Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dus je hebt het over ongeveer 20 mensen? Er zijn moestuinen met 100en deelnemers waarbij het soepeler loopt. Met 20 mensen zou je toch niet zo'n enorme kerstboom aan organisatie nodig moeten hebben? Ik snap dat je als stichting aan bepaalde organisatorische eisen moet voldoen.

Gooi dat officiele nu eventjes overboord. Organiseer een gezellige avond waar alle 20 mensen aanwezig zijn. Maak bijvoorbeeld een lekkere pan moestuinsoep waar iedereen een ingredient van zijn eigen kaveltje inbrengt. Kook dat ter plekke op de tuin op een gezellig brandertje en heb het er eens met elkaar over. Volgens mij kom je er dan beter uit met elkaar dan met al die vergaderingen en commissies.

Geplaatst:

Yep, daarvoor is de verbindingscommissie (nu activiteitencommissie) in het leven geroepen. We hebben van het voorjaar de seizoensstart gehad, waarin deelnemers gerechten uit eigen tuin maakten en die presenteerden. Vervolgens was het een gezellige boel met een hapje en drankje en prominente mensen werden uitgenodigd.

Straks in september vieren we (veel te laat) de verjaardag van de moestuin met een Barbecue en in september vieren we het oogstfeest. Bij de deelnemersbijeenkomst 7 juli zal de activiteitencommissie zorgen voor versnaperingen, ik ga een cake bakken en natuurlijk koffie, thee en bier.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Toch is het niet makkelijk is om een oordeel te geven, laat staan te veroordelen. Wij horen het verhaal immers maar van 1 kant.

Het zou mij niet verbazen dat er daardoor een zwaar vertekend beeld van de realiteit is ontstaan.

Onze steun en verontwaardiging kan verkeerd uitpakken, omdat wij niet precies weten wat er speelt.

Ken, ik denk dat je dat zelf ook wel beseft, dus laat je niet opnaaien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Precies! Daarom wilde ik in het begin ook geen details plaatsen. Ik vraag ook niet om steunbetuigingen, maar om tips. Ik wil er op een GOEDE manier uitkomen, zonder mensen aan de kant te hoeven schuiven.

B.v. met een compromis betreft bloeiende bloemen. Netjes of zakjes eromheen kan een compromis zijn, maar eventueel uitdunnen ook.

Geplaatst:

Het klinkt niet als een moestuinvereniging waar ik lid van zou willen zijn. Kun je de statuten / huishoudelijk reglement niet hier plaatsen (als dat mag)? Ik heb het idee alsof er van alles aan regels extra gemaakt wordt om jou het leven zuur te maken daar. Dat zal ongetwijfeld wel zijn voortgekomen omdat er al een tijd meer speelt, maar dan nog wordt het niet netjes gespeeld door het bestuur / de tuincommissie.

Overigens vind ik één van de doelen van het hebben van een moestuin ook dat je zelf zaden moet winnen om die volgend jaar weer te kunnen zaaien. Dat is biologisch en het lijkt mij ook veel beter voor het milieu ook dan elk jaar opnieuw zaden kopen. Overigens vind ik liever verdwaalde wortels in mijn tuin terug van bloemen van een buurttuin, dan onkruid. En gekiemde wortelzaden wied je zo weg, ik snap echt niet dat mensen daar een probleem van maken. Die tuincommissie hanteert strenge regels, maar dat is niet mogelijk als je ook graag ziet dat mensen met een beperking daar tuinieren.

Ik zou ook veel medestanders zoeken (andere tuinierders van het complex) die het eens zijn met jou, dan sta je tenminste niet alleen tijdens de vergadering. En mocht de uitkomst niet bevallen, dan zou ik verder zoeken naar een tuin waarbij men niet zo streng met de regels omgaat. Tuinieren moet leuk en ontspannend zijn en geen stress veroorzaken.

Geplaatst:

Buurman en ik hebben daarnaast ook een kindermoestuin voor twee buurkinderen, diens moeder door al het gedoe is opgestapt uit de moestuin. De kinderen vonden dit erg jammer en hebben we betrokken door een stuk van onze tuinen af te zetten en te betrekken in de tuin. Dit werd goedgekeurd door het bestuur, maar vervolgens afgeketst door de tuincommissie, maar later gedoogd.

Ik kreeg vanochtend toch weer een e-mail dat dit op de agenda moest voor de deelnemersbijeenkomst. Ik heb het idee dat dit het stukje heftige vergadering wordt.

Geplaatst:

Ken, je komt met steeds meer voorbeelden waardoor het lijkt alsof de tuincommissie onredelijke eisen stelt. Als we dan zeggen: kom voor jezelf op, dan kom jij terug met: ja maar ze werken zo hard.

Ik denk dat je voor jezelf uit moet maken wat je wil. Naar hun pijpen dansen omdat je geen gezeur wil, of er iets aan doen. Nu blijf je steeds heen en weer wiebelen. Dat ze hard werken, geeft ze niet automatisch het recht om alles tot in detail te bepalen voor iedereen. Het is jouw eigen keuze of je voor jezelf op wil komen omdat je bepaalde eisen niet redelijk vindt, of dat jij je aan blijft passen om ze tevreden te houden. Die keuze kunnen wij niet voor jou maken.

Geplaatst:

Ik heb inderdaad heel erg veel tegengas gegeven in de afgelopen periode, waardoor er zo'n spanning is ontstaan. Ik wil nu eens proberen rustig te blijven. Ik sta open voor een compromis, maar was niet van plan alles (bloeiende bloemen & kindermoestuin) in te leveren.

//update// De voorzitter heeft het voor me opgenomen en het voorstel om de kindermoestuin om de agenda te zetten afgewezen. Dat is even de meevaller die ik nodig had om de kop er goed bij te houden. //

Geplaatst:

Tegen alle verwachting in een prettige deelnemersbijeenkomst. Veel frustraties op een rustige manier op tafel gegooid. De kinder moestuin wordt pas in het najaar geëvalueerd en er is geen woord gezegd over de bloeiende gewassen.

Bij de rondvraag werd het nog wel even spannend, omdat mijn schandalige fout ter sprake kwam. Deze heb ik in het bijzijn van iedereen erkent en vervolgens bijgelegd met de tuincommissie, met de afspraak dat ik ze mag aanspreken als ik me ergens door frustreer. Ik heb mezelf ook beschermd en de andere kant van het verhaal op een nette duidelijke manier verwoord.

Ik denk niet dat alles opgelost is, maar we zijn heel en heel erg veel verder en ik heb nu meer vertrouwen in een goede afloop. Mag ik jullie heel erg graag bedanken voor het meedenken.

Geplaatst:

Wat een opluchting. Mooi dat het zo is afgelopen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Tot aan vandaag geen spanningen meer in de moestuin, dat was heel en heel erg fijn. Alle tips hebben zeker hun vruchten afgeworpen. De kindermoestuin zal woensdag tijdens de bestuurlijke vergadering worden geëvalueerd. (Waar ik als Secretaris bij zal zijn) Ik ben van mening dat het een succesvol pilotjaar was. Jammer genoeg stoppen de deelnemende kinderen.

Om het Oranjefonds tevreden te houden, heb ik een leuk plan bedacht om het actief te houden. Het stukje van 1 bij 3 meter zou ik willen reserveren voor een stukje voor alle kinderen van de deelnemers. Hier organiseren wij ieder jaar een moestuinwedstrijd, startend uiteraard met zonnebloemen en de opvolgende jaren recyclen we waarschijnlijk alle moestuinwedstrijden die jullie in het verleden hebben gehad hier.

Nog met niemand besproken, was benieuwd naar jullie deskundige mening.

Geplaatst:

Ik vind het een goed idee om het stukje 1x3 meter voor de kinderen van de moestuinierders te reserveren. Zo betrek je de jeugd er toch bij en dat is alleen maar goed. De kans is echter wel aanwezig dat die kinderen misschien al een klein stukje in de moestuin van hun ouders hebben, maar dat weet je van te voren natuurlijk niet.

Voor wat betreft de teeltwedstrijd, voorzie ik wel wat praktische bezwaren. Een stuk van 1x3 meter is niet zo groot. Stel dat je 5 kinderen hebt die meedoen en daar hun zonnenbloem op planten, dan kan dat misschien nog wel, maar dit is bijvoorbeeld niet mogelijk met de ananaskerswedstrijd van dit jaar. Het hangt van het aantal deelnemende kinderen af.

Weet je ook waarom alle kinderen zijn gestopt? Misschien kun je uit hun antwoorden ook nog wat bruikbare verbeterpunten halen voor het komende moestuinjaar.

Geplaatst:

We hebben een pilot met twee kinderen uit één gezin gedaan. Ze kwamen netjes iedere vrijdagavond, maar waren ook al vrij druk. Ik denk dat drukte de belangrijkste reden was. De ouders van deze kinderen hadden inmiddels ook geen tuintje meer.

Ik weet dat er niet zo heel veel kinderen zijn binnen het Buurtmoestuin project. Mocht het toch zo zijn dat we tekort komen, is het vast mogelijk meer ruimte aan te maken, geen enkel probleem. De persoon die zijn tuin opoffert deed dat vorig jaar ook al bijna stiekem met extra grond. (terwijl er was afgesproken dat dit niet mocht)

Geplaatst:

Ze waren unaniem voor? Alle moestuin ellende is achter me, ook deze vergadering was zeer aangenaam!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...