Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinen netjes?


Aanbevolen berichten

Zelf zaad winnen uit tomaten doe ik al jaren vol tevredenheid met tomaten en heb al succes gehad met wortelen, pepers en broccoli (al werden de wortelen wit, maar niet minder lekker)

 

Paprika en pastinaak viel me wel tegen. Maar het hoort dus niet thuis in de moestuin begrijp ik?

 

Supergaaf dat je witte wortels kreeg die nog goed eetbaar waren! Ik ben bezig met een experimentje met wilde wortels tussen de gewone worteltjes, die dan mogen blijven staan om te bloeien in de hoop dat ze kruisen en ik wortels krijg die minder aantrekkelijk zijn voor slakken, maar tot dusver zijn al mijn gewone wortelzaailingen weer opgegeten door de slakken.

 

Als je zaadjes hebt van die witte lekkere wortels ben ik heel geÏnteresseerd en daar wil ik ook wel voor betalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond de bestuursvergadering. Gevraagd of saamhorigheid / missie op de agenda kon en geen reactie gekregen. Kwam de voorzitter toevallig tegen in de supermarkt en hem mondeling de vraag gesteld. Hij vroeg me het niet te behandelen, want het was net zo rustig. Ik gaf aan het toch te doen en ik moest me voorbereiden op veel wind van voren.

 

Geen al te best start teken, maar ik zet door om dit project weer succesvol te maken.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een bestuursvergadering kan dit helaas niet. Daar gaat de tuincommissie nooit akkoord mee. We hebben wel het e.a. voorbereid, zoals de statuten en het projectplan geprint die haaks tegen de visie van het bestuur in gaat. Ook al kom ik er vandaag niet uit, volgende week is de deelnemersbijeenkomst en ik heb zelfs een plan C (welke een beetje drastisch is).

 

We komen er wel, ik laat het er niet meer bij zitten.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verrassende uitkomst. Mijn gemaakte huiswerk allemaal voor niets gedaan en ligt nog steeds op tafel zoals ik het had voorbereid. Nog voor ik mijn zegje gedaan had, werd gestemd of de tuin er acceptabel uit zag en het bestuur (waaronder dus ik zelf) heeft unaniem ingestemd dat de deadline bereikt was en geen verdere acties nodig zijn.

 

Punt van aandacht mijn kant op, was de relatie tussen mij en de tuincommissie. Die is door dit alles natuurlijk niet verbeterd. Door die frictie zijn er waarschijnlijk een paar dingen opgeblazen en een hoop misverstanden ontstaan. De tuincommissie was zelf niet aanwezig, dus het zou nog kunnen dat ze bezwaar tekenen op de notulen.

 

Voor nu zou ik zeggen dat het doel bereikt is en de rust kan weder keren.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Ken, ken jij de tuincommissie een beetje? Weet je een beetje wat ze leuk of lekker vinden?

 

Ik denk dat het een goed idee is, om de lucht tussen die mensen en jou eens te klaren. Een hele goede methode daarvoor, is ze eens stevig de hand te drukken en iets kleins voor ze meenemen, wat ze leuk of lekker vinden, een kop thee of een biertje aanbieden kan al veel doen. En het gesprek met ze aangaan.

Dan kun jij ze vertellen, dat je het vervelend vindt, en niet prettig voelt bij hoe dit is gegaan. En jij graag op goede voet met ze wil staan. Vraag eens hoe dat voor elkaar te krijgen gaat zijn. Wat hun verwachtingen bijvoorbeeld zijn.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Het blijkt allemaal één grote klink in de kabel geweest te zijn. Zij waren strenger tegen ons, omdat ze ons zat waren. Het was een opeenstapeling van dingen en wederzijds was dit net zo. Gisteren kwam mijn buur in blinde paniek naar mij toe dat ze in mijn tuin zaten te plukken en vervolgens rende ik zonder nadenken die kant op, kwam bijna onder de auto en riep ze uit mijn tuin te gaan, terwijl ze niets deden. Er is dus ook duidelijk bij mijn kant iets goed mis.

 

Voor nu is het denk ik goed alles te laten bezinken. Bovenstaande plan wil ik goed over na gaan denken, hoe en wat. We moeten immers wel met elkaar verder.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gisteren vond het gesprek plaats over ons zonder ons. De "enge uitkomst" die ik verwachtte bleef gelukkig uit en er is eindelijk ook vanuit hun kant gekomen dat onze tuintjes acceptabel zijn, zoals ze zijn. (Maar nog steeds "Kan beter".) Desondanks kwam er nog wel steeds het verzoek dat bloeiende gewassen te verwijderen. Ook bij mijn buren, waarvan de bloeiende peterselie eerst nog gedoogd werd, werd dit dat nu niet meer.

 

Ik wil nu mijn best doen om zo makkelijk mogelijk te doen, maar aangezien het projectplan een zo biologisch mogelijke moestuin is, wil ik toch bij de opvolgende deelnemersbijeenkomst die nu op 2 juli is een laatste verzoek plaatsen om bloeiende gewassen (eventueel onder voorwaarden) te gedogen. Hier wil ik een zo goed mogelijk argumentering bij plaatsen.

 

Argumenten van de tegen-partij:

- Als het zaden vormt, waaien deze alle kanten op.

- Zaden kun je gewoon in de winkel kopen.

- Het is lelijk.

 

Foto van mijn bloeiende wortels:

13533136_1124735057583281_5767131321857678341_n.jpg?oh=c824853f6b9468ccd167aa4cc0cefefe&oe=58086F3F

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • - Nou, dat argument "Als het zaden vormt, waaien deze alle kanten op" lijkt me onzin, als ik die bloeiende berm achter de afscheiding zie.

  • - Dat je zaden ook in de winkel kan kopen is geen reden om ze niet zelf te produceren. Groenten kun je ook in de winkel kopen. Dat is nu juist de hele opzet van jouw project: zelf doen.

  • - En wat is er lelijk aan bloemen en zaden? Dat is echt een kul-argument. Bloemkool en broccoli zijn ook bloemen. Rattenstaartjes, snij- en sperciebonen, aardbeien, pompoen-achtigen, tomaten en nog zo een en ander móeten zelfs bloeien, anders krijg je geen oogst.

 

En hoe meer bloeiende planten in je tuin, des meer insecten die voor bestuiving zorgen. Zonder bestuiving dragen bepaalde planten geen vrucht, bijvoorbeeld courgettes en pompoenen, aardbeien, tomaten en nog zo een en ander.

 

Allemachtig, ik zit me helemaal op te winden. Wat zou ik graag bij die vergadering zijn. Je moet zien dat je zoveel mogelijk medestanders mobiliseert.

 

Toch blijf ik de indruk houden dat er meer speelt. Dat zou jouw begeleider boven tafel moeten zien te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dit het complete verhaal is.

 

Het is jammer dat je geen filmpje hebt gemaakt voordat jullie daar aan het opschonen zijn gegaan.

Ik vraag me ook af of het vorig jaar wél goed onderhouden was.

Ik denk dat ze bang zijn dat het weer (?) helemaal uit de hand loopt.

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad wat speets zegt, zonder bloemen geen moestuin.

 

maar het is wel netjes om te zorgen dat de zaden niet alle kanten op waaien. dat wil je ook niet want je wil die zaden oogsten. een zakje/netje om de bijna uitgebloeide bloemen heen doen bijvoorbeeld? al werkt dat misschien ook niet optimaal met alle regen op het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er speelt inderdaad nog erg veel spanning. De ergste spanning is gelukkig weg en we hoeven ons niet meer zorgen te maken over het inleveren van een tuintje. Wat dat betreft een hele zorg minder.

 

Ik ben het helemaal eens met de reacties op de argumenten. Dit gaf ik de voorzitter ook al aan, samen met het stukje over de berm enzovoorts. Liever wortels e.d. als onkruid die het gras verdrijven, als andersom.

 

Denk dat het voor mij verstandig is om een verslagje voor te bereiden die de voordelen benadrukken en misschien ook inderdaad mensen mobiliseren. (Al is dat misschien ook een beetje stiekem en kan dat ook weer de nodige spanning opleveren)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken, eigenlijk is er nog niets opgelost.

 

Ze lopen over alles te zeiken en jij loopt op je tenen om maar niet weggestuurd te worden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Jouw idee om de hele doelstelling van het project helder te krijgen was volgens mij de goede insteek. Ik zou daar aan vast houden om dat op de agenda te krijgen. Zo lang niet iedereen hetzelfde voor ogen heeft, of op zijn minst kan accepteren dat er meer manieren van tuinieren zijn, blijft dit terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Ken, ik had niet door dat er al reacties waren en heb mijn vorige bericht nog aangevuld

Met mobiliseren bedoel ik dat je je medestanders moet waarschuwen dat er iets gaande is. Zodat ze hun stem kunnen laten horen op die deelnemersbijeenkomst. Daar is niets stiekems aan hoor

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We mogen niet vergeten dat de tuincommissie ook best op de tenen loopt. Ja, ze hebben een wat andere visie en leggen voor zichzelf en anderen de lat erg hoog. Dit is besproken en hier zullen ze milder in worden. Ook dit zal gefaseerd moeten lopen.

 

Ik moet begrijpen en erkennen dat zij heel en heel erg veel vrije tijd in de moestuin steken, door het bouwen en onderhouden van voorzieningen, zoals mestbakken, waterpomp, hekwerk, paden, randbeplanting enzovoorts. Dankzij deze mannen ziet de moestuin er piccobello uit. Zij verdienen die erkenning en hoeven ook niet altijd alles in te leveren. Ja, ze hebben moeite met het stukje inlevingsvermogen voor mensen met een beperking. Dat komt vast goed.

 

Ik hoop te gaan werken naar een punt, waarop ze zelf inzien dat het toch niet zo verkeerd is. Misschien is er een compromis mogelijk, waarin ik het wortelveld uitdun. Want wees eerlijk, die staken gaan een enorme vracht zaad vormen, die ik never nooit binnen de houdbaarheidsdatum verbruik. Indien ze veilig te verplanten zijn, wil ik ze ook nog wel helemaal naar achteren verplanten. (Kan dat?) Het zakje over de bijna uitgedroogde bloemen ga ik voorstellen en doen. Op die manier laat ik zien de klachten serieus te nemen.

 

Nu ga ik dus een verslag schrijven om zelf zaad winnen te promoten. Als iemand nog leuke referenties, verhalen of links weet, dan hoor ik deze natuurlijk graag. Opnieuw heel erg bedankt voor alle hulp weer.

 

Hoe het voor het plukken en vorig jaar was? Simpel! Bagger! Ik heb eindelijk de routine te pakken om het te onderhouden. Ze hebben dus enigszins wel een klein punt. (Al zou een stukje erkenning nu het eindelijk goed gaat fijn zijn)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken, voor een deel van het verhaal zou je inspiratie op kunnen doen hier: http://www.reclaimtheseeds.nl/index.php/achtergrond

Onder links staat ook een heleboel informatie. Gaat dan vooral over het protest tegen patenten op zaden.

 

Maar andere elementen zijn de leerzame ervaring. En bij het blijven afnemen van zaden van de beste planten, dat je selecteert op planten die het goed doen op jouw stukje grond.

 

Wij vinden het trouwens alleen maar leuk al dat uitzaaiende spul. Rucola die overal zomaar opkomt. Tatsoi, gaat ook lekker zijn gang.

Kruiden, zoals bieslook en oregano doen ook gezellig mee. De kamille helaas wat minder.

 

Maar qua bloemen is het bij ons helemaal feest, OI-kers, calendula, verbena hastata, en nog zo wat. We laten het ook lekker staan, waar het niet in de weg staat.

Die tuincommissie van jullie zou waarschijnlijk helemaal gek worden in die tuin van ons.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast secretaris in het bestuur, ben ik ook lid van de activiteitencommissie die zich inzet voor een stukje saamhorigheid. Het bestuur wilde dolgraag dat deze commissie last-minute dingen voor de algemene vergadering in de moestuin volgende week donderdag zou regelen. Ik gaf het weinig kans, maar het is toch goedgekeurd. Daarnaast willen we ook een extra agendapunt voor onze commissie én een positieve opening van de vergadering.

 

Dat extra agendapunt stelde ik zelf al voor bij de bestuursvergadering, maar werd niet in dank afgenomen. Nu de hele activiteitencommissie hier achter staat, kan het eigenlijk niet meer genegeerd worden.

 

Helaas kreeg ik ook te horen dat dit een vrij heftige vergadering zal worden en er vooral een hoop mijn kant op komt. (Waarschijnlijk vanwege dat incident vorige week) Ik hoop dat het snel donderdag is, want dan zijn we eraf en weten we meer over hoe dit allemaal nu vorm gaat krijgen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin me toch nu echt wel af te vragen wat er in vredesnaam allemaal in jullie regels staat?

Wat staat er in het contract dat jij als tuinder hebt ondertekend?

Wordt daar iets genoemd over zelf zaden winnen of gaat het alleen over bloeiend onkruid?

Het lijkt erop alsof er steeds meer regels bij verzonnen worden, er vrij geïnterpreteerd wordt en er sprake is van micromanagement.

 

En die tuincommissiemannen mogen dan wel veel hard praktisch werk verzet hebben maar dat geeft ze niet het recht om anderen voor te schrijven hoe ze moeten tuinieren. Zo werkt dat niet.

Er worden machtsspelletjes gespeeld...

Hou je daar vooral buiten en houdt het bij de feiten en bij je positieve insteek.

En als uiteindelijk blijkt dat het een verloren strijd is voor jou en je je plezier verliest... hou je dan gewoon lekker bij het tuinieren en zoek een ander doel om je positieve energie aan te schenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een akelige toestanden zeg, en wat een nonsens dat je geen bloeiende gewassen zou mogen hebben. Zonder bloei weinig bestuiving en weinig oogst denk ik.

 

Inderdaad wel interessant om eens te kijken wat er precies in de regels staat, want het klinkt meer als pesterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bloeiend gewas verspreidt geen zaad, een uitgebloeid gewas kan zaad verspreiden. Bij tomaten, meloenen en bv courgette zitten de zaden in de vrucht zelf.

Zelf maak ik me niet druk om zaad, dit zit toch al in grote hoeveelheden in de bodem, en komt toch wel in de tuin door de wind en vogels die in de tuin poepen.

Wortelonkruiden zijn vele malen moeilijker te verwijderen.

 

Persoonlijk vind ik je tuin er netjes uitzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is die vereniging eigenlijk? Hoeveel mensen en hoeveel tuintjes?

 

Want ik lees over allerlei functies, commissies, vergaderingen en bijeenkomsten. Het lijkt een beetje alsof al dat georganiseer er om heen een beetje uit de hand is gelopen. Het zou toch om plezierig tuinieren en een leuk contact met de buurt moeten gaan? Dan ontkom je niet aan wat afspraken om dat allemaal soepel te laten verlopen, maar is het niet wat doorgeslagen waardoor het nu op pietluttigheid begint te lijken?

 

Heel fijn als mensen zich erg inzetten voor de tuin, maar dat geeft ze nog niet het recht om alles helemaal naar hun hand te zetten. Het moet leuk blijven voor iedereen die mee doet aan dit project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buurtmoestuin De Triangel is een Stichting, welke ik als buurtbewoner én persoon met een beperking samen op heb gezet met de voorzitter, die meerdere groenprojecten in Oldenzaal heeft en niet woonachtig is in de buurt. ( Klikje voor oprichtingsproces ) De oorspronkelijke bedoeling was om bewoners met een beperking in contact te brengen met de buurtbewoners en de buurt samenhang te versterken in de vorm van werken in een biologische moestuin. Er zijn geen contributiekosten. Op het moment zijn er 19 kavels, waarvan op het moment één halve en één anderhalve (volgend jaar moet deze dat extra halve tuintje inleveren en zal nog iemand het tuintje halveren) Onlangs is de penningmeester die ook niet in de buurt woonde opgestapt om ruimte te maken voor een deelnemer van de buurtmoestuin.

 

Gezien het een stichting is, moeten er veel meer regels en statuten, waar aan gehouden moet worden. De inzet van de buurtbewoners zelf tijdens werkdagen zoals b.v. een pomp opzetten of houtsnippers over de paden verspreiden is erg klein. Daardoor komt het werk bijna volledig op de tuincommissie te leggen.

 

De oude penningmeester heeft ons verbonden met het Oranjefonds en daardoor is GELUKKIG een verbindingscommissie (nu Activiteitencommissie) in het leven geroepen. Daar zit ik in, samen met nog iemand van de mensen met een beperking. Er zit een allochtoon en een autochtoon in en deze laatste is de kartrekker, erg sociaal en afgestudeerd activiteitenbegeleidster. Zij heeft ook een paar eisen richting het bestuur gesteld, welke ik mag voordragen in de vorm van notulen naar de voorzitter.

 

Doordat er een enorm grote diversiteit is, ontstaan er helaas groepjes en daardoor wordt verbinding een enorme uitdaging. We hebben de autochtonen, die streng zijn en zich aansluiten bij de tuincommissie. Zij streven naar een nette tuin en zijn hier ook trots op. Daarnaast hebben we de personen met een beperking. Zij hebben erg veel moeite met deze strengere mensen. Ook hebben we wat socialere autochtonen, die zich storen aan de manier van communiceren van de tuincommissie. Tot slot hebben we de allochtonen. Zij bemoeien zich niet met wat er speelt tussen de drie groepen en focussen zich op de tuin.

 

Het bestuur ziet graag van de volgende groepen:

Allochtonen - Dat ze ook meer betrokken zijn met de mensen rondom de buurtmoestuin

Sociale autochtonen - Om hun tuintjes beter bij te houden

Mensen met beperking - Meer betrokkenheid met IEDEREEN en het beter bijhouden van de tuintjes. Het bestuur vind hun aanwezigheid wel ENORM belangrijk!

Strengere autochtonen - Om de lat niet zo hoog te leggen en de rust te bewaren. Dit laatste is mij ook met nadruk vertelt, omdat ik de laatste weken, vrij gestrest heb gereageerd.

 

Luchtfoto moestuin in zijn algeheelheid.

13342987_1114085215314932_5478893431078266467_n.jpg?oh=3bcb0b831b274f7ef18b3e2b221efb2a&oe=5802B904

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...