ivonnewierink Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Hallo allemaal. Wij hebben ons vrijstaande huis in Nederland verkocht, en een appartement voor de wintermaanden teruggekocht. Daarnaast hebben wij onze droom verwezenlijkt, we hebben een huis(je) in Frankrijk gekocht. Bij dat huisje was een stukje braakliggend terrein, niet groot, ik denk bij elkaar ca. 120 vierkante meter, waar ik mijn moestuintje had gepland. Dit stukje ligt apart, en om er te komen moet ik door ons bosje lopen (klinkt leuk toch?). Een vervelende handicap bij de locatie van de moestuin is een flinke groep hoge bamboo, waarvan de wortels een dicht netwerk onder de grond hebben geweven. Elke meter van deze tuin moet dan ook worden bevochten, maar ik probeer, geholpen door mijn man, elke week een stukje te doen.Een vaste bewoner in de tuin is een slang, ca. een meter lang, de Franse, en onschadelijke, couleuvre. Ik begin er nu een beetje aan te wennen dat hij, als de zon al vroeg schijnt, deze tuin gebruikt om op te warmen. Ik was er als de dood voor, maar ach, alles went, en ik ben vegetariër omdat ik van dieren houdt, dus ik zal het dier beslist geen kwaad doen . In de tuin probeer ik van alles iets te verbouwen. De bamboo gebruik ik om bonenstaken mee te maken, en de perkjes af te zetten. Zo is het nog ergens goed voor. Over een paar weken gaan we proberen het bosje te verwijderen, waar onze Franse buren, ook met een aangrenzende moestuin, ook wel erg blij mee zouden zijn Rondom het huis is een grasveld, waar ik hier en daar wat fruitboompjes in heb gezet. In de moestuin ook 2 pruimenboompjes gezet. Ik heb met de aanschaf (hier in Frankrijk) gelet op het schema van de kruisbestuiving, vandaar van bijna alles 2 boompjes. Later ontdekte ik dat de boompjes die de afscheiding van de moestuin vormen, wilde pruimenboompjes zijn. Veel bloesem dus. Maar de pruimpjes lijken massaal uit de boompjes te vallen. Als fruitbomen heb ik nu 2 appels, 2 peren, 2 kersen, 2 pruimen, een abrikoos en een nectarine. Ik wil nog een kweepeer, maar dat komt in het najaar of volgend jaar. Verder stonden er bij het huis al frambozen en rode bessen. Daar heb ik zelf blauwe en witte bessen aan toegevoegd, en een kruisbes. Maar dat gaat dit jaar niks doen. In de moestuin heb ik ook kiwi's gezet, 2 vrouwtjes en een mannetje. Geen idee of het iets wordt, het groeit in ieder geval wel.Hier verder wat foto's van de tuin, tot nu toe. De foto's zijn 2 weken oud, het is nu allemaal alweer iets verder. De grond is wat kleiachtig, de temperatuur zou iets hoger moeten liggen dan Nederland, zo'n 5 graden, maar ik heb nog nooit zo'n nat voorjaar meegemaakt als dit jaar in Frankrijk. Maar, als de zon even doorkomt, dan gloeit hij ook meteen, dus misschien komt het nog goed . De tomaten staan in een kunststof kasje. En omdat ik wat veel koolwitjes bij de bloemkool en de rode kool zag, heb ik daar mijn andere tentje maar overheen gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Welkom op het forum.Dat is een hele stap die jullie hebben ondernomen.Zo te zien heb je al een behoorlijke ondergrond wat moestuinieren betreft.Het ziet er in ieder geval allemaal keurig uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Welkom en mooi stekje! Leuk zo'n tuinbewaker... houdt ie ook de muizen weg uit je tuin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Welkom Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivonnewierink Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Welkom en mooi stekje! Leuk zo'n tuinbewaker... houdt ie ook de muizen weg uit je tuin? Ik zie in ieder geval geen muizen. Maar hij is niet effectief tegen mollen, dat staat vast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
halloween83 Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Wat leuk die slang Ik houd zelf ook slangetjes, voor zover ik kan zien is dit een ringslangetje (Natrix natrix waarschijnlijk), geheel onschadelijk en kan handig zijn bij ongediertebestrijding. Ze kunnen kleine knaagdieren en reptieltjes/amfibieën eten. Dit soort gladde slangen worden over de hele wereld in landbouwgebieden verwelkomd omdat ze de muizenpopulaties in toom houden, dus geniet van z'n aanwezigheid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Is een Toornslang (Hierophis viridiflavus). Franzen noemen op de adder na alles couleuvre.Hele dag actieve dieren en ideale knaagdier jagers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Welkom hier Ivonne. En natuurlijk prachtige foto's bij je bericht. Maar dat kan niet eigenlijk niet anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Welkom! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivonnewierink Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Welkom hier Ivonne. En natuurlijk prachtige foto's bij je bericht. Maar dat kan niet eigenlijk niet anders. Haha, die Ad, jij ook hier , bedankt voor je welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 13, 2016 Share Posted June 13, 2016 mooi zeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts