Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte-kool-stronk loopt weer uit


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Een tijd terug heb ik alle witte kolen geoogst omdat ze barstten. De stronkjes heb ik er met kluit en al uit gehaald, en op een bergje op het pad laten liggen.

Nu lopen de stronken weer uit! Zie hier:

 

25z0xfc18861371142607.jpg

 

Ik heb ze weer geplant, ik ben benieuwd wat ik er nog van kan oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Ik las net in een Engels moestuin tijdschrift een stuk over het uitlopen van de stronk van een geoogste kool. Mijn Engels is goed (al zeg ik het zelf), maar als ze iets gaan beschrijven wat ik niet helemaal voor me kan zien, dan haak ik af

Zie hier:

 

9u5aa979821371236882.jpg

 

En dan vooral het stukje over het aanaarden. Bedoelen ze nu dat je de stengel korter af moet snijden (dan die op het fotootje), en je er dan een bult zand over doet? Of zou je nog wel iets van de stengel boven moeten laten, en dan elke keer meer aanaarden?

Er staat geschreven dat het een oude methode is, dus heeft iemand een oud mannetje als buurman-volkstuinierder die dit doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En dan vooral het stukje over het aanaarden. Bedoelen ze nu dat je de stengel korter af moet snijden (dan die op het fotootje), en je er dan een bult zand over doet? Of zou je nog wel iets van de stengel boven moeten laten, en dan elke keer meer aanaarden?

Er staat geschreven dat het een oude methode is, dus heeft iemand een oud mannetje als buurman-volkstuinierder die dit doet?

Ja, helemaal bedekken zo ver ik het snap. En ook mijn Engels is behoorlijk. Ken geen oud mannetje bij ons die dat doet, maar is het proberen waard niet?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die manier komen er dus kleine koolplantjes aan die je dan af kunt snijden/breken en kunt stekken? Maar waar laat je die dan? Tijdens de winter? Of kunnen ze wel wat hebben, als het langzaamaan winter wordt en ze dus wennen? Misschien van dat fleecedoek er overheen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat lees ik hier...

 

de meeste tuinierders kennen de truc met de kolen al.

na het oogsten van de kop een kruis in de stam zetten,

bijna altijd verschijnen er dan 4 of meer bonus koppen.

waarschijnlijk niet zo goed als de eerste kop, maar ze zijn nog steeds bruikbaar.

wat weinigen echter zullen weten is dat als je de stam heel laag afsnijd

en er aarde overheen doet, je een heel stel gewortelde loten veroorzaakt.

deze kun je eraf halen en dus vegetatief vermeerderen.

ik dacht dat ik dit in mijn eentje had ontdekt maar het is een oude truc, vooral gebruikt in de tropen, maar ook ooit gedacht de oplossing tegen knolvoet te zijn.

deze truc werkt bij de meeste open en gesloten kolen en sommige spruitkolen maar niet zo goed bij andere brassica's

Pak soy en sommige andere leden van de chinese kool famillie kunnen op dezelfde manier behandeld worden.

als je herhaaldelijk de bloemstelen er uit snijdt zullen ze een heel stel nieuwe bladeren krijgen en bij enkelen zo zelfs het maken van nieuwe loten veroorzaken.

 

de grammatica zal waarschijnlijk af en toe meer fries dan nederlands zijn....maar dat is sowieso een kwaaltje van mij

 

volgens mij kun je de kolen in de winter geheel overdekken met aarde en in de lente stekken. ik denk ook dat een kool in de winter een groeistop zal krijgen....misschien vriest ie zo niet dood?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit dan bij elke kool?ook bij bloemkool en rode kool?

 

als ik het goed heb is bloemkool een open kool en rode kool een gesloten kool dus ja, dat zou dan moeten lukken...

 

ik ga het zeker eens proberen...bij de broccoli en de chinese kool maakte ik al langer gebruik van het eerste trucje, dus waarom zou de tweede me niet lukken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...