Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn ouders sparen Bonne Maman potten voor mij op, en sinds kort hebben die ineens een andere maat... of tenminste: de potten waar minder suiker in zit. Die deksels zijn niet bruikbaar voor de andere potten. En ook irritant: er zit een plastic label op wat ERG moeilijk loslaat en dan wil de lijm ook nog eens slecht weg :thumbdown:

Geplaatst:

@Arja Zou t helemaal top vinden..

Geplaatst:

@Jorieke123 klopt, net een andere maat. Heel irritant maar ik gebruik per jamsessie óf de een, óf de ander, en dan heb je er geen last van. Ik laat de etiketten tegenwoordig zitten.

@Lia56 top, ik ga ze sparen! 

Geplaatst:
  • Auteur

Arja die oude/grotere maat deksels passen zo mooi op andere maten potten van mij, wat het inmaken een stuk makkelijker maakt. Deze nieuwe komen dus helaas niet in mijn assortiment ;) Als je wilt spaar ik ze voor jou op hoor! Het zullen er niet heel veel zijn, maar alle beetjes helpen. 

Geplaatst:

Nou, heel graag! Dank je! 

Geplaatst:
4 uren geleden, Jorieke123 zei:

Mijn ouders sparen Bonne Maman potten voor mij op, en sinds kort hebben die ineens een andere maat... of tenminste: de potten waar minder suiker in zit. Die deksels zijn niet bruikbaar voor de andere potten. En ook irritant: er zit een plastic label op wat ERG moeilijk loslaat en dan wil de lijm ook nog eens slecht weg :thumbdown:

Jakkes! Wat hier helpt voor hardnekkige lijm is de truc met olie en baking soda. Eerst het etiket voor zover gaat er af weken of halen, eventuele plastic etiketten stuk krassen zodat het water er onder kan komen. Dan de lijmlaag insmeren met olie, bv slaolie of olijfolie. En dan met baking soda schuren, naar behoefte een van beide toevoegen tot het werkt. De olie lost vrijwel altijd de lijm op, de baking soda schuurt m los. Succes.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Die plastic stickers kun je er voor het vaatwas gebeuren eenvoudig aftrekken. Ze lagen niet los in de vaatwasser. Gewoon even een hoekje lospeuteren en dan volgt de rest. Het scheurt niet in tegenstelling tot papier. Ik vind die stickers juist heel makkelijk verwijderen. Niet dat ik extra plastic wil promoten. Maar die dingen laten beter los dan ah en jumbo eigen merk etiketten. Kappertjes koop ik voor deze reden dus ook altijd bij de Lidl. Vind dat heel handig formaat potje maar die van ah en jumbo gaat het etiket er niet van af. Ik heb wat minder tijd of geduld als Tanja. Ik ga niet lopen schrobben en insmeren en weken en boenen [emoji1787] ik heb dik respect dat je het je op je hals haalt Tanja, chapeau!

Geplaatst:

Ik doe het hetzelfde bij moeilijke stickers als @Tanja65, want ik heb geen vaatwasser. 

wij hergebruiken veel de Yakso potjes van de biowinkel. Fijne maat en etiket laat makkelijk los in het teiltje aan het eind van de afwas.

aangepast door mdubbelm

Geplaatst:

Beetje wasbenzine scheelt ook heel veel schrobwerk

Geplaatst:

Ik doe het met aceton.

Geplaatst:

En ik peuter het er zoveel mogelijk af, weken in een eindsopje en smeer het potje dan in met een beetje zonnebloemolie. Maar alleen als t plakt. Verder veel heen en weer schrapen met de achterkant van een goed groenteschilmesje..dat eigenlijk voor de olie truc die misschien dan toch niet nodig is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Manlief kwam ook met t idee om nagellak remover (aceton) te proberen... Ga t proberen..

Geplaatst:

Gisteren Italiaanse kruidenmix gemaakt met kruiden die ik van de zomer in zonnige tijden had gedroogd. Rook zo lekker!

Geplaatst:

Mijn eerste mierikswortel geoogst en geconserveerd voor toch wel een maandje, hoop ik 😊. Het is dat ik voor vandaag roti heb gemaakt anders zou ik lekker lepeltje door de crème fraiche hebben geroerd. Morgen dan maar, lekker bij zalm ofzo 😍.

IMG_5539.jpeg

IMG_5540.jpeg

Geplaatst:

Oooo gelijk ingemaakt. Had je al elders de invriestip gegeven. Netjes. Was zeker wel een aanslag op je longen en ogen die lucht.

Geplaatst:

Ha Mellie, dat viel gelukkig wel mee: onder water in de gootsteen geschild en steeds stukjes in de keukenmachine en dan deksel tussendoor er weer op. Vermalen met wat zout en klein beetje suiker, deksel er weer op. Voor het toevoegen van de appelciderazijn paar minuten gewacht, dan wordt het sterker. Maar, inderdaad toen ik aan het resultaat rook: dan krijg je wel een “klap”. Resultaat is heerlijk! Veel sterker dan die potjes van bijvoorbeeld Kuhne. Je moet er van houden, ik ben er dol op! Wel gemengd met room, crème fraiche of iets dergelijks. Ik heb nog twee wortels staan en daarvan vries ik zeker wat in, bedankt voor de tip!

Geplaatst:

Lees ook eens over de bewaarmethode in mayonaise. Heel gemakkelijk en lekker. Staat wel ergens op dit forum. 👍

Geplaatst:

Hergebruiken jullie de potjes met een schroefdeksel weer? Iets ingemaakt, opengedraaid om te eten, potje schoon en deze standaard voor de volgende keer bewaren, of gaat het potje standaard naar de glasbak?

Met onze verhuizing heb ik dozen vol weggegooid ('want we krijgen toch alleen maar een balkon') maar nu als een malle weer potjes aan het sparen. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Ik hergebruik, afhankelijk van de staat van het potje en de inhoud. Knoflookpasta, chilisaus, suppengewürz gooi ik weg na 1 x. De geur is te heftig, dan moet het meermaals gewassen worden. Is me de moeite niet waard. Rest beoordeel ik, maar na 3 x is het sowieso sloes. Dan gaat het weg. Al maak ik soms voor een heel mooi of handig mini potje wel een uitzondering.

Geplaatst:

Aceton en wasbenzine werken best goed. Eventueel stickerverwijderaar. Jaren gedaan. Maar ik ben inmiddels iets geitensokkiger geworden. Ik probeer zo veel mogelijk met natuurlijke zaken te werken. Kost vaak wat meer moeite maar werkt ook.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Na jaren heel veel moeite gedaan te hebben om etiketjes van potten af te krijgen, doe ik het niet meer, vind het zo’n rotklus! 
gaat het er niet makkelijk af?  Dan de glasbak in! 

Geplaatst:

Ik hergebruik vaak potten. Voor eigen gebruik doe ik niet moeilijk, bij weggeven wil ik wel een mooi schoon potje uitkiezen. 

Geplaatst:
23 uren geleden, Mellie zei:

geur is te heftig, dan moet het meermaals gewassen worden

Voor welke inmaak dan ook zoek ik de potjes uit en kook de dekseltjes even enkele minuten in een steelpannetje met soda. Even 10 minuutjes laten staan en dan goed met heet water afspoelen.  Dan is er eigenlijk nog maar zelden een deksel die geurt..de potten zijn na een goede hete afwasbeurt( met de hand) reukloos en schoon. Als de deksels een beschadiging hebben gaan ze meestal samen met de pot weg. 
Ik heb ook een zakje deksels opgespaard om eventueel te vervangen maar ik ben bang dat die in Fr is achtergebleven🙀😹
Het uitzoeken en opsparen van de potten is een gewoonte, ik was laatst bij de bovenbuurvrouw en zag een bak staan met weg te gooien potten. Mijn handen kriebelen dan om die bak even te openen en de potten te bekijken. ik heb me beheerst..

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik krijg veel potten van de buren hier... maar gooi t ook gelijk weg als ik een beschadiging zie..

De prei ( uit de kas) geoogst en ingevroren.

Geplaatst:

Ik spaar nog maar twee soorten potten; de broodspread van de Aldi/Jumbo en de bijna literpot olijven van de Jumbo.

Zijn allebei ook goed te vacumeren, de eerste pot in pot en voor de tweede doet de aparte vacuumdeksel het perfect. Fijn voor kruiden en droogwaren enzo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic