Jump to content

Makkelijke Moestuin min of meer

AnnVisse

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Altijd ben ik al gefascineerd geweest door het groeien van planten. Kan me nog herinneren dat mijn Pake (opa) vroeger een moestuintje had met voornamelijk aardbeien volgens mij.

Ik had alleen een grote tekortkoming.... Ik vergat ze altijd... Water geven.... Verzorgen etc... Was aan mij niet besteed.

Vorig jaar een eerste poging gedaan in zo'n kant en klare houten bak met drie verdiepingen. Maar... Veel teveel tomaten planten en die hadden tijdens onze vakantie alles overwoekert waardoor we een waar oerwoud hadden [sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT].

Dit jaar een herkansing. Me wat beter ingelezen en hoewel ik nog tegen genoeg dingen aanloop, is het al een veel betere poging. We hebben een kant en klare "makkelijke" moestuin bak gekocht en gevuld.

Omdat ik bang was dat we niks op zou komen natuurlijk veel te veel zaden gebruikt... Dat was leermoment 1 [sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT].

15137550b61f1689af9407c277a56b10.jpg

Leermoment 2 is dat er misschien hele goede redenen zijn waarom planten bijv. 60cm van elkaar af moeten en dat dit niet altijd alleen met de benodigde hoeveelheid ruimte voor de wortels te maken heeft.... Zoals mijn hele mooie broccoli plant (waar ik stiekem verliefd op ben zo mooi vind ik hem) hier laat zien [FACE WITH TEARS OF JOY]

a7532ec3cd9643525b8ce265353ba155.jpg

Leermoment 3....ik vond slakken altijd erg leuk!! Vind ze schattig stopte ze vroeger in potjes etc... Maar nu? Ik begin een grondig hekel aan ze te krijgen!!

8a65ab59e1ae78e18f9c957bd59597a1.jpg

Leermoment 4 is dat inlezen in hoe en wat bepaalde groenten nodig hebben om te groeien ook erg nuttig kan zijn [sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES] zo kwam ik er dus achter de bij de courgette je mannen en vrouwen bloemen hebt en ze bestuifd moeten zijn om voldoende te kunnen groeien??? Hmmm leuk zo'n over blijvertje van de AH moestuintjes.

65202e4157c4bd7adb8acee2dfbe2df8.jpg

Leermoment 5 is dat sugarsnaps planten heeeeeel hoog groeien en dus eigenlijk in de achterste rij zouden moeten staan . Ipv voor de tomaten plantjes die later dan verwacht opkwamen.

90563aaea3a51aa50e2c077c65c75948.jpg

Maar! We hebben al een aantal keren heerlijk kunnen eten uit de tuin dus wat dat betreft is onze tuin al een beter succes dan vorig jaar!!

598de6cc5ed96da192b5a976daf4771c.jpg

110523f8da5c02495aad33e1e49e15d2.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Hallo Ann, ik heb dit jaar dezelfde fout als jij gemaakt, de peulen voor de stamtomaten gezet en die peulen zijn een massieve groene wand gaan vormen.

Maar het gekke is, en ik zie op jouw foto's hetzelfde: ze doen het allemaal geweldig. Het lijkt wel alsof de peulen & tomaten prima buren zijn, al zou dat officieel niet zo moeten zijn…

Je tuin ziet er mooi uit trouwens. En volgens mij zijn tuinders die niet de hele dag met gieter & schoffel rondlopen, de meest inventieve...

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Dank jullie wel

En Dakmoes leer ik weer wat.... Zouden geen buren moeten zijn??? en ben blij dat ik niet de enige ben die dat gedaan heeft!

Maar het gaat inderdaad erg goed met de tomatenplantjes! Aan de andere kant staan lage sla of snijbonen (vergeet altijd welke van de 2) en die zijn ook hoger. Maar ze lijken zich er niks van aan te trekken!

dank jullie wel

heb vanmiddag een volkstuintje gekregen voorlopig 50m2 die ik deel met mijn schoonzusje. Is dat voldoende voor een beginnend moestuinier, of ga ik er verstandiger aan doen om 100m2 te delen met mijn schoonzusje....wat denken jullie?

Gefeliciteerd!

Als je nog nooit een moestuin gehad hebt is 50m2 leuk om mee te beginnen.

Je kan beter uitbreiden dan stukken niet bij houden.

Voor veel planten is het al (te) laat, maar je bent op tijd voor de nateelt.

Maar het is natuurlijk afhankelijk van hoe je gaat tuinen en hoeveel tijd je in deze hobby wil steken.

Bij mij naast is een enthousiast stel begonnen en die hadden aan 100m2 tekort.

Leuk dat je nu ook een volkstuintje hebt!

En op zich misschien ook wel lekker dat het hoogseizoen wat betreft zaaien al een beetje voorbij is, dan kan je lekker ontspannen hier en daar planten/zaaien wat er de komende maanden nog geplant/gezaaid kan, ondertussen lekker je tuintje indelen, paadjes en misschien bakken maken, misschien wat groenbemesters zaaien (als je nu phacelia zaait, heb je over 2 maanden een veldje vol leuke paarse bloemen en het is goed voor je grond). Compostbak neerzetten, beetje experimenteren met wel of niet en met wat mulchen, misschien een hugelbed of lasagnebed bouwen (kan ik je wel aanraden. Het overgrote deel van mijn moestuin in de achtertuin staat op wat tot begin dit jaar terras (dus zand) was, en ik heb een soort ondergrondse hugelbedden gemaakt, en uiteindelijk alles bedekt met compost en stro, en alles groeit en bloeit eigenlijk heel prima, veel beter dan wanneer ik niks aan die grond had gedaan, denk ik.

Veel plezier gewenst met je tuintjes!

wauw wat een termen die gaan allemaal gegoogled worden.

Ik hoef gelukkig niet alles te zaaien.....ik heb nog wat potten met groente planten staan in de achtertuin wat eigenlijk een beetje uit de hand loopt (hoewel ik ze denk ik wel ga missen in de achtertuin.... staat zo gezellig!) Dit wilde ik misschien daar in de grond gaan zetten.

En ik heb wat leuke zaadjes besteld van spul wat idd deze maand nog gezaaid kan worden

Hi Ann, het hangt ook van het aantal eters af dat van je moestuin eet. Ik had een volkstuin van 80 m2, en dat was teveel voor mijn man en mij, eind van het jaar lag de vriezer helemaal vol en als ik in het voorjaar weer ging oogsten, was die nog lang niet leeg. En dan had ik er ook fruit en aardappelen staan.

Met een gezin met hongerige kinderen of buren/kennissen/schoonfamilie die mee-eet, is 100 m2 met zijn tweeën wel weer handiger. Maar dat hangt natuurlijk ook van de beschikbare tijd af.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Ik werk voornamelijk s avonds dus als de kinderen op school zijn heb ik alle tijd.

De kinderen willen ook heel graag mee helpen. Dat zal de weekenden wel worden dan. Dus vanmiddag tuinhandschoentjes voor ze gekocht onder het mom van stimuleren.

Wij zijn een gezin van 4 en mijn schoonzus van 2 maar we willen misschien ook een compost hoop maken dus dat moet er ook nog bij op. Ik wacht nog af wat mijn schoon zusje er van vind maar ik kom toch echt ernstig in de verleiding om voor de 100 te gaan.