Jump to content

Slappe salie

Dakmoes

Recommended Posts

Oh jee. Het salieboompje dat ik 2 weken geleden heb gekocht & geplant, begint slap te hangen, met gekrulde blaadjes, die van onderen geel worden.

Tekort aan water is het niet (zie de lollo rossa en mais er omheen). De grond is Zinco Intensief met een Ph waarde van 6,5 tot 8 (dat betekent toch tamelijk veel kalk?), en daar een beetje gedroogde koemestkorrels overheen. Staat verder flink in de zon en de wind en krijgt dagelijks water.

IMG078575961465573077.JPG

Wie o wie verzint er een diagnose?

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Hoe zag de wortelkluit eruit bij het uitplanten? Vaak zijn die potjes enorm doorworteld en zien de wortels al bruin door veel te nat te staan in het tuincentrum. Wat ook vaak problemen geeft, is dat in 1 potje meerdere stekken worden beworteld en als 1 plantje verkocht. Die staan dan te dicht op elkaar om het goed te doen. Ik zou' m kort zetten op een paar ogen boven de grond en wachten tot de plant herpakt.

Deze komt van een kweker (kwekerij Sap), waar ik ook andere plantjes heb gekocht die het allemaal prima doen. Wortels zagen er bij het uitplanten niet vreemd uit. Teveel stekjes lijkt me ook sterk, aangezien het een soort 'salieboompje' is met 1 stammetje.

Te nat zou kunnen, dat is lastig te zeggen. Zinco substraat is op basis van gemalen keramiek (dakpannen of zo), dat enerzijds voelt als zand met steentjes (grofkorrelig), maar anderzijds heel veel water kan opzuigen en vasthouden (speciaal voor op het dak gemaakt). Maar het wordt ook gebruikt voor sedumdaken, en volgens mij houden die ook niet van natte voeten…

Dus dan maar even aankijken en anders salie maar in een aparte pot met cactusmengsel stoppen? Ik ben namelijk gek op de smaak van salie en het is loeigezond en een prachtige bloem en een bijenlokker… Echt een favoriet van me. Helaas is de liefde dus niet wederzijds…

De Ph waarde is best hoog, dat betekend een schrale grond, met andere woorden, niet zo zuur... Ik doe een gooi, kan je proberen wat stikstof rond de plant te strooien? Dan wordt de grond iets zuurder...

Als er in de bodem voldoende stikstof zit en er voldoende stikstof bacteriën zijn, kan er in de bodem beter ammonificatie plaatsvinden. Dit proces zorgt ervoor dat er in een bodem ammoniak beschikbaar komt. Deze stof is voor planten belangrijk voor de groei.

Bij mij wil dat vaak helpen.

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Hoi,

Sorry hoor maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het gaat hier om salie en niet om bladsla.

De plant heeft het duidelijk moeilijk om in te wortelen en dat verhelp je zo niet.

Wat naar mijn bescheiden mening in de toekomst kan helpen is de bodem een toegift geven van koemest korrels en kalk + magnesium zoals kalk gewonnen uit fossiel zeewier en schelpdieren bv.

Dit geeft na enkele maanden al resultaat dankzij een sterk verbeterde bodem. Meer micro-organismen, betere waterdooraaltbaarheid enz.

Zorg eerst voor de juiste bodem en plant dan, niet omgekeerd.

Groetjes,

Edited by Guest

Even terzijde; om wat gezonde ammoniak in je grond te krijgen kan je ook zelf over je grond heen piesen. Niet dat ik dat doe, maar ik weet van mensen die hun zoontjes (plas van kinders die alleen maar bio eten en geen alcohol drinken schijnt nog beter te zijn) vrolijk over de plantjes laten plassen en die planten doen het prima.

Doe ik soms al… plassen in emmertje, water erbij, voorzichtig naast (niet over) plantjes gieten.

Kan ik eens bij de salie doen.

Maar nogmaals, als er iets met de bodem (substraat) mis zou zijn, dan hadden de lollo rossa & mais (die veel meer lusten) er niet zo vrolijk bij gestaan. Alles doet het goed in die bak, behalve de salie. Door de Ph van 6.5 tot 8.0 is het juist ook erg kalkrijk, en het mengsel is speciaal voor vaste planten.

Ik denk daarom zelf aan een ziekte, of andere oorzaak waarom hij moeilijk wortelt…

Gisteren een ex-hovenier op de koffie gehad, die begreep er ook niets van. Ik houd het maar op "niet-wederzijdse liefde" tenzij iemand hier nog een ingeving heeft.

Hoi,

Salie is niet altijd zo makkelijk als men wel denkt.

Al te vaak heb ik ondervonden dat de ene wel aanslaat terwijl de andere een halve meter verder staat te verkommeren.

Geen flauw idee waarom maar als er kort bij het wortelstel van de salie wat ligt te verrotten of de bodem is daar net wat anders kan het gebeuren dat ie niet aanslaat.

Ook je combinaties in je bak zijn verre van ideaal. Behoudens de rozemarijn (als het dat is wat op de photo staat) hoort het overige niet bij de salie thuis.

Je kan altijd proberen de salie die je nu hebt door een vers plantje salie te vervangen maar ik heb sterke twijfels of dat zal lukken.

De ph-waarde van de bodem alleen zegt niet voldoende of wat er voorts nog in die bodem zit. Ook de informative die de producent meegeeft over hun product maakt je niet veel wijzer.

Groeten,

Soms weet je het ook niet.

Ik had 3 zwartmoeskerveljonkies op een rijtje staan. Een ging meteen dood, de tweede doet nog steeds niet veel, maar de derde bloeit!

Vind maar eens uit waar dat verschil dan vandaan komt

Ook mijn Roomse kervel heeft op twee plaatsten staan kwijnen. Pas op de derde plek (in dezelfde tuin) heeft hij het naar zijn zin.

Enne ... plassen over de rabarber is trouwens ook een bekend gebruik

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Nee was dat maar zo

Dan zou ik lekker over de rabarber plassen

Eerlijk gezegd verbaas ik me er geregeld over als ik hier lees dat iemand een plantengier maakt als stikstofbron. Dát is pas vies

Terwijl je - als je gezond bent en geen medicijnen gebruikt - gewoon uit je eigen blaas kan tappen.

Maar kennelijk zijn daar veel vooroordelen over en/of is het een taboe.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.