Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2020 Auteur Geplaatst: 15 januari 2020 Ik vind het wel inmaken-voor-gevorderden hoor, zo op vakantie!! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 Ja het draagt toch echt wel behoorlijk bij aan de vakantie vreugde, dat zal wel voortkomen uit mijn wens me overal thuis te voelen. Alhoewel, even een vraag over de citroenen op zout, ik zag dat de potten wat gaan bubbelen, en dat na een dag al. Zou dat kunnen komen door het teveel aan citroensap? Uit angst voor ontploffen heb ik er nog een eetlepel of twee zout bij in de pot gedaan, dat is in het geheel ongeveer een eetlepel meer dan in het geheel aangeraden. Ik zal verder proberen de potten iedere dag even open te draaien, of verstoor ik daarmee juist het schimmel vrije milieu? De potten gaan vanaf morgen een flinke tijd in de auto die -zwart- af en toe in de volle zon zal moeten staan en ik ben wel bang voor ontploffingen..op de snelweg bv Heb je dat weer Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 Hmm..... ze moesten niet op citroensap maar op zonnebloemolie. Waarom heb je er citroensap bij gedaan? Lijkt me geen goede ontwikkeling dat het bubbelt. Ik duim dat het meevalt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 Nee Mellie dat is een ander recept. waar ik het over heb, citroenen op zout ingelegd. Sommige recepten geven toevoeging van water, andere van mix van water en citroensap, weer andere niks toevoegen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Grork Geplaatst: 18 januari 2020 Geplaatst: 18 januari 2020 De potten goed inpakken en lekker hun gang laten gaan onderweg. Het is niet anders. Een behouden reis vandaag! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 18 januari 2020 Geplaatst: 18 januari 2020 Goed reis! Valt vast allemaal mee Appeltje Quote
bur Geplaatst: 22 januari 2020 Geplaatst: 22 januari 2020 In Nederland vrij onbekend, maar ik maak regelmatig groenten e.d. in met behulp van een pressure canner (niet hetzelfde als een gewone hogedrukpan). Zijn er hier meer mensen die dit doen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 januari 2020 Geplaatst: 22 januari 2020 Wel eens over gelezen ik weet niet eens of dat ding hier te verkrijgen is. Mijn citroenen houden zich goed de deksel van de gebruikte kikkererwtenpot staat wel regelmatig bol en het sap bubbelt ook nog. Weck pot maak ik maar eens in de twee dagen open. Doet wel pssst maar spuit er niet uit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 23 januari 2020 Geplaatst: 23 januari 2020 ben wel benieuwd, spannend, zou het de melkzuurbacterie zijn van de zuurkool?waar ruikt de pssst naar? Quote
Mellie Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Ik heb ook een ‘pssssttt/dilemma’ vermoed ik. De sambal die ik laatst heb gemaakt, is of weggegeven of zelf verorberd. Ik pakte vanochtend de laatste 2 potjes alweer en daar zag ik een kleine lekkage. Was vocht uit de potjes gelopen. Heel vies plakkerig allemaal. Mijn moeder zei al dat ze een lek potje sambal had gehad en ik heb aangenomen dat dat helemaal niet kon kloppen. Niet eerder meegemaakt, maar zelf dus ook 2 potjes. Toen ik er een opendeed, kwam er een fikse lading omhoog. Rook wel prima en ook geen schimmel. Wat kan de pssssttt geweest zijn en is dit nog veilig te eten? Quote
bur Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Het pssst geluid in combinatie met de lekkage komt denk ik door overdruk in het potje die ontsnapt. Als je groenten fermenteert (bijvoorbeeld zuurkool) dan ontstaat bij de fermentatie gas. Als dat niet weg kan, gaat eerst de deksel bol staan en kan zelfs je potje kapot gaan. Ik ken je sambal recept niet, maar ik vermoed dat er geen fermentatie aan te pas kwam? Een andere manier waarop je een psstt geluid kunt horen is als je bijvoorbeeld fruit hebt in gemaakt in een waterbad of groenten hebt ingemaakt in een pressure canner. Dan ontstaat er onderdruk in het potje. Als je dan het potje open maakt, hoor je ook een psssttt geluid, maar dan heb je geen lekkage. Bij onderdruk in het potje komt de inhoud niet naar buiten. Bij overdruk gaat bij een weckpot met zo'n rubberen ring, de deksel los, de inhoud kan je dan niet meer eten (bij een potje met een schroefdeksel, heb je deze controle niet, daarom gebruik ik die zelf ook niet om mee in te maken). Moraal van het verhaal: ik zou het niet eten. In Amerika is veel meer onderzoek gedaan naar inmaken dan in Nederland. Ze zeggen daar dat je groenten alleen veilig kunt inmaken met een pressure canner (geen hoge drukpan, oven of waterbad), maar dat is weer een hele andere discussie. Quote
Mellie Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Nope, zeker geen fermentatie. Pepers, ui, knof enz in de keukenmachine fijn gemalen. Vervolgens gebakken totdat er geen vocht meer vrij kwam en toen heb ik de hete mass in uitgekookte potten/tjes gedaan. In 2 potten is er lekkage geweest Quote
bur Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Ieder moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar ik hoop dat je op de hoogte bent dat deze manier van inmaken het risico van botulisme met zich mee brengt? Nare daaraan is dat je het niet ziet en niet ruikt. Zie ook: https://www.leesvoer.net/pressure-canner/ Quote
Erny Geplaatst: 29 januari 2020 Geplaatst: 29 januari 2020 Zou ze niet weggooien, denk zelfs dat ze er lekkerder op zijn geworden. Botulisme wordt hier steeds genoemd door deze en gene als het gaat om inmaken maar zoek maar eens na hoevaak dat in Nederland daadwerkelijk is voorgekomen en wat het gevaar dus écht is. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 29 januari 2020 Geplaatst: 29 januari 2020 ik wou eigenlijk niet reageren, maar toch: Hoe vaak komt botulisme voor? Botulisme komt wereldwijd voor, maar veroorzaakt slechts zelden ziekte. In 2000 waren er in Nederland twee meldingen van infantiel botulisme (type B toxine, geassocieerd met honing) en één van voedselgerelateerd botulisme (vleesconserven uit Polen). In 2008 was er een cluster van 7 patiënten gerelateerd aan een minicruise in Turkije. Twee baby’s, van 2 en 4 maanden oud, ontwikkelden infantiel botulisme in 2012. Eén van beide baby’s had honing gehad, bij de andere kon de bron niet gevonden worden. In 2013 tot en met 2015 zijn er geen meldingen van botulisme geweest. Uitbraken onder dieren worden regelmatig gezien maar zijn nooit gerelateerd aan menselijke gevallen. bron: RIVM Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2020 Geplaatst: 31 januari 2020 ben wel benieuwd, spannend, zou het de melkzuurbacterie zijn van de zuurkool?waar ruikt de pssst naar? Wel Rob het ruikt gewoon heel aangenaam naar citroen. Eén halve citroen duw ik iedere keer maar weer onder, die wil niet onder het sap blijven maar die ziet er ook heel goed uit. De eerste dagen lag daar een eetlepel zout langzaam op te smelten, daarna werd er veel gereisd en schudden de pot wat. Nu thuis, en het bubbelt eigenlijk niet meer. Ik heb ze voorlopig in de koude benedenkeuken staan en moet maar eens verder zoeken wanneer ik kan gaan proeven. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annaelizabeth Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 Ik wil het zelf ook eens proberen, liefst zo puur mogelijk. Vraag is dus of je het recept van de link van paddestoelengek hebt gebruikt, en de kruiden hebt weggelaten? Of had je een ander recept? Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 Het recept zoals ik het gedaan heb https://www.moestuinforum.nl/citroenen-inmaken-op-zout-t26135.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 2 februari 2020 Geplaatst: 2 februari 2020 Ik kan werkelijk niet begrijpen dat dat kan fout gaan, je gebruikt 2 conserveermiddelen (het zuur van de citroenen en zout in ruime mate). Het plaatsen in een relatief koele ruimte zorgt er ook nog eens voor dat er geen fermentatie ontstaat! Persoonlijk zou ik vertrouwen op mijn manier van testen, ruiken en proeven, is het prima dan gebruiken, ingeval van twijfel wegkieperen. Succes Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Ik zeg ook niet dat het fout gaat, behalve zuurkool, wat goed gegaan is en bieten wat ik niet lekker vond heb ik nog nooit wat gefermenteerd. Want dat is toch wat ik gedaan heb? Citroenen en sap en zout= fermenteren of zie ik dat verkeerd? Ik was wel geschrokken van het bubbelen de eerste dagen maar ja toen was ik nog in warme landen. Nu, in de koele beneden ruimte laat ik 1 x per dag een spritsje lekkere citroen lucht uit de potten ontsnappen, niet veel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Citroenen en sap en zout= fermenteren of zie ik dat verkeerd? Dat is de verwarring, ik zou zeggen dat er door het hoge zuurgehalte geen fermentatie zou kunnen plaatsvinden (zoals bij het inmaken van augurken waarbij je azijn gebruikt) maar ik kan me natuurlijk vergissen. Dit gaan we opzoeken Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Ik ben benieuwd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 nou, klinkt allemaal prima, kan toch niet misgaan?https://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/meer-groenten/gefermenteerde-citroenen Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Dank je voor de link Rob. Ja ik heb er steeds meer vertrouwen in, mijn grootste angst is nu dat ik er teveel zout in heb gedaan. Het ruikt heerlijk trouwens. Dat boek van Eetons moet ik ook maar eens aanschaffen, of lenen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.