Jump to content

Meloen en komkommer vraagjes

Sharon1980

Recommended Posts

Beste,

Ik heb een mini-komkommerplant staan, deze heeft enkel en alleen vrouwelijke bloemen. Ik las dat de planten nu meestal alleen maar vrouwelijke bloemen krijgen en geen mannelijke of ben ik nu mis. Maar alle bloempjes verdorren en de komkommers die erbij waren verschrompelen en gaan dood.

Moet ik nog een plant erbij halen om toch mannelijke bloemen te hebben en zelf bevruchten?

Mijn meloen plant is dan net weer het tegenovergestelde, alleen maar mannelijke bloemen en geen vruchten...

Is dit normaal?

Grtz Sharon

Dat is niet normaal. Een vrouwelijke bloem van een komkommer zal in normale omstandigheden steeds een vrucht laten groeien. Deze hoeven absoluut niet bevrucht te zijn. Liever zelf onbevrucht, want bevruchte komkommers maken zaden en zijn minder lekker. Ik vermoed dat er een probleem is qua voeding of watergift. Komkommers hebben zeer veel water nodig om te kunnen groeien. Misschien kan je de plant (als hij al groot is) eens snoeien, zodat hij zijn energie meer steekt in de vruchten.

Voor de meloenen. Ook speciaal probleem Heb ik zelf nog niet meegemaakt. Ken je het ras? Misschien dat iemand je dan verder kan helpen.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

• 1 month later...

Ik heb over deze planten ook een aparte vraag:

Ik heb/had in de serre een meloen-en komkommerplant naast elkaar staan. Ze zijn beide enorm gegroeid, en wat door elkaar gegroeid.

Vandaag wilde ik de komkommer plant ervan tussen halen (omdat deze precies toch geen vruchten meer gaf). Ik heb 1 komkommer geoogst in het begin, daarna kreeg de plant enkel bloemen, geen vruchten. Vandaar dat ik die eruit wilde halen, om de meloenenplant wat meer plaats te geven.

Nu zag ik dat er aan de komkommerplant enkele ronde vruchten te vinden waren. Ik dacht eerst dat deze van de meloenenplant kwamen! Maar aangezien ik bij het olanten de komkommerplant gemerkt had, weet ik zeker dat de vruchten aan de komkommerplant hangen. Maar ze lijken echt niet op komkommers, het lijken eerder meloenen.

Wat kan dit zijn? Kan het een kruising tussen meloenen en komkommers zijn?

Grtjs

Annick

Maar ik heb van deze plant al een komkommer geoogst!

De foto's zijn van na het uit elkaar halen en verkleinen van de komkommer- en meloenplant. We hebben enkele stukjes opnieuw geplant, maar ik denk dat het niet veel zal uithalen.

Verder stond er niets naast...

Maar Annick, er is geen meloenplant te zien op deze foto's...

En wat er wel op staat lijkt echt op pompoenplanten qua bloei.

Kan het zijn dat er een komkommerplantje tussen heeft gestaan die ondertussen dood is gegaan en dus uit zicht is verdwenen? Een komkommerplant heeft kleinere gele bloempjes... Zulke:

PICT609137871469984240.JPG

Klopt, de meloen- en komkommerplant waren volledig ik elkaar gegroeid (vakantie....) Ik heb ze uit elkaar gehaald en heb de komkommerplant uit de grond gehaald. Het was dan wanneer ik zag dat de vruchten wel degelijk op de komkommerplant hingen. Op het eerste zicht leken het meloenen Maar de meloenplant heeft ook kleinere bloemen, analoog aan de foto die u gepost heeft. Er heeft in de serre nooit een courgetteplant gestaan, enkel buiten. Eerst dacht ik dat ik me vergist had en dat ik perongeluk de courgette in de serre en de komkommer vuiten de serre gezet had, maar dat is niet waar. We hebben al een komkommer gegeten van de plant in de serre. En het verschil tussen een komkommer en een courgette lukt nog net

Een pompoenplant heb ik niet staan, omdat we dat niet graag eten.

Op de foto's zijn idd geen meloenplant te zien, deze staat nog steeds op zijn plaats in de serre.

Omdat meloen en komkommer van dezelfde familie zijn dacht ik de vraag naar wat het is, hier eens te stellen...

Wat een warrig verhaal

Het is dus geen courgette en geen pompoen.

Én geen meloen.

En je hebt al een komkommer van die plant gegeten zeg je, en die leek op een meloen.

Is het dan niet die citroenkomkommer, zoals Erny eerder schreef?

Misschien even op het zakje kijken wat voor komkommerras je eigenlijk gezaaid hebt?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Oei, sorry voor de warrige uitleg. Ik doe nog 1 poging.

Ik heb enkele maanden geleden enkele planten gekocht, waaronder een komkommerplant en een meloenenplant. Deze plantjes heb ik naast elkaar gezet in de serre.

Na een tijdje -beide planten waren nog relatief klein- heb ik een komkommer geoogst van de komkommerplant.

Verder ging alles goed, tot we op vakantie vertrokken. Dat was hier een tamelijk warme periode en beide planten waren enorm gegroeid. En dus ook wat in elkaar gegroeid.

Gisteren heb ik de komkommerplant eruit haald (ik had namelijk geen komkommers meer gezien na die eerste die ik geoogst had, dus wilde ik de meloenplant meer olaats geven door de komkommerplant te verwijderen).

Bij het verwijderen van de komkommerplant merkte ik vruchten en viel het me op dat deze plant op verschillende plaatsen nog wortel geschoten had (dus vanuit zijtakken). Deze stukken met vruchten aan, heb ik weer geplant en daar heb ik dan de 2 geposte foto's van getrokken.

Omdat de vruchten helemaal niet op komkommers lijken (ze lijken idd meer een courgette!), vroeg ik me af wat het wel kon zijn. Want de plant waar de vruchten aan gegroeid zijn is wel degelijk een gewone komkommerplant...

Ik hoop dat jullie m'n bizar verhaal nu iets beter begrijpen en nogmaals mijn excuses voor de verwarring...

Nogmaals:

En je hebt al een komkommer van die plant gegeten zeg je, en die leek op een meloen.

Is het dan niet die citroenkomkommer, zoals Erny eerder schreef?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik denk dat ik voor de duidelijkste duidelijkheid graag ook een foto van je meloenplant wil.

Dit raadsel moet opgelost anders worden we

Zet dan gelijk ook even je courgettes erbij voor de volledigheid.

Sorry voor de vraag hoor, ik was gewoon nieuwsgierig naar wat het kon zijn...

De eerste vrucht dit ik van de komkommerplant geoogst heb, was een gewone, ordinaire komkommer.

Hier de gevraagde foto's. De eerste foto is de courgetteplant (zonder vruchten) en de andere 2 foto's zijn van de meloenenplant (een stuk van de plant en een vrucht). image32191470026971.jpgimage46441470026972.jpgimage85381470026972.jpg

dat is helemaal geen gek idee. komkommer is juist een soort dat volens mij vaak geënt wordt aangeboden.

als ik google mag geloven kan deze worden geënt op een pompoen bijvoorbeeld cucurbita ficifoli.

Edited by Guest