Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinen netjes?


Aanbevolen berichten

Ik vind dat je je anders keurig weet te formuleren Ken, dus als je dat ook tegen het bestuur zo doet vind ik het heel krom dat ze je niet serieus nemen. Het is jammer dat het bestuur zo koppig is. Als er meerdere leden zijn die het met je eens zijn zou je voor kunnen stellen om samen de twee tuinen te "bewaken" mocht de gezondheid van de tuinders het weer af laten weten. Dat jullie het dan even overnemen en de tuinen in ieder geval op orde houden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achja, ik snap de voorzitter ook wel. Hij is heel blij met de hardwerkende tuincommissie en het zijn ook harde werkers. Beide een drukke baan, veel verstand van de zaak en toch veel uren vrij maken voor de randzaken rondom de moestuin. Ook bereikbaar als je om hulp vraagt. Een van de twee heeft al meerdere keren gezegd het gezeur kwijt te zijn en de commissie te willen verlaten. De spanning is dus best hoog.

 

Het is vrij lastig om een oplossing te vinden, die voor de sociale kant van de moestuin werkt, zonder dat de praktische kant een enorme opdonder krijgt. Het belangrijkste is eerst dat zij overtuigd worden van de sociale belangen en dat dit niet via deze weg kan. Een hele uitdaging nog.

 

Hopelijk komen er nog een paar handige tips binnen. Ik heb eigenlijk nu meer benoemd over de hele zaak dan ik aanvankelijk wilde, maar dat is dan ook mijn vaste struikelpunt.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in een tuincomplex zit, dan is het belangrijk dat je geen onkruidoverlast hebt van de buren. Hoe hoog het onkruid stond voor de 5-urige schoffelsessie kan ik niet beoordelen, maar dat zou mij als medetuinierder van zo'n complex wel storen. Daar mag een bestuur de tuinierders wel op aanspreken, vind ik.

 

Dat de tuin verder wat kaal oogt en misschien niet helemaal waterpas ligt, zou een bestuur niet moeten interesseren. Er zijn verschillende manieren om te tuinieren, meerdere wegen leiden naar Rome. Deze weg is dan misschien wat langzamer of minder succesvol (gezien de kaalheid op de film), maar ach, daar heeft een ander geen last van. Ik vind dat de tuin er zo, zonder onkruid dus, best netjes bijligt.

 

Als dit tuincomplex is aangelegd als een soort van sociaal project, dan kan (en moet!) het bestuur ook niet verwachten dat de moestuinen er meteen perfect bijliggen. Als het bestuur dat wel zou willen, dan moet je er een volkstuincomplex van maken en het sociale aspect weglaten uit het project. En zelfs dan kun je je medetuinierders niet voorschrijven hoe je je tuin moet inrichten, zo werkt tuinieren niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze klaagden over het onkruid mopper ik ook niet over. Dat was gewoon terecht. Het punt is dat ze nadien bleven klagen dat het niet goed was en nu heeft het met waterpas en leeg te maken.

 

Mijn begeleider gaat heel enkel mee. Ondanks het feit ik in een begeleid wonen traject zit, ben ik best zelfstandig. Zo nu en dan vraag ik om hulp in de moestuin, maar als ik plotseling een moment vrij heb, ga ik niet wachten tot ze kunnen. Dan ga ik gewoon lekker zelf.

 

Het hele moestuin gebeuren was inderdaad mijn project. Samen met de voorzitter is de moestuin opgezet. Ik heb nog steeds een bestuurlijke rol, maar zie mijn invloed afnemen. Ze hebben mij ook al gevraagd of het misschien niet beter zou zijn om uit het bestuur te stappen. Mijn antwoord was uiteraard nee.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is erg jammer, zet jij je in voor zo'n initiatief. Trekken andere mensen het steeds verder naar zich toe.

Goed dat jij nee hebt gezegd.

Er zitten niet voor niets drie droehoeken in het logo. Alle drie de partijen zouden aanwezigen moeten en mogen zijn! En daar mag je ze best even aan herinneren.

 

En juist op een buurtmoestuin mag er best wat op samenwerking en tolerantie ingezet mogen worden. Want dat is waar buurtmoestuinen goed in zijn, werken aan verbinding, en sociale cohesie door samen te leren en samen te werken. Maar daar moet je mensen ook een kans voor geven.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handig om met het bestuur eerst een visie en/of missie te bepalen. Hierdoor kun je zie of je wel met hetzelfde doel aan dit project bent begonnen en als die missie/visie eenmaal is vastgesteld kun je daar later ook op terug komen als er problemen zijn.

Stel je voor dat er in de visie staat dat het mogelijk moet zijn voor mensen met een beperking om te moestuinieren. Als dan blijkt dat door gevolgen van die beperking er minder onderhoud is geweest, dan is de richting van de oplossing hoe kun je deze mensen ondersteunen in plaats van weg jagen... de visie is dan immeres dat het mogelijk moet zijn.

 

Misschien is het een idee om met een buddy systeem te werken? Dat de "huurders" is gekoppeld zijn aan iemand met een beperking en dat deze in geval van nood het noodzakelijke onderhoud jan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn begeleider gaat heel enkel mee.

Ik denk dat Anneke bedoelde of je begeleider morgen mee gaat naar dat overleg, om een duit in het zakje te doen.

 

Sorry ken maar ik vind dit niet netjes. En dan bedoel ik niet de tuin maar je posten. Je verwacht van ons een mening zonder info over de situatie, dat gaat niet.

Je kunt je afvragen of het van jou nou wel zo netjes is om Ken zo 'uit de kast te trekken'.

Hij gaf duidelijk aan dat hij bepaalde info nog niet wilde geven. Daar heeft hij dan dus ook een reden voor. Respecteer dat dan!

Als jij zonder die info geen mening kan geven, dan doe je dat toch niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies dat bedoel ik. Je komt nogal bescheiden over en het klinkt alsof de andere bestuursleden over je heen walsen. Dan kan het handig zijn dat er iemand mee is die het voor je opneemt. Je mag namelijk trots zijn op wat je hebt neergezet en daar mogen de mensen, die later zijn aangehaakt en het nu wel even over willen nemen, wel wat respectvoller mee omgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn begeleider gaat heel enkel mee.

Ik denk dat Anneke bedoelde of je begeleider morgen mee gaat naar dat overleg, om een duit in het zakje te doen.

 

Sorry ken maar ik vind dit niet netjes. En dan bedoel ik niet de tuin maar je posten. Je verwacht van ons een mening zonder info over de situatie, dat gaat niet.

Je kunt je afvragen of het van jou nou wel zo netjes is om Ken zo 'uit de kast te trekken'.

Hij gaf duidelijk aan dat hij bepaalde info nog niet wilde geven. Daar heeft hij dan dus ook een reden voor. Respecteer dat dan!

Als jij zonder die info geen mening kan geven, dan doe je dat toch niet

Dat mag je minder netjes van mij vinden.

Ik stoor me eraan wanneer mensen om een mening wordt gevraagd met halve of zelfs geen info. Daarmee wordt een mening juist een bepaalde richting op gestuurd. We hebben die vragen hier op het forum al vaker gehad en elke keer blijkt dat de eerste mening vaak niet passend is wanneer het gehele verhaal uit de doeken wordt gedaan. Ook dit keer is het verhaal totaal anders dan op basis van de gegeven info kon worden beoordeeld. Ik ben dan ook van mening dat de antwoorden na het gehele verhaal veel nuttiger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat buddy systeem, om "huurders" te koppelen aan cliënten is al voorgesteld, maar bleek weinig draagvlak te hebben voor zowel de huurders als cliënten. Naar het gesprek morgen gaan zowel een begeleider van het wonen mee, als mijn jobcoach. Ik ben goed vertegenwoordigd.

 

Hier klink ik misschien erg bescheiden, maar ik ben best mondig als het erop aankomt. Bij de laatste buurtmoestuin bijeenkomst waren er maar 3 telkens aan het woord, namelijk de voorzitter, 1 van de tuincommissie en ik. Dat is trouwens ook niet juist, daarom ga ik bij de volgende bestuursvergadering voorstellen om om de beurt mensen de beurt te geven.

 

Nu jullie weten dat ik een beperking hebben, hoeven jullie me niet te beschermen voor andere forumleden hoor. Ik kan me prima redden en ik vind dat niemand tot nu toe onredelijk tegen mij is geweest. Ik snap dat mensen moeite hebben een mening te geven op een half verhaal. Voordat ik "uit de kast getrokken werd" heb ik genoeg tips gekregen. Ik weet nu bijvoorbeeld dat de toestand van mijn tuin een reëele storingsfactor heeft, maar ook dat het wel voldoende moet zijn voor een aanzicht. (Tenzij ik dit verkeerd begrepen heb)

 

Ik ga in ieder geval bezig met die doelen en dit uiteraard meenemen, eveneens als het feit dat we misschien een bemiddelaar nodig hebben (Tip van iemand uit de buurt). In ieder geval ben ik erachter dat de huidige stand van zaken in strijd is met de statuten en dat moet een eye opener zijn.

 

Mocht ik er nu echt niet uit komen, heb ik nog het plan om een afspraak met de wethoudster te maken en samen met haar een goed plan te maken alles goed te laten verlopen, zodat er niemand verliest.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn intussen een tijdje verder en vooral het tuintje van mijn buurman ziet er een stuk anders uit. Van de week (misschien vanavond al) komt er Koolrabi bij. Mijn tuintje heeft nog een hoop mest nodig, want vooral de tomaatjes doen nog niet erg veel.

 

 

Vanmiddag om 3 uur is het gesprek, hopende dat we er een stuk verder mee komen. Best een beetje nerveus. Dank jullie wel allemaal voor alle tips.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzitter was het eens dat er een gulden middenweg moet zijn en erkende het lastig te vinden dat de tuincommissie denkt alles te kunnen maken, terwijl het bestuur verantwoordelijk is. Aankomende donderdag hebben we bestuursvergadering en gaan we kijken hoe of we hier verder mee kunnen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heerlijk onbezorgd gewerkt in de moestuin met mijn buurman, maar stom genoeg vergeten het materiaalhok dicht te doen. Beetje ongelukkig getimed. Vanochtend stond de whatsapp weer roodgloeiend, dat kan wel eens een klink in de kabel vormen donderdag met de bestuursvergadering.

 

Er blijven ook problemen ontstaan over zaden winnen. Daar durf ik zo geen antwoord op te geven. Zelf zaden winnen, hoort dat bij de moestuin of toch niet?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welnee, er zijn genoeg mensen die elk jaar nieuw, vers zaad kopen.

Ik bewaar wel eens zaad, maar bij uitzondering.

Bovendien zit je vaak met kruisingen.

Voorbeeldje: als je een courgetteplant hebt, dan is de kans groot dat de zaden daarvan niet raszuiver zijn. Als er namelijk in de (verre) omtrek ook sierkalebassen bloeien dan krijg je een kruisingsproduct. De vruchten uit dat zaad zijn vaak oneetbaar.

Zelfde verhaal voor tomaten enzovoort.

Bovendien zijn sommige gekochte zaden en planten kruisingen (F1). Als je daar weer zaad van bewaart, krijg je ander genetisch materiaal dan dat van de moederplant.

Ingewikkeld verhaal, maar als ik jou was zou ik gewoon zaad kopen. Dat voorkomt een hoop teleurstelling. Zelf zaden winnen is een vak apart.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zaad winnen uit tomaten doe ik al jaren vol tevredenheid met tomaten en heb al succes gehad met wortelen, pepers en broccoli (al werden de wortelen wit, maar niet minder lekker)

 

Paprika en pastinaak viel me wel tegen. Maar het hoort dus niet thuis in de moestuin begrijp ik?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh Ken, ik hoop echt dat er een situatie kan ontstaan dat je gewoon kan genieten van je tuin, zonder dat je het gevoel hebt dat er steeds op je gelet wordt en dat je je druk moet maken over wat 'hoort'. Als je steeds op je tenen moet lopen gaat de lol er wel af voor je en dat zou jammer zijn van je mooie initiatief.

 

Andere mensen doen ook maar wat hoor. Het is meer hun tekortkoming dat ze zich niet in kunnen leven in mensen die dingen anders doen dan zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen over zaden winnen?

 

Mensen die zaden willen winnen, en geen kruisbestuiving van andere tuinders willen die net van een soortgelijke plant zaden willen winnen?

Of de ' rotzooi' die het overlevert? Echt mooi zijn die uitgebloeide planten vaak niet inderdaad.

 

Voor mij hoort zaadjes verzamelen bij plantjes hebben. Altijd leuk toch? En je hebt van een paar planten al snel superveel zaden. En dat is hartstikke leuk om uit te delen en te uit te ruilen met andere mensen. Op zo'n buurtmoestuin zou je echt een prachtig gezamenlijk zadenbankje kunnen opzetten.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh Ken, ik hoop echt dat er een situatie kan ontstaan dat je gewoon kan genieten van je tuin, zonder dat je het gevoel hebt dat er steeds op je gelet wordt en dat je je druk moet maken over wat 'hoort'. Als je steeds op je tenen moet lopen gaat de lol er wel af voor je en dat zou jammer zijn van je mooie initiatief.

 

Andere mensen doen ook maar wat hoor. Het is meer hun tekortkoming dat ze zich niet in kunnen leven in mensen die dingen anders doen dan zij.

 

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Moestuinieren moet leuk zijn, je moet het op je eigen manier doen en fouten maakt iedereen. Als jij zaad wil oogsten van je planten, moet je dat doen, en als je liever zaad koopt, ook helemaal prima. En vergeten dat hok dicht te doen, dat kan iedereen een keertje overkomen. De boel is niet leeg geroofd, dus gelukkig goed afgelopen, klaar.

 

Je zou toch zeggen dat mensen die regelmatig lekker in het zonnetje met plantjes bezig zijn wel wat blijer zouden moeten zijn en niet zouden moeten zaniken over wat andere mensen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...