruchtlichamen...wat mensen waarnemen als de paddenstoelen...vormen zo gauw de omstandigheden (lucht, temperatuur, vochtigheid evt. voedingstoffen in de bodem) gunstig daarvoor worden. Ik denk daarom dat de kans groot is dat in het - waarschijnlijk eiken- hout van die ton al mycelium was en door dat jij er potgrond in deed en het waarschijnlijk water gaf de bloei begon....en dat kan inderdaad erg snel gaan, weet ik van het kweken van paddenstoelen.

Geplaatst:
er staat niet dat de bak 24uur daarvoor is gevuld.

Zie dat hier in de tuin ook wel, zo is er niets en zo staat er een hele groep paddenstoelen.

Ik was te snel [emoji3]

En Weknow bedankt voor de duidelijke uitleg.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
  • Auteur

bedankt voor alle inbreng. ik heb naast deze ton een identieke ton staan met dezelfde inhoud en deze blijft keurig schoon. vocht kan het niet zijn, de grond is redelijk droog ook omdat bij hevige buien een paraplu de ton beschermt. ik geef liever zelf water (uit de regenton) en hou bij plensbuien de tonnen droog. klinkt omslachtig maar het werkt perfect, ik heb 4 tonnen en ze doen het prima, op de paddenstoelen na natuurlijk.

Geplaatst:
op de paddenstoelen na natuurlijk.

Die zijn voor de groei van je planten geen enkel probleem!

Geplaatst:
  • Auteur

ik ben helemaal gerustgesteld

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic