Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

4 potten jam. 1 mango en halve kilo kiwi’s die te zacht waren opgemaakt. Vond het toen te plat van smaak... als je snapt wat ik bedoel. Had nog ruim 500 ge frambozen in de vriezer. Dat er bij gedaan. Nu zie je niet meer dat het gele jam is helaas, maar smaakt wel lekker. Toch blij mee.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Citrusmarmelade met 4 soorten citrusfruit. 6 potten. Met blonde rietsuiker.
Mierzoet met een bittere ondertoon en hééél veel smaak en geur. Heerlijk dat ik van al dit fruit de hele schil kon gebruiken.

image.thumb.jpg.5b3750d0257497e332848764e2cbb1db.jpg

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vlierbessenport, vier liter. Hij zal wel nog aanslag en droesem geven in de flessen, maar hij kwam te veel in de zon te staan, die op mijn diverse zaailingen moet schijnen. En hij heeft een paar maanden met eikenhout gestaan, het kon dus nu.

Het is me nooit gelukt om een lekkere vlierbessenwijn te maken, dus ik ging de laatste keer voor een port. Een meer geconcentreerd en zoet effect. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van het resultaat vind 

IMG_20210313_141052.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Wel een mooie kleur zeg!

Ik heb mango aardbei jam gemaakt. De lievelings van de dochter. Had nog maar 1 pot en tijd, dus aan de slag gegaan met diepvries fruit. Bodempje laten aanbranden... dat was wel jammer.

Geplaatst:

Atjar
Met de wortelslijper geschild en vervolgens geslepen. Ooit gekocht als geinige gadget in Madrid, maar het werkt echt!
Ik gebruik het best vaak.
07a336a9d6b8ab530a74203b1bd8a6d5.jpg

Slijpsels kleiner gesneden.
cd9f75b86e269d86bce265c0cf848c7a.jpg

Er voila. 4 potten atjar.
a25b65b67a1f7a90e837fe8eea388ffd.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Lollig ding! Ik had het nog nooit gezien. Lijkt me wel leuk om hier te hebben in de keuken van de Franse tuinclub. Zo had ik ooit ook een knoflook roller, ik geloof met de naam van Jamie Olivier eraan verbonden. Teentje erin ff rollen en het schilletje was eraf. Vonden mijn buren geweldig. Helaas is hij na jaren gebruik gescheurd...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

F74CCE8D-C7C5-4140-9102-B4907086B996.thumb.jpeg.9a6a3e007dc5cabaaa96edd5750d45ff.jpegDaslookpasta! 
Elk seizoen denk ik, moet er toch es wat mee doen, behalve een blaadje door de sla....

dus op het net de pasta gevonden . Een beetje laten staan voor bloemetjes straks.  Die kun je weer in olie doen. 
dus mijn eerste inmaak is een feit! 😊

aangepast door jootje
  • Like 6
Geplaatst:

Ik doe dat ook altijd met daslookpasta. Maar moet wel bekennen dat ik het na een maand of 6/7 toch wegdoe. Of misschien 8 maanden max. Andere dingen liggen gerust een jaar, maar met pesto achtigen doe ik dat ook niet. Ook goed in te vriezen overigens, maar smaak verandert wel een beetje. Iets vlakker.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 11-12-2020 om 09:02, RobO zei:

laatste zuurkool 2020 is klaar, geweckt kort omverzuring re stoppen

Mag ik even wat vragen? Fermenteren je eerst de zuurkool,en daarna wecken in de ketel? Zo ja hoelang en welke temperatuur?

Geplaatst:
23 uren geleden, Jeanne heijmans zei:

Mag ik even wat vragen? Fermenteren je eerst de zuurkool,en daarna wecken in de ketel? Zo ja hoelang en welke temperatuur?

zeker, vragen mag altijd (kom uit het onderwijs 😁)

klopt, zuurkool gaat een week of 6 in de pot, daarna kook ik m even op, minuutje of 3, dan gaat ie heet in de weckpotten, stortmodel 500g en 750g

die zet ik vervolgens een minuut of 10 in de voorverwarmde oven op 99 graden, met de klemmetjes erop

dan laat ik ze afkoelen door de oven uit te zetten en ga lekker slapen

volgende ochtend berg ik ze op

bij bereiden voor een maaltijd maak ik de zuurkool alleen nog warm en voeg smaakjes toe als nodig, peper, piment, laurier, atjar tjampur, etc.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...