hansm Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Nu heb ik net mijn rabarber geweckt, maar ik vondt dit toch wel heel simpel en leuke manier om rabarber voor de winter te bewaren, jammer dat ik zelf niet gelijk kan proberen.Ik hoorde deze methode net van Zweedse familie hoe oudere boeren'kwekers daar hun rabarber bewaren.Hun nemen hiervoor beugelflessen, deze worden volgestoken met stelen rabarber die in lengte richting in slierten worden gesneden, daarna wordt de fles gevuld met gewoon leidingwater, beugelfles gesloten en klaar, in winter wordt pas moes ervan gekookt met suiker. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Maar waarom zou je er niet nu meteen moes van koken? Wat is het voordeel van deze methode? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Das toch duidelijk het voordeel ?, grootste is dat je geen kosten hebt aan het bewaren en enkel wat water hoeft te gebruiken.waneer je moes eerst maakt of je weckt moet je 2x verwarmen, ik weet dat jij koude rabarbermoes eet maar dat vindt ik vies. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Gaat dat niet gisten of rotten, gewoon water met rabarber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 jaaaa ok... je pakt dan 1 pot en daar maak je moes van. Ok.. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Ik vindt het ook beetje raar en nee het schijnt niet te gaan rotten enzo. dat vroeg ik ook en schijnt gewoon normaal eruit te komenen lijkt me niet dat ze daar rotte rabarber eten, ik ga het een x proberen kijken of het werkt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Wat voor soort beugelflesjes dan?? Van de Grolsh?? Of moet je ze speciaal daarvoor kopen? Â En de vraag of ze er ooit weer uitfloepen, die stelen.... sta je eerst een half uur te schudden... Â Ik vind het inderdaad leuk om te proberen. Zou ook moeten kunnen werken met een doorsnee weckpot??? De truuk is waarschijnlijk gewoon het luchtdicht afsluiten... Â Ik ga deze week de laatste keer rabarber oogsten... deze tip ga ik zeker meenemen en uitwerken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Ik zal de vragen weer gaan vragen, want hoe het er weer uitkomt niet aan gedacht, mischien is zo'n sliertje slap en giet je dat zo eruit.Model ouderwetse melkfles word gebruikt, maar ik neem aan dat idd een gewone beugelpot ook kan.Waar de truuk inzit weet ik niet, voor mij is het ook nieuw. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Nou nagevraagd en er zijn wat aanvullingen, de fles moet uitgekookt worden, het water om de fles te vullen moet gekookt en afgekoeld zijn, en de volle flessen moeten donker en koel weggezet.Gaat niet rotten of wat ook schijnt daar heel gebruikelijk te zijn vroeger met rabarber. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Thnx! Dat soort aanwijzingen zaten inderdaad al in mijn hoofd... even steriel maken... Ik ben wel nieuwsgierig... heb nog zat rabarber te verwerken op korte termijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Ik loop net tegen dit oude topic aan.Heeft iemand deze manier van bewaren nog geprobeerd?Zo ja, wat is er van geworden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan en het ging inderdaad niet rotten of bol staan. Ik had de stelen gewoon in stukjes gesneden, net als anders. Het is dus goed eetbaar, maar als je groenten diepvriest moet je ze eerst blancheren om de enzymwerking te stoppen. Dat gebeurt niet bij deze inmaakmethode. Mogelijk is de voedingswaarde daardoor iets minder?  Je hoeft overigens geen beugelflesjes te nemen: hakpotten of inmaakpotten kan ook, als het maar goed sluit. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Oke! Bedankt voor de reactie.Ik heb niet zo'n grote vriezer en wil ook niet overal suiker in gooien, dus dit is een interessante manier van bewaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Helemaal mee eens, daarom doe ik ook de rabarber in potjes, maar ik maak er wel eerst moes van. Dat moet tóch gebeuren en ik vind het handiger/goedkoper om in 1 keer een grote pan te koken. Bovendien zijn dan meteen die enzymen kapot. En dan doe ik het gloeiend heet in de potjes. Ook doe ik er meteen wat kalk bij, want de geleerden zijn het er geloof ik nog niet over eens of het oxaalzuur nou wél of niet kalk aan je botten onttrekt. Dus ik neem het zekere voor het onzekere, na drie gebroken ribben Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Compote of moes is lekker maar als je er taart van wilt maken zijn stelen mooier.Zie bv. deze rabarbertaart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Dit onderwerp was compleet uit mijn geheugen verdwenen, nooit geprobeerd dus, maar ik ga het maar eens doen. De rabarber gilt om uitgedund te worden. En zat glazen potten op voorraad. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Ik heb alles verplaatst naar een nieuw topic. Dan kunnen we hier weer gewoon praten over de ouderwetse Zweedse manier van rabarber bewaren. Â manieren-om-rabarber-te-bewaren-t9785.html Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneMar Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Nu heb ik net mijn rabarber geweckt, maar ik vondt dit toch wel heel simpel en leuke manier om rabarber voor de winter te bewaren, jammer dat ik zelf niet gelijk kan proberen.Ik hoorde deze methode net van Zweedse familie hoe oudere boeren'kwekers daar hun rabarber bewaren.Hun nemen hiervoor beugelflessen, deze worden volgestoken met stelen rabarber die in lengte richting in slierten worden gesneden, daarna wordt de fles gevuld met gewoon leidingwater, beugelfles gesloten en klaar, in winter wordt pas moes ervan gekookt met suiker.  Wat een geniaal idee! Ik ben niet zo'n liefhebber van rabarbermoes en je moet het ook niet iedere dag eten.Ik ben nu wel andere recepten gaan uitproberenzoals crumble en een rabarber mon-choutaart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandrina Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ik ben aardig op de hoogte van Zweedse kookwijzen, maar deze kende ik nog niet. Ik weet wel dat ze er veel doen met heetwater opgieten en dan de inhoud gaar/klaar laten worden. Het zg: Broeien. Maar dat gaat hier niet op, want het gekookte water gaat er koud op.Grappig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts