Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Dankjewel @Mellie 🙏🏻😊

Geen plek voor…maar miischien in combi met die ik al heb….🤔

Ff bedenken…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
Op 4-9-2025 om 16:34, Dahli zei:

vijgen gekonfijt

Altijd leuk om na een paar dagen te proeven, deze combinatie had ik nog niet eerder gemaakt. Ze zijn echt schandalig lekker. Ik kan het iedereen die groene onrijpe vijgen heeft (en niet wil wachten op brebas) aanraden. Vanavond bij wat kaas, morgenochtend in de yoghurt.

IMG_8348.jpeg

Geplaatst:

Ik maak ze nu met steranijs kaneel en kardemom. Hoe had jij ze? Ik vind het ebat wat werk. Heb ze 3 x opnieuw gekookt. Dat melksap is net kauwgom. Moest me inhouden het niet te proeven. image.jpg

Dit ruikt wel heel lekker. Maar blijft veel werk.

Geplaatst:

@Mellie Het is inderdaad echt veel werk, vooral door die ‘latex’. Ik had ze 2 x 2 uur in schoon water gezet nadat ik ze 1 voor 1 diverse malen had ingeprikt. Met de prikker van mijn vleesthermometer 😊. Je leest meestal met een breinaald, maar ik brei niet. Ik heb ze daarna ook drie keer opgekookt in water. 2 x 15 minuten, derde keer veel korter. Water was gewoon schoon.

Op zo’n 500 gram vijgen had een siroop gemaakt van 250 ml water, 700 gram suiker, 1 kaneel stokje, 1 gesplitst vanillestokje, wat kardemompeulen en een snufje zout om het zoet te breken. De opgekookte vijgen heb ik vervolgens een nacht in de siroop laten staan. Vooraf wel de vijgen zacht uitgeknepen zodat het water eruit was (en de siroop erin kon trekken). De volgende ochtend de potten gesteriliseerd. Vijgen nog 1 keer kort opgekookt in de siroop. Vijgen eruit gehaald en in de potten gepropt. Tenslotte nog zeste van 1 limoen en het sap van een halve limoen in de achtergebleven siroop gedaan. Nog even iets laten inkoken en de potten afgevuld met de kokend hete siroop.

Steranijs lijkt me ook heel lekker! Er hangen nog meer dan genoeg groene vijgen in onze boom, dus binnenkort ga ik dat proberen! Welke verhouding water/suiker/vijgen heb jij gebruikt?

Wel grappig, je kan aan de vorm van de vijgen in de pan zien dat jij een andere vijgensoort hebt, die van jou zijn langwerpiger. Hier een foto van mijn pannetje van een paar dagen geleden. Als je snel kijkt zijn het net spruitjes 😃.

Edit: net aan mijn man laten proeven: ‘Lekker, maar echte augurk proef je niet meer’ 😂 Barbaar!

IMG_8325.jpeg

aangepast door Dahli
Toevoeging

Geplaatst:

Ik moest al gniffelen om je spruitjes, maar om je augurken. Dat was een hardop schaterlach 😂

Fijn dat je inmaakkunsten zo gewaardeerd werden.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
14 uren geleden, Dahli zei:

net aan mijn man laten proeven: ‘Lekker, maar echte augurk proef je niet meer’ 😂 Barbaar!

🤣🤣🤣🤣🤣

Te grappig!

Ik ben zout vergeten…. Had zo’n 600 gr suiker appel/perensap en water (kon ook met witte wijn) en bij gebrek aan sinaasappel een mandarijn erin. Rook echt mega lekker. Het smaakt ook niet verkeerd, maar ik had na alle werk wat erin zat, een smaakexplosie verwacht. En dat was er niet. Ik heb bij het roeren ook veel stuk gemaakt. Een vijfde is denk ik een stukje vijg ipv een hele vijg. Dat vind ik ook jammer. Ik heb een rare boom. Merendeel is rond, maar had bij de brebas ook wel wat langwerpige. Maar voornamelijk ronde dikkertjes.

Ik ga over 3 dagen proeven hoe het ervoor staat. Maar hiervan weet ik nog niet of ik het vaker ga doen.

Geplaatst:

Ik hoor af en toe een plop uit de keuken. Allerlei verschillende combinaties van diverse bessensoorten en aardbeien en bramen en zure kersen.

PXL_20250909_160027256.jpg

Geplaatst:

Roma tomaten drogen in de oven. Voor het eerst sinds jaren weer eens sappige! Geen idee welke soort, maar geen san marzano. Ik heb nog ene plaat eigen tomaten. IMG_1725.jpeg

Geplaatst:

1,5 kilo bonen geblancheerd en ingevroren voor in de wintermaanden.

Geplaatst:

Beauty kleur Jorieke. Is dat met of zonder schil?

De perkelconfituur is een stuk lichter geworden..5 potten vol dat wel en nog wat over om zo te eten!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

image.jpg

De ingemaakte tomaatjes van gisteren. De dikke schijven waren nog niet goed, dus heb die langer in de oven gelaten met de bon maman pot erbij. Die is nu helemaal vacuüm. Ik heb dat alleen nog nooit gedaan. Hoe lang is zoiets erna houdbaar? Het zijn geen kurkdroge tomaatjes en zitten in olie.

Geplaatst:

Gisteren gemaakt, afgelop nacht in de koelkast bewaard.

Rechts een fles (heel erg zoete) druivensap van Eiset Seedless en Reliance. Had er afgelopen weekend al een glaasje van gedronken.

Links een literfles met pruimendrap (er kwam ook drap uit de slowjuicer, de peren waren nog hard maar anders niet lekker meer), druivensap, 1,5 pruim en wat vlierbessen. Hier gisteren al een glas van genomen en na het maken van de foto vanochtend nog een glas.

De druiven met pit en de zak met gemengde druiven heb ik nog niet aangebroken, want druiven met pit + slowjuicer gaat niet helemaal goed samen schijnt.

20250910_100203.jpg

Geplaatst:

24 grote potten perzikenjam, of nou ja, jam mag het neit heten want er zit veel te weinig suiker in.

Hier zat het nog in de pan:

jam.jpg

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Turkse chilivlokken! Het ruikt zooo lekker erg blij mee en er komt steeds wat bij. Alle rode pepers van de purple fish gaan hiervoor gedroogd worden. Jammer dat het zo’n achterlijk klein pepertje is… tis niet anders.

IMG_1783.jpeg

Deze pepers hierboven zijn Turkse kıl biber die je er normaal voor gebruikt. Die heb ik van mijn moeder gehad. Alles dus dubbel gedroogd en nu door de koffiemolen. De kleur van de purple fish links hieronder vind ik wel mooier.

IMG_1784.jpeg

Goed pittig precies zoals ik het lekker vind! Maak eerst mijn potje leeg wat ik nog had. Bijna bij het einde. Kan ik over een maand ofzo gebruiken, maar ga straks met mijn eitjes en vanavond in het avondeten deze nieuwe wel proberen. Maar dus apart, niet dat lichtingen door elkaar gaan 😬

Edit: ik droog tegenwoordig alles op het zonneboilervat dat we hebben. Werkt uitstekend!

aangepast door Mellie
Toevoeging

Geplaatst:

Druivenlikeur in de maak van de druiven die ik van mijn buurvrouw kreeg afgelopen week. Hier zit ruim 500 gram rode druiven in (en even zoveel wodka). Plus kaneelstok en een paar kruidnagels. De suiker voeg ik pas na 2 maanden toe om het alcoholpercentage nu zo hoog mogelijk te houden. Wie weet komen er nog wat druiven bij. Zo rond Sinterklaas het eerste glaasje denk ik.

IMG_8364.jpeg

Geplaatst:

Ik heb sleedoornbessen op wodka gezet. Die vond ik terug in de diepvries. Dit jaar dan ook maar weer nieuwe plukken, ik zag er al behoorlijk wat hangen.

Ik gooi de suiker er altijd gelijk bij. Met 37,5% alcohol kan er niet veel mis gaan.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel Op zich kan er ook weinig misgaan, mijn wodka is ook 37,5%. Maar door de toevoeging van het fruit en suiker bijvoorbeeld, zakt het gemiddelde % in de pot (op het totaal). Ik probeer het totaal, voor nu, op zo’n 20% te houden voor de zekerheid. Sleedoorn nog nooit geprobeerd, klinkt goed! Ik moest ze even opzoeken, maar dat zijn mooie bessen zeg!

Geplaatst:

Sleedoornbessen zijn zonder vorst wel erg wrang. Maar wachten op de vorst is wat laat in het jaar en dan zijn o.a. de duiven en fazanten al langs geweest. Dus ik wacht zo lang mogelijk, tot de bessen (kleine pruimen, eigenlijk "prunus spinosa") mooi blauw berijpt zijn en dan pluk ik ze en gaan ze in de vriezer.

Het resultaat heeft qua smaak wat van kersenbonbons vind ik zelf.

IMG_20250912_191214047_PORTRAIT.jpg

Druiven bevatten veel meer sap dan sleedoorns, dus de verdunning zal ook wat meer zijn, maar 20% aanhouden is prima. Natuurlijke gisten leggen het af bij ongeveer 16 tot 18% gevormde alcohol.

Dus alles wat een hoger percentage heeft, is versterkte wijn of gedestilleerd.

Ik gebruik trouwens wel wat meer wodka 2:1 fruit.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb vandaag 1 kilo pesto gemaakt en voor het grootste deel ingevroren.

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

Druivenlikeur

Ik heb ook druiven, maar ik vind ze niet lekker. Heb je exacte hoeveelheden hoe je dit hebt gemaakt, misschien wat voor mij? Ik wou ze al persen voor sap en dan zonder schilletjes in mijn blender.

Geplaatst:

Leuk Dahli likeurtjes zijn altijd lekker. Ik zou na enige trektijd zelf de kaneel en de kruidnagel eruit halen die kunnen te sterk worden en dan overheersen de specerijen de druiven smaak. Proeven tussendoor is een goed idee!

Suiker later toevoegen gebeurd vaker! Bijvoorbeeld omdat de alcohol zonder de suiker de smaken en andere stoffen zoals kleurstof beter uit het fruit trekt. En omdat je later beter kan proeven hoeveel suiker de beste hoeveelheid is voor de smaak die dan pas ontwikkeld is. En ook filteren lukt beter voor je suiker toevoegt dan krijg je meestal een helderder resultaat.

Ik heb er ook wel zin in! Ik heb dan wel geen druiven maar misschien kan ik nog van iets anders aan de likeur makerij. Ja @woldistel sleedoorn is ook een goed idee, die moet ik wel zoeken maar ze zijn vast in de buurt en dan wachten tot na een goede vorst dag/nacht. Onze Spaanse vrienden maken er Pacharán (Patxaran) van, goed lekker!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Het resultaat heeft qua smaak wat van kersenbonbons vind ik zelf.

Dit klinkt echt verrukkelijk! Je hebt ze in je tuin denk ik? Ik heb ze bij mijn weten nooit in het wild gezien. Ze geven ook een prachtige kleur af in je bokaal.

2 uren geleden, woldistel zei:

Ik gebruik trouwens wel wat meer wodka 2:1 fruit.

Eerlijk gezegd heb ik er na afwegen ook een extra scheut wodka in gedaan, al was het maar omdat je dan meer overhoudt 😉.

1 uur terug, appelvrouw zei:

Leuk Dahli likeurtjes zijn altijd lekker. Ik zou na enige trektijd zelf de kaneel en de kruidnagel eruit halen die kunnen te sterk worden en dan overheersen de specerijen de druiven smaak. Proeven tussendoor is een goed idee!

Dank je Appelvrouw voor je advies! Ik zou geneigd zijn geweest om in ieder geval de kaneel er steeds in te laten, maar wat je zegt is een hele goede. Het moet geen kaneellikeur worden. Ik ga na een week of 4 eens proeven, geen straf. Druivenlikeur is de eerste keer voor mij. Ik maak wel bijna ieder jaar kweeperenlikeur. Die kweeperen koop ik dan wel. Peren maak ik in, likeur van schillen en klokhuis. Geen eigen boom helaas. En patxaran ga ik zeker opzoeken, het klinkt Baskisch. En die hebben lekkere drankjes weet ik uit mijn bezoekjes daar naar toe 😃.

1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

Heb je exacte hoeveelheden hoe je dit hebt gemaakt,

Eigenlijk staat het hierboven al. Druiven goed wassen en drogen en in een grote pot doen. Tenminste evenveel alcoholhoudende drank toevoegen als gewicht aan fruit. Meer kan ook natuurlijk ook. Kies wel een soort met een hoog alcoholpercentage, tegen de 40 %. Het percentage op het totaal daalt immers door de toevoeging van fruit en suiker. Voeg andere smaakmakers die je lekker vindt (zoals kaneelstok en/of kruidnagel en/of steranijs) toe en laat zeker 2 tot 3 maanden staan op koele donkere plek. Af en toe even omschudden. Waardevolle toevoeging van Appelvrouw: proef tussentijds af en toe of de smaakmakers niet verwijderd moeten worden. Het fruit moet de boventoon voeren. Na de wachttijd voeg je suiker toe. Direct de suiker toevoegen kan ook. Dat kan gewoon suiker zijn of suikersiroop. Als je pure suiker neemt, om de paar dagen even schudden, dan lost het beter op. Hoeveel is een kwestie van smaak. Op 1 liter begin ik bijvoorbeeld met 300 gram, maar misschien wil jij het zoeter. Dit is hoe ik het doe, maar er zullen ongetwijfeld nog veel meer andere lekkere manieren zijn!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.