Geplaatst: 4 september4 Sep 18 minuten geleden, jootje zei:6 potjes sambal! Lekker!Mag ik vragen welk recept jij gebruikt? En of dat redelijk lang houdbaar is? Ik ben maar aan het dubben momenteel 😳.
Geplaatst: 4 september4 Sep Dahli, als ik een recept heb welke bevalt, dan schrijf ik het op. Ooit van het net waarschijnlijk….en aangepast voor mezelf..
Geplaatst: 4 september4 Sep Dank je @jootje ! Precies waarnaar ik op zoek was.(Wat een prachtig handschrift en geweldige decoraties trouwens 😍)
Geplaatst: 4 september4 Sep Zeven flesjes tomatensap en 2 potten passata, gisteren gemaakt, vandaag opgekookt en geweckt. Nu bezig met tomaatjes en paprika op de voedseldroger. De lege plekken vul ik op met courgette (daar liggen er nog maar -tig van). Je kunt er maar druk mee zijn. 4 september4 Sep aangepast door Tanja65
Geplaatst: Zondag om 06:334 d 3 kilo perziken verwerkt tot perzik-limoenjam. Nooit gedacht dat ik dat met perzik uit eigen tuin zou kunnen maken.
Geplaatst: Zondag om 07:214 d Dat is echt stoer he, dat het uit je eigen tuin komt! En de combi klinkt watertandend lekker! 😊😋
Geplaatst: Maandag om 15:153 d Tomatenjam van 3 Beautés de Lorraine. Totaal 667 gram. Ik had gehoopt dat de jam wat lichter zou blijven, maar door het inkoken en wat piment is hij toch best donker geworden. Het werd in totaal deze pot en een schaaltje. Schaaltje is al bijna op, gisteren bij kaasplank. Heerlijke combi.
Geplaatst: Maandag om 16:583 d Klinkt goed.Je hebt er piment bij gebruikt? Is het dan hartig of jam die je op tafel zou zetten bij het ontbijt? Misschien wil je het recept in het jamtopic zetten?
Geplaatst: Maandag om 18:263 d prachtige kleur @Anna3 dat vind ik zo mooi rozeWow @jootje qat een prachtig handschrift en hoe mooi geïllustreerd 💜💜💜💜Op 4-9-2026 om 21:41, jootje zei:Ik heb 6 potten mango jam gemaakt en as we speak, wordt pot nummer 6 leeg geschranst na het sporten. ‘De lekkerste jam ooit mama’ aldus mijn jongens… gaat hard met die jam!
Geplaatst: Maandag om 18:473 d 1 uur geleden, appelvrouw zei:Is het dan hartig of jam die je op tafel zou zetten bij het ontbijt?Beiden. Zoet, met een hartige ondertoon door gebruik van wat piment en appelciderazijn. Ik zoek het jamtopic even op.
Geplaatst: Gisteren om 18:281 d Geroosterde druiven tot stroopNodig:🌱2 of 3 trosjes druiven🌱1 a 2 el olijfolie🌱een snuf grof zout🌱zwarte peper🌱eventueel wat takjes tijm of rozemarijnWerkwijze:🍜Verwarm de oven voor op 200 boven- en onder warmte.🍜Was de druiven en droog ze goed af. Je kunt ze los rissen of aan de takjes laten zitten als je ze wilt presenteren.🍜Leg de druiven op een met bakpapier beklede bakplaat of in een ovenschaal. Besprenkel ze met de olie en strooi het zout, peper en de kruiden erover heen.🍜Rooster de druiven 20 - 25 minuten totdat ze een beetje rimpelig worden en enkele open gaan spatten.🍜Als je de siroop zonder pitten wilt hebben, zeef ze dan nauwkeurig.TIP: Lekker met een stukje geitenkaas of camembert of doe wat bij gebraden vlees. Ik heb het gebruikt bij hertenvlees en de volgende keer doe ik het bij eendenborst of stukje camembert.Maar ook over vanille-ijs is het lekker. gisteren om 18:281 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Gisteren om 18:291 d De rode pepers zijn door de helft en klaar voor het eerste droogproces voor Turkse chilivlokken. Echt zin in en was broodnodig, want pot is halfleeg. Of vol.. net hoe je het wilt zien.
Geplaatst: Gisteren om 19:311 d @Mellie Wordt dit dan pul biber? Je doet er dan toch olie over als ze droog zijn en droogt ze dan nog een keertje? Maak je er dan eerst flakes van? Of pas daarna? Ik wil dit zo graag ook een keertje zelf maken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Lekker! Heb je nu nog wel appels over om de komende maanden van te eten?😊
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Mijn lievelingsinmaak 😊. Groene gekonfijte vijgen in siroop met kaneel, vanille, limoenzeste en kardemom. Een hels karwei, maar zó de moeite waard. Dag 1 is klaar, nu tenminste 12 uur trekken in de siroop en morgen de laatste handelingen en oppotten. Inmiddels zijn er iedere dag wel zo’n 5 rijpe vijgen, maar er hangen nog zo ontzettend veel onrijpe. Die gaan niet meer afrijpen, er gaan dus nog wat potten volgen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 22 uren geleden, Dahli zei:@Mellie Wordt dit dan pul biber? Je doet er dan toch olie over als ze droog zijn en droogt ze dan nog een keertje? Maak je er dan eerst flakes van? Of pas daarna? Ik wil dit zo graag ook een keertje zelf maken.Dit wordt inderdaad pul biber. Dit is de eerste droog. Als dit kurkdroog is, dan gaat er met heel veel beleid!!!, olijfolie erover. Met mate. Ze moeten glanzen maar zeker niet soppen. Dan nog een x drogen en daarna, djirt djirt in de koffiemolen voor flakes. Alleen de olie is lastig, maar verder echt heel makkelijk. Gewoon doen. Het kan hoogstens mislukken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Dank je @Mellie . Ik ga het dit weekend gewoon proberen. Ik denk met mix van blended lemon en peachadew. Tatli heet dat geloof ik, niet té heet in ieder geval 😃. Ik heb geen rode pepers dit jaar, alleen de black pearl, maar die is echt te heet hiervoor.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb hem een x met groene pepers gemaakt en kreeg dat toch niet zo goed weg…. Het mondgevoel is echt anders! Of je opgevoed…? Oog gevoel dus autocorrect. Zou in elk geval maar een kleine lichting doen zodat je het eerst kan proeven. Jij hebt een droogmachine toch? Dan gaat het een stuk sneller. Als ik haast heb, droog ik ze ook wel eens in de magnetron. Keukenpapier waar wat dunne reepjes peper op ligt en dan steeds 30 sec. Even draaien. Dan weer 30 sec. Na een paar x heb je dan gedroogde reepjes peper. Dan olie. Dan heeeeeel kort in de magnetron, want nu kan het in de fik vliegen. Heb ik wel eens gehad. Dus ik zit dan voor het raampje te kijken tot ik rook zie kringelen en dan direct stop zetten. Dan is het binnen, nou… zeg een minuut of 6, 7, allemaal wel droog. We hebben zo’n warmteboiler dus daar leg ik het tegenwoordig op. Over 2/3 dagen even kijken. 2 uren geleden2 u aangepast door Mellie Autocorrect gecorrigeerd
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 35 minuten geleden, jootje zei:Lekker! Heb je nu nog wel appels over om de komende maanden van te eten?😊We bewaren er wel wat, maar niet veel want ik heb geen koele/droge/knaagdiervrije plek. Dus veel appelmoes en appelpartjes invriezen. Een kleine hoeveelheid gewoon kort bewaren. En de rest weggeven.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 41 minuten geleden, Mellie zei:Dus ik zit dan voor het raampje te kijken tot ik rook zie kringelen en dan direct stop zetten.😂 Dat beeld… zo geestig.Ja ik heb zo’n droogmachine, die gaat morgen toch aan voor nog wat tomaten. Ga ik het eerst daarin proberen. Ik denk dat rood vooral lekkerder is omdat het zoeter is. Misschien doe ik de knaloranje arancio’s er ook bij. Ter vergelijking. Wordt vervolgd.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.