Ga naar inhoud

Contract volkstuin stopzetten of niet  

27 leden hebben gestemd

1. 1. Contract volkstuin stopzetten of niet

• 1) contract stopzetten
      5
    • 2) contract niet stopzetten
      22

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

klopt dat je dat er bij had gezet, ik zette het er nogmaals bij zodat het ook voor mijn tekst duidelijk is

google voor de grap eens op "volkstuin schoon en plantklaar" ik schrok er eerlijk gezegd van in hoeveel reglementen ik dat zag staan. dan zullen er vast nog meer zijn die een andere formulering gebruiken.

Geplaatst:

Mijn vorige tuinvereniging had 3 complexen, met alledrie dezelfde regels en voorwaarden.

Elk complex had zijn eigen 'beheerder' en er was maar 1 complex met zo'n strenge beheerder.

De andere twee keken niet zo precies c.q. 'zuur'. De sfeer op die laatste twee complexen was dan ook een stuk relaxter

Regels zijn een houvast. Een stok achter de deur om iemand aan te kunnen spreken die zich (ernstig) misdraagt.

En dus niet iets om anderen op vast te pinnen, ook al sta je formeel in je recht. Het is maar net hoe je ermee omgaat.

Een beetje flexibiliteit maakt het leven voor iedereen een stuk aangenamer

Vinnik, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik zie iemand die heerlijk (natuurlijk) tuiniert, en niet volgens de regeltjes, strak in rijtjes.

Als het jouw tuin is , , als je de muggenzifter bent die het contract wil stopzetten, jammer dat je niet wat toleranter met de regels om kunt gaan.

Geplaatst:

Klinkt misschien extreem maar als je een tuintje hebt op een complex waar strenge regels gelden en worden gehandhaafd zou je bijna niet meer op vakantie durven in de zomer als er niemand bereid is om jou tuintje ook een beetje bij te houden.

kom je terug na 3 weekjes kan je gelijk aan het onkruid wieden en maar hopen dat er op de stapel post geen brief ligt van de beheerder met een officiële waarschuwing of erger.

Door een hartinfarct heb ik mijn plannen voor een tuintje op een complex een jaartje moeten uitstellen (te weinig energie, maar ik kom er wel weer ) maar ik heb ook een lesje geleerd uit dit draadje. Ik hou van netjes maar je kan ook overdrijven. Dus lees ik eerst de regels goed door en ga eerst kijken en praten met tuinders op het complex voordat ik begin

groetjes Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst: (aangepast)

Het is inderdaad mijn tuin. Dinsdag 31/05 mei kreeg ik een telefoontje van de voorzitter dat hij een brief in mijn bus ging steken. Daarin staat dat ik tot 12 juni krijg om mijn tuin in orde te zetten of dat anders de samenwerking stopgezet zal worden. Ik viel uit de lucht toen ik dat hoorde.

Ik reageerde niet omdat ik eerst eens wou horen of dit nu echt zoveel over de schreef is (vind dit namelijk zelf van niet) om hiervoor iemand van het complex te gooien. Het is natuurlijk geen strakke tuin (zoals de voorzitter wil), bloemen die me wel wat lijken, laat ik gewoon hun gang gaan tussen mijn groenten, dat er dan wat minder oogst is, zal me minder een zorg zijn.

Dat suikermais verboden was, was ik me niet van bewust aangezien het een gewas is dat men toch vaak aantreft op volkstuinen. Deze wordt weggedaan omdat dit inderdaad in het reglement staat. De reden staat er niet bij maar heb ik nagevraagd: blijkbaar is mais zeer bodemuitputtend.

In het reglement staat:

De doelstelling was en is nog altijd het ter beschikking stellen van kleine perceeltjes grond voor het telen van groenten al mag er gerust een bloemetje tussen staan.

Elk lid is gehouden het hem toegestane perceel persoonlijk te onderhouden volgens de gangbare normen dienaangaande. Elk lid is gehouden de wegel palende aan zijn (haar) perceel te onderhouden. Niemand is gelukkig naast een perceel welke niet wordt onderhouden.

In de brief staat: Je perceel staat er verwilderd bij vol met onkruid, bloemen in de wegel.

Ik weet niet exact waar hij hierbij overal naar verwijst. Op één gezamenlijke wegel hing er inderdaad absint, die nieuwe scheuten had aangemaakt, over de wegel (zie ook foto) deze is ondertussen volledig teruggesnoeid tot binnen mijn perceel.

Op mijn stuk staat er inderdaad wel wat meer onkruid (rekbare definitie voor onkruid?) dan gemiddeld al verwijder ik dit toch ook regelmatig. Er staan bloemen op een paar van mijn paadjes. Men is echter vrij om zelf te beslissen wat men waar teelt en waar men een wegel aanlegt, hoe men zijn perceel indeelt. Ik begrijp dan ook niet het probleem dat er bloemen op mijn eigen wegels staan. Hij vertelde mij dat anderen zich daaraan storen en dat die bloemen zichzelf verder uitzaaien (juist wat ik wil op mijn perceel).

De constructie voor de frambozen zou storend zijn voor het zicht. Dat vind ik een echt lachertje. De constructie staat er nu 3 weken zo bij maar ik ging daar nog 2 of 3 takken onder hangen om daaraan mijn frambozen aan te binden. Zijn uitleg: Ik wil geen palen of draden die niet noodzakelijk zijn op de tuintjes want deze verstoren het zicht, frambozen kunnen gerust zonder steun. Mijn antwoord erop was dat er verschillenden veel meer draden en palen hadden staan (zijn broer heeft meer dan 30 meter draden staan. Voorzitter: Ja, maar dat is voor peulvruchten, daarvoor is dat nodig en dan mag het. (Nergens staat hierover iets in het reglement). Dan zwijg ik nog over alle plastieken serres.

Ik heb wel van een andere tuinder gehoord wat volgens mij de echte reden is: Zijn broer geraakt niet meer met een grote freesmachine door deze gemeenschappelijke wegel, hij freest bij verschillende tuinders tegen betaling hun tuin en ging dan deels over mijn tuintje met dat machien omdat de gemeenschappelijke paadjes te smal zijn.

Eigenlijk klikte het met de voorzitter vanaf het begin niet, ik had nooit in ons eerste gesprek mogen zeggen dat ik niet ging spuiten (hij spuit tegen alles) en zoveel mogelijk met compost wou werken. Probleem is wel dat hij in feite alleenzeggenschap heeft. In het bestuur zitten verder zijn vrouw en twee anderen, die weinig of niets durven te zeggen. Hij zegt zelf dat hij streng is en moet zijn. Helaas trekt hij dit zeer ver door zoals een dictator. De laatste jaren zijn er al verschillende gestopt wegens conflicten met hem maar er zijn meer kandidaten dan tuinen en geen ander volkstuincomplex in de buurt.

Gelukkig kom ik wel goed overeen met verschillende andere tuinders (en had ik tot nu weinig last van de voorzitter.)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hoi Simon,

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Je tuin ziet er gewoon goed uit. Dat het zijn smaak niet is is zijn probleem. Zolang er niks over onkruiden(wat is onkruid? een ongewenste plant op een ongewenste plek, dus ook bv een baan tulpen in een grasland)in het reglement staat, heb jij het recht aan je kant. Alleen recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik kan je alleen maar succes wensen met de keuze die je maakt. Je moet nl wel plezier houden in het tuinieren!!

Geplaatst:

Tjonge, Simon!

Ik had tot hier niet gereageerd omdat ik het niet goed begreep en op meer uitleg van jou wachtte, eerst.

Als je ergens anders een tuin in je buurt kunt huren of gebruiken of wellicht aansluiten bij een samentuin (Die is er bijv. in Lokeren op de Van Duysestraat 4 )zou ik zeggen...Ga daar beter weg...tegen zoveel onredelijk machtsvertoon en dwaasheid valt niet te vechten....Je eigen manier vinden en ook wat experimenteren hoort bij moestuinieren...als je dat niet meer kunt, is er weinig lol aan en kun je niet je eigen gezonde spullen meer goed kweken. Natuurlijk is jouw tuin geen zooitje en doe jij geen rare streken.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Jeetje, Simon, wat een waardeloze situatie.

In NL kun je, als het een vereniging is, met een groep leden een algemene ledenvergadering afdwingen en het bestuur naar huis sturen, maar ik heb geen idee of dat bij jullie ook zo werkt...

Op deze manier zou je het plezier in tuinieren bijna verliezen.

Sterkte ermee!

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Geplaatst:

Hoi Simon,

ik begon al een vermoeden te krijgen dat het foto's van jou tuintje waren, zeker toen Speets ook zijn idee hierover uitte. Wat een vervelende situatie, zeker als er een machtsmisbruiker in het spel is.

als er een alternatief te vinden is in de buurt zou ik persoonlijk verkassen.

Ik wil vooral plezier hebben in mijn hobby en dit zou ik toch ervaren als een flinke domper.

Is er geen alternatief in de buurt en heb je (samen met je buur tuinders) plezier in je hobby dan zou ik kijken wat je rechten zijn. In nederland hebben we de rechtswinkel, een organisatie waar je gratis advies kan vragen. Ik kan me niet voorstellen dat de voorzitter in z'n recht staat om het lidmaatschap op te zeggen. Het opzeggen van de samenwerking zou hij me mogen uitleggen, welke samenwerking?

Wellicht heb je een goede verstandhouding met meerdere leden om samen een vuist te vormen tegen deze vorm van terreur.

Laat je vooral goed voorlichten over je rechten en plichten in deze en laat je hobby niet verzieken.

Sterkte ermee

groetjes Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Als er een gezelliger tuincomplex in je omgeving is, dan is vertrekken en elders overnieuw beginnen natuurlijk een optie en heel begrijpelijk. Maar het lost niks op voor de volgende moestuinier die op jouw manier een tuin onderhoudt en die tegen datzelfde bestuur aanloopt. Dus als je er de energie voor hebt (en misschien een rechtsbijstandsverzekering hebt?) is aanvechten van al die flauwekul ook zeker een optie. Wat ik al eerder zei: iedereen moet lekker op zijn eigen manier in zijn of haar tuintje bezig zijn, en dat hoeft elkaar helemaal niet in de weg te zitten, ook niet als mensen graag vast willen houden aan antieke ideeën. Maar antieke ideeën heilig verklaren en opdringen aan andere mensen is gewoon fout, en soms is er een 'revolutie' nodig om weer even duidelijk te maken hoe het in een normale, elkaar respecterende gemeenschap hoort te gaan.

Ik zou er denk ik wel vol tegenin gaan. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je denkt van 'plof maar met je gezeik' en desnoods op wat meer afstand een tuin pakt op een gemoedelijk en toleranter complex waar iedereen in zijn waarde wordt gelaten en waar je vrij en blij op jouw manier kan tuinieren.

Wat je ook doet, sterkte en succes gewenst!

Geplaatst:

Als je daar wilt blijven zitten, zou ik contact opnemen met de eigenaar van de grond.

Dan kun je daar met een groep medetuiniers de problemen aankaarten. Misschien heeft die de macht om het bestuur af te zetten.

En als je genoeg steun hebt, kun je in principe ook een ledenvergadering beleggen om het huidige bestuur af te zetten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Eerst maar eens proberen met deze man, en de overige bestuursleden te praten. Over wat dan wel en net precies verwacht wordt van jou.

Staat er in het reglement nog iets over waarschuwingen, opzegtermijnen?

Als je er met deze voorzitter niet uitkomt, lijkt mij contact opnemen met de eigenaar van de grond ook een goede oplossing (gemeente waarschijnlijk).

Of als het volkstuincomplex aangesloten is bij een overkoepelende organisatie, daar contact mee opnemen.

Maar als je een van die stappen zet, is er een kans dat het er niet gezelliger op gaat worden, en daar moet je maar net tegen kunnen.

Ik zou dat vooral doen, op het moment dat je eigenlijk toch weg zou willen gaan.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik had eerst gezet dat je het contract beter stop zette. Niet omdat het verwilderd was, maar omdat ik in zo'n streng moestuincomplex niet zou zien zitten in jou plaats.

Het is toch niet jou fout dat ze daar met een machine door moeten. Hebben ze eigenlijk toestemming gevraagd om via de grond waar jij zit te gaan? Als jij huurt heb jij het recht om over zo'n dingen mee te beslissen. Als dat de echte reden is en ze je daarom uit de weg willen ruimen, sta jij recht in je schoenen. Het probleem is natuurlijk dat je niet kan bewijzen dat ze je daarom buiten willen.

Moest er een ander complex zijn, verhuis ik direct, maar daar zit jij dus met een probleem blijkbaar.

Succes met het vinden van een oplossing! Als ze moeilijk blijven doen, laat dan eens dit topic zien zodat ze weten dat je niet alleen staat.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Het is inderdaad mijn tuin.

ik ben niet nieuwsgierig hoor

maar hoe staat het er nu voor?

gr Adriaan

Geplaatst:

Ik had op contract stopzetten gestemd, omdat ik dacht dat het op de huurder zelf sloeg.

Had na het stemmen pas door dat het om de verhuurder ging.

In ieder geval zou ik zelf ergens iets niet graag huren, waar gelijk brieven worden verstuurd i.p.v. dat er eerst op een normale manier over wordt gepraat.

Voor mij zou het tevens een spelbederver zijn, met grote kans op nog meer gezeur in de toekomst en het zou voor mij een reden zijn om voor wat anders te gaan kijken.

Geplaatst:

heel vervelend, misschien helpt t om een clubje medestanders te organiseren en eens vooral rustig en tactisch met het bestuur of de tuincommissie te praten

bestuur/tuincommissie zijn ook mensen, misschien hebben ze net een aantal lastige klanten gehad en zijn ze het eeen beetje zat maar wel voor rede vatbaar

(ben ervaringskundige: soms ben je het gewoon zat als er weer een aantal tuinen totaal verwilderen (niet die van jou hoor!) door desinteresse belletje, belletje, mail 1 t/m 4 brief 1 brief 2 brief 3, verwijdering van de tuin, opknappen door hovenier, ruzie over de rekening, nieuw lid met zooi in de grond) en dan reageer je te fel naar een ander lid, stom, maar gebeurt; )

Geplaatst:

Vanaf juni is het volleybal en voetbalseizoen voorbij en heb ik dus veel meer tijd om in de volkstuin bezig te zijn. Tuin ligt nu zeer proper in vergelijking met de andere percelen en tegenover de foto's eind mei. Ik mag blijven op twee voorwaarden:

1) die constructie voor de frambozen moet weg. Begrijp nog steeds het probleem er niet van maar denk niet dat ik er een logische uitleg voor ga krijgen.

2) Minder bloemen want dat is ook een soort onkruid en zaait zich te veel uit. Hij wil enkel bloemen zien op de eerste drie meter van het perceel en de rest moet er zijn voor groenten. Begrijp ik ook eigenlijk niet want ik trek zelf liever phacelia, goudsbloemen, oost-indische kers uit dan ander onkruid. Het zijn ook allemaal bloemen die goed zijn voor de bijen en deze zorgen voor een betere bestuiving. De kruiden mogen wel tussen de groenten blijven.

Geen van de voorwaarden is terug te vinden in het reglement maar soit.

De constructie ga ik nog afbreken en een deel van de bloemen ga ik wegdoen, al hou ik toch wat bloemen verspreid over mijn perceel.

Geplaatst:

Maar als het niet in de regels staat, waarom ga je er dan mee akkoord?

Ik zou hier echt woest van worden en het hele perceel vol pletteren met eetbare bloemen. Nee meneer, dat is groente.

Geplaatst:
die constructie voor de frambozen moet weg. Begrijp nog steeds het probleem er niet van maar denk niet dat ik er een logische uitleg voor ga krijgen.

Ik heb wel een logische verklaring, want ik denk dat ook die frambozenstruik daar weg moet.

Eerder schreef je "Constructie voor frambozen storend voor het zicht en te dicht bij perceelgrens"

Er zijn wel meer complexen waar je de frambozen(constructies) niet aan de rand van je perceel mag zetten, omdat die planten nogal ondergronds uitbreiden en dan overlast geven voor de buurman/de passanten. Bovendien worden ze nogal breed als je ze niet voortdurend opbindt, bijvoorbeeld omdat je in het voorjaar (te) druk bent met voet- en volleyballen

Dat vind ik een logische uitleg. Heb er zelf in het verleden ook last van gehad.

Bij ons stond het -terecht - in de statuten.

Geplaatst:

Ik neem aan dat er af en toe bestuursverkiezingen zijn. En ik neem aan dat je gelijkgestemden hebt binnen de vereniging? Ik neem aan van wel anders zou ik daar niet bij willen horen. Als je wat wilt veranderen, probeer dat soort bestuursleden uit het bestuur te krijgen door nieuwe kandidaten naar voren te schuiven en probeer zoveel mogelijk medestanders naar de verkiezingen te krijgen.

Je kunt zelf ook een extra vergadering aanvragen als een bepaalde meerderheid van de vereniging dat wil. Dat zou je in de reglementen op moeten zoeken.

Maar misschien speelt er meer dan alleen het onderhoud van de tuin? Is er al een strijd binnen de vereniging en dat het bestuur of enkele bestuursleden nu zijn macht laat zien door op de regels te gaan zitten?

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Op ons complex is dit een gemiddelde tuin. Mijn buurman links heeft alles supernetjes en vrijwel volledig onkruidsvrij, maar hij is er dan ook elke dag. Prachtig om te zien, alles strak in het gelid. Mijn buurvrouw en ik zijn er niet twee uur per dag en we hebben een meer natuurlijke visie. Ik tuinier biologisch en heb ook voor sommigen een gekke ratjetoe staan. Bloemen, gemengde stukken, kleine vakken en sommige groenten komen drie keer terug (raapsteeltjes ivm mmmmmm). Maar het is wel grotendeels onkruidvrij.

Buurman aan de andere kant zit qua tuin tussen ons in.

Ik loop graag rond om de tuinen van anderen te bekijken. Ieder heeft zijn eigen stijl, toch?

Bij ons mogen alleen aardbeien niet. En uiteraard mag je niet de zo'n blokkeren. Dit voorbeeld vind ik heel erg pietluttig.

Ik zou niet op zo'n complex kunnen tuinieren. Ik werk meer dan fulltime en soms lukt het een week niet om veel meer te doen dan oogsten en water geven. Ik werk het altijd bij zodra het kan.

Verschil moet er mogen zijn, toch?

Geplaatst:

Huh? Ik heb ook O.I. Kers staan, die trekken luizen weg bij andere planten. En Afrikaantjes, die geur verwart koolvliegen.. Ik heb de meest prachtige broccoli hierdoor.

En voor mezelf, als sier, lupinen.

Wat is dat voor gekte dat dat niet zou mogen? Is er geen gewoon gesprek mogelijk?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...