Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

10 potten pruimenjam (met een handvol kruisbessen). Ik heb een extreem vroege pruim. Er volgen nog kilooooos.

• Like 4

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Dankje wel, De broodjes waren ook best lekker, ik had alleen het recept niet gevolgt (want ik ben opstandig) daardoor zijn ze iets te zuur uitgevallen. Maar het deeg is lekker fluffie. Volgende keer toch maar het recept volgen en roomkaas met poedersuiker gebruiken (ik had nu alpro vanille vla gebruikt maar dat was niet zoet genoeg als tegenhanger voor de besjes) of banketbakkersroom.

Geplaatst:

Natuurlijk!

Het orginele recept:

Solbærsnurrer

The snail-like shape of the buns gives them the Norwegian name, snurrer. Snurrer can be filled with various things, from cinnamon and sugar to custards and fruits. I also have a recipe for Snurrer with Plums and Almond Custard. This particular recipe has just the right amount of sweetness and tartness with a nice balance from the cream cheese spread.

Blackcurrant Sweet Buns (Solbærsnurrer)If you do not have the ability to obtain fresh blackcurrants, then I suggest looking for a blackcurrant jam to substitute in this recipe. If you are unable to find a jam, you can use another fruit like blackberries, although you won’t achieve the sweetness and tang of each bite from the blackcurrants.

Blackcurrant Sweet Buns (Solbærsnurrer)

1 cup (224 dl) milk

1 stick plus 1 Tb (125 g) butter

5 cups (600 g) flour

1/2 cup (125 g) sugar

2/3 oz (17 g) dry yeast (about 2 packets + 1tsp)

1 tsp cinnamon

1 large egg, room temperature

8 oz (200g) blackcurrants

2 Tb sugar

1 Tb water

8 oz (200g) cream cheese

1 cup (2 ½ dl) powdered sugar

Warm the milk and butter in a saucepan, until the butter has melted. Remove from the heat.

Place the flour, sugar, yeast and cinnamon into a kitchen mixer with the bread hook. Add in the milk and butter mixture and begin to knead. Add in the egg and continue kneading for 8-10 minutes on medium-low speed. Resist the urge to add more flour. If you do not have a kitchen mixer, just blend everything in a large bowl and knead by hand, around 15 minutes. The dough should be soft, smooth and elastic.

Cover and leave the dough to rise for 1 ½ hours.

Place the blackcurrants, sugar and water in a saucepan over medium-low heat. Bring to a low simmer and cook just until the berries have softened and the sauce has thickened a bit. Try to keep the berries intact. Remove from the heat and set aside.

In a medium bowl, combine the cream cheese and powdered sugar.

Preheat the oven to 220°C/ 425°F. Place the dough on a well-floured surface. Roll the dough out to a large rectangle, about 18×22 inches / 45×56 cm.

Cover the dough with the cream cheese mixture, right to the edges.

Spread the blackcurrant compote on top of the cream cheese in vertical lines (top of the rectangle down to the bottom), evenly spaced across the dough with a little spacing between each line.

Gently roll the dough horizontally, from left to right to form a log. When you have finished rolling, take a sharp knife and divide into approximately 12 pieces. It will be messy, but this is part of the fun.

Divide the buns between two baking sheets lined with parchment paper.

Bake one sheet at a time for 10-12 minutes.

Enjoy!

Mijn aanpassingen:

Ik had de eerste keer dat ik ze bakte de melk vervangen door havermelk en de creamcheese en poedersuiker door twee bakjes vanille alpro vla.

Ik heb ze gebakken 17 minuten op 200 graden omdat onze oven niet heter kan.

Ik heb het deeg laten kneden door de broodbakmachine en het daarna daar in laten rijzen zonder programma.

Deze glazuur werd op de site aangeraden om er evt overheen te doen.

Lemon Glaze

• 40 g powdered sugar, sifted

• 2 ½ tsp lemon juice

• Pinch of salt

• Like 2
Geplaatst:

Niet spannend. 3 potten augurken. Pittig gekruid met chilipeper en korianderzaad. En gisteren zuurkool. Beetje uit nood want er waren 4 spitskool en ontploft na de regen.

• Like 4

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst: (aangepast)

Inderdaad fijn als er door buren gedeeld wordt, ik heb een "platte" courgette met de buurvrouw geruild voor wat tomaten. Zij hebben maar een ras en ze vond de candy sweet er leuk uitzien en wilde die en een paar andere wel eens proeven

aangepast door Lia56
  • Like 1
Geplaatst:

De keuken helemaal opgeruimd en schoon gemaakt om daarna alles weer 'vies' te maken met het inmaken van wat zoetzure komkommer, meerdere potjes pesto (vries ik in) en ik heb kokosballen gebakken voor Charly (en onszelf...) die morgen komt. Daarna alles weer in de vaatwasser en het 1 en ander afgewassen maar zo netjes als vanmiddag wordt het nu niet: geen zin meer ;) 

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag aan de inmaak (want waarom zou je slapen?!). Tomatensaus en tomatenketchup in de maak.

Ik had 20 kilo tomaten gekocht voor het schrikbarende bedrag van €2,50 per kistje. Echt waar. En lekker dat ze zijn! Ze smaken zo naar zomer. Mijn buur kreeg een paar mee en ze bleef maar hmmm hmmmm mmmmm zeggen

Let niet op de spetters op het fornuis. 2 pannen, maar die andere kant is nog meer ontploft

00157b200b3ef61680fbb89213231546.jpg

En 2 bakplaten vol met tomaat, paprika, ui, olifantenknoflook en tijm.
Alleen de tijm en knof is uet, maar het gaat me niet minder smaken vermoed ik

53137898eef01a631e63a67240d5087c.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Ik ben ook aan de ketchup Lia. Hij is goed gelukt. Was gisteren ineens te moe om hem af te maken. Hij klopte ook niet qua smaak. Blij dat ik dat vandaag heb opgelost. Ik heb kennelijk balsamico met honing. Vond het al een raar zoetje hebben de ketchup wat ik niet kon plaatsen. Opgelost door gewone balsamico te gebruiken en nog even te laten pruttelen. Hij smaakt heel lekker. Er zijn vele lepeltjes ‘om te proeven’ in gegaan. Ahem

5 flessen ketchup geworden.
11 grote potten tomatensaus.

67caa0e67e29d5cf2472b7986fa168ce.jpg

De man heeft een kom vol als dikke soep op. het rook hier gisteren verrukkelijk.

a27ecfa7b8c294ee0b60081d588cf25b.jpg

Ik heb mezelf versteld doen staan hoeveel werk er nog uit mijn handen is gekomen na zo’n nacht.
Ketchup is echt een blijver. Ik vind het zo’n heerlijke volle smaak. Gekochte ketchup eet ik niet zo vaak, maar deze eet ik graag.

1b248bfd00289ad4cfdffedd766a7e82.jpg

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Zoveel had ik niet hoor. Maar wat je zegt.. beter als zo,n gekocht ding

Hier staan er nog maar 2 flessen de rest was al warm meegenomen door de hongerige kids. Nou ja... hongerig... eerder hebberig 

20230727_134618.jpg

aangepast door Lia56
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...