Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi kleurtje Koolrabi!

Vandaag de derde lading appels in de sappan.

Dit keer de schillen en klokhuizen in een netje er bovenop gelegd.

Had op zich minder appels maar deze waren duidelijk een stuk rijper en dus sappiger dan de vorige val appel ladingen want nu 2 1/2 liter sap.

En niet te vergeten weer drie potjes verrukkelijke appelmoes en een lekkere grote bak voor mn neus.

Geplaatst:

Rozenbottels geplukt en opgezet om er jam van te maken. In het vakantiehuisje is geen zeef aanwezig, dus alles in 2 potjes gedaan om thuis verder af te maken. Het rook heerlijk! Ben benieuwd naar het resultaat als het straks af is en wat er überhaupt van overblijft als alle pitjes eruit zijn gezeefd. Wat een boel zeg.... onvoorstelbaar!

Geplaatst:

Ehh. Ja. Onlangs ook gerozenbotteld. Die pitjes zijn de moord. En omdat het goedje zo dik is, zijn ze er met de zeef ook niet zo 123 uit te peuteren. Mezelf stellig voorgenomen om de volgende keer vooraf te ontpitten (zoals in de meeste recepten staat) Overigens wel echt een heerlijke jam! Succes daar he. Mme de Fourageur!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

O wat een werk, die rozenbotteljam

Ik heb het me vandaag makkelijk gemaakt met 2 kilo frambozen. Mét pitjes.

De helft van mijn planten zijn nog stekken, maar ik heb me toch veel frambozen...

2017-09-29Frambozen50561506699731.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Oooo heerlijk Speets! Wat een boel zeg. Zo veel frambozen heb ik nooit gehad. Ik doe toch echt wat verkeerd geloof ik!

Vanochtend de rozenbotteljam afgemaakt. Er bleef heel weinig over, niet eens 1 potje vol terwijl het voor het zeven 2 potten vol was. Balen. Het potje is overigens nu alweer bijna leeg. Heeerlijk. Zo geurig en fris, daar lust ik wel meer van!

53c922a6ba08670ea5f5e50f41139813.jpg

62e5822de8ed881aef07aaaebf7a1069.jpg

Geplaatst:

Ja lekker he Mellie!

Ben ook fan van de jam. (Maar oh oh die pitjes!)

Hier in de weer met bouillonpasta. Zoals gelijknamig recept van Diana. Vorig jaar super bevallen. Hoop dit jaar weer!

16cd4f3f8251bd6d2e2df49268d5b7ba.jpg

Geplaatst:

Tja, weer appelsap en appelmoes uit de sappan. Dit keer kwam er weer meer sap uit ongeveer dezelfde lading appels.

En augurken, de laatste grotere lading, vier potten vol.

En die rozenbottels... plaats ook eens een foto van de bottels die jullie gebruiken?

Zag vandaag hele dikke zachte bottels hangen. Leek wel op een tomaat zo zacht, smaakte er ook wel enigszins naar gek genoeg.

Van die bottels kan ik me voorstellen dat je er jam oid van maakt. Maar van de bottels die ik eerder tegenkwam lijkt me dat een crime, dun hard schilletje en verder alleen pitjes en geen vruchtvlees.

Oja... en ook weer een klein flesje frambozenprut. Mag de struiken van mn buurvrouw leegplukken en die zijn juist op hun hoogtepunt. Helaas niet zoveel als Speets ervanaf haalt.

Geplaatst:

En die rozenbottels... plaats ook eens een foto van de bottels die jullie gebruiken?

U vraagt, wij draaien

be3c968276f6c485d1d4fd9e1f22cd33.jpg

Ik heb wel die droge variant gebruikt (Rosa canina) Super smaakvol, maar idd viel het jam maken niet mee! Wil ook graag nog eens proberen van een meer vlezig ras als een duinroos. Ik ga daarvan volgende maand een perk aanplanten. Dus hopelijk volgend jaar!

Geplaatst:

Ik had deze rozenbottels van de ...duinroos...? Die bottels zijn ontzettend dik en wel 2 x zo groot als die Charly had geplukt. Van andere rozen heb ik het nooit gemaakt.

22f94d54e4f68116fa703a8c9b9d2f40.png

Ik weet alleen de Turkse naam van deze rozen, duinroos is mijn Nederlandse gok. Je ziet deze rozen heeeeel vaak in gemeenteplantsoenen. Groeit volgens mij in elke stad/dorp/gehucht -omcirkel naar keuze-

Geplaatst:

Thx dames, die van Mellie is degene die ik ook tegenkwam en erg zoet was.

Gister weer een portie in het zuur gezet. Courgettes en bloemkool en paprika en ui, met kruiden.

16 Potjes vol weer. Oh... en een iets te heet Surinaams (onbekend) pepertje er door gesneden en denk dat het wel een hete versie vh zuur wordt. Die dingen zijn behoorlijk fel.

Geplaatst:

213ea86610ab55ddfe24d1e49fde0918.jpg

Eindelijk een grote emmer mét deksel gescoord bij mijn Turkse winkel. Die zit nu vol met ingemaakt zuur. Volgende week nog een lading maken, dan hebben ze weer een lege emmer voor me (formaat mayo emmer, maar dan doorzichtig, vind ik wel fijn)

Geplaatst: (aangepast)

Mooi aquarium

Vanmiddag een grote pan tomaten gepureerd.

Staat nu buiten uit te lekken. Vinnik veel handiger dan inkoken.

De puree gaat in ijsblokjeszakjes in de vriezer, voor de pizza. En het sap is voor de soep. (Goeie tip van Jorieke).

Edit: die ijsblokzakjes waren toch niet zo'n goed idee: de puree was te dik (geworden), dus dat liep niet door

Dan maar (2x) in een ijsblokjesbakje invriezen en daarna in een zak.

En volgend jaar niet meer zo veel tomaten planten

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Aquarium. Mooi gevonden Speets!

(En wauw Mellie!)

Ik ben ook met laatste kilo's tomaten bezig. Dat van sap en puree was een goeie geweest. Misschien volgend jaar maar. Want deze keer braaf weer passata. Maar dan met paprika en later ook nog uien enzooi toegevoegd.

Ook heerlijk als pizza-basis. Of lasagne, soep, pastasaus. Wat een rijkdom!

Al in de pan:

63e7628411b05ebd1c69e040e3a26006.jpg

Wat er nog bij gesneden moest worden:

a8364d2dd38bee5790b63b5422a858e9.jpg

Geplaatst:

Nou gisteren dus eindelijk sojamelk gemaakt, met t nieuwe apparaat.

75630cf6e0e1d66cae430743b926bc58.jpg

Heb er wat cacao in gegooid (vandaar niet meer hagelwit) en vanochtend met havermout gegeten. Echt niet vervelend.

Was niet uit eigen tuin. Maar wellicht volgend jaar wel.

Echter. Waarom ik eea toch post is omdat ik met het residu (okra) echt lekkere groetenburgers in elkaar geflanst heb, geheel uit eigen tuin. Dus met erwtjes, worteltjes, snijboontjes, sjalotjes en een paprikaatje. Zooitje mengen. Ei erdoor en een beetje lijnzaad en havermout. Lekker kruiden naar eigen smaak. En bakken

b6242cd3477f0e44543705464790aa37.jpg

Was zeker voor herhaling vatbaar al met al. Al is het schoonmaken van het soja apparaat echt een enorme hel. Er zit een zeef in met inimini gaatjes en die blokkeren door de okra en zijn haast niet meer open te krijgen. Maar goed, daar vind ik nog wel wat op...

Geplaatst:
die blokkeren door de okra

Waarom doe je er okra in?

Lekker hoor, al die tomaten

Tomatengelei:

Ik las dat je het (gekruide) uitleksel (= 'essence') van de tomatenpuree met gelatine in vormpjes/glaasjes kunt gieten.

Daarna op een bordje serveren met bv een sardine, een olijf, plakje tomaat en een takje peterselie. Of verzin maar...

Leuk idee, mooi voorafje

Geplaatst:

Tomatengelei klinkt zeer culinair verantwoord Speets!

(Hoewel ik niet veel op heb met die textuur, maar das een jeugdtrauma opgelopen door een overijverige tante die alles in drillerige gelei stopte)

En nee, had er geen okra ingestopt hoor, maar hele geweekte sojabonen. Door het apparaat worden die vermalen en gemengd met water, dat goedje wordt dan door die bewuste zeef gedrukt, waardoor de sojamelk gescheiden wordt van het residu. En dat laatste heet dan okra. Hoop dat ik em helderder verwoord heb zo

Geplaatst:

Ja, duidelijk

Maar okra is een groente. Wat jij bedoelt heet officieel okara, おから

Ga je dat nog verder gebruiken?

Geplaatst:

Oh hahahahahaa. I stand corrected! Okara inderdaad. Ja dat heb ik dus in de vegaburgers gestopt met tuingroenten. En was een heel prettig zacht bindmiddel. Schijnbaar erg gezond ook. Dus dat is mooi meegenomen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...