Anna3 Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Stukjes courgette, in de weckpotten, en er een mengsel van een halve liter azijn, een halve liter water, 500 gram suiker, en 2 eetlepels zout bij gegoten (aanpassen aan hoeveelheid courgettes natuurlijk...). Dan nog 30 minuten wecken op 90 graden. Hoef je dat mengsel niet te verwarmen? Hoe los je de suiker dan op? Of hoeft dat niet? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 september 2015 Auteur Geplaatst: 9 september 2015 Ja, die azijn/suiker-mix kook je op. Zet ik dat er niet bij? Wat slecht Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 twee potten tomatensap voor de wintervitamientjesen 1 vruchtenijsje in de nieuwe vruchtenijsjesvormpjes Quote
Anna3 Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Snijbonen ingevroren en 2 potten met courgettestukjes gemaakt Horen die in de pot te drijven trouwens? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2015 Auteur Geplaatst: 11 september 2015 Ik heb alvast 17 liter druivensap in flessen gedaan! Volgende week kan ik nog zo'n lading oogsten denk ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 11 september 2015 Geplaatst: 11 september 2015 Wat een productie op de vroege morgen Gebruik je hiervoor een sappan? (Ben me aan het oriënteren op weck- en inmaakbenodigdheden) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2015 Auteur Geplaatst: 11 september 2015 Ja, voor die druiven gebruik ik een sappan. Die pan gebruikte ik eerder ook voor de limonadesiroop en gelei en jam enzo (het sap uit de vruchten halen). Maar dat pers ik nu op een andere manier zodat het niet verhit wordt en het sap ook wat minder verdund wordt door de stoom waarmee die sappan werkt. Druiven en appels en peren doe ik dus nog wel in die sappan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mariekeenfrance Geplaatst: 12 september 2015 Geplaatst: 12 september 2015 Jorieke, vind je dat een nadeel die stoom door je sap? ik loop ook na te denken over een sap pan. En is dat er een op gas? Ik heb v/d week tomaten/gourgette chutney gemaakt van de site wecken on line. Heb wel wijn azijn gebruikt ipv gewone. Is lekker, en heb tomaten saus geweckt. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2015 Auteur Geplaatst: 12 september 2015 Voor normaal sap vind ik dat geen nadeel. Maar als ik het sap nog voor siroop wil gebruiken, dan wel. Want dan wil je er (samen met suiker) weinig van gebruiken en weer aanlengen met water. En als er dan al (wat) water doorheen zit, dan maakt dat de siroop minder puur en fruitig. Ik weet ook niet hoeveel er echt doorheen komt hoor, en bij veel sappen is het wel een voordeel omdat het anders veel te stroperig is om zo te drinken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Demier Geplaatst: 12 september 2015 Geplaatst: 12 september 2015 Vandaag een 3 tal potten Satanskiss pepers op zuur gezet, lekker om straks te vullen met roomkaas.Verder een 4 tal potten met 3 color pepers op zuur gezet, lekker bij de salade en om zomaar eens een stukje te pakken.gr Mat Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2015 Auteur Geplaatst: 12 september 2015 Nog meer maïs! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mariekeenfrance Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 Bedankt voor je uitleg Jorieke. Ga er denk ik voor het volgende seizoen een kopen. Dit was een slecht fruit seizoen dus niet de moeite waard...We hebben dit jaar ook weer zuurkool gemaakt, ik kijk er naar uit. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
RobO Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 nieuwe uitlopers van thijm geplukt en gedroogdingrediënten persillade gedroogd (later bij gebruik alleen wat olie en wat zout erbij) Quote
speets Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Weer gelei van 'kweepeertjes' Jorieke, waarom maak je gelei en geen jam? Is dat - volgens jouw methode - minder werk dan jam? Ik vind het jammer om de prut weg te gooien, maar wil er ook niet (te) veel energie in steken Of Jet misschien? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Geplaatst: 14 september 2015 Ik maak inderdaad gelei zodat ik die kleine *(&%$-peertjes niet hoef te schillen en de klokhuisjes niet hoef te verwijderen. Ik maakte de gelei van die Japanse sierkweetjes, en die zijn mini Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Ik maak ook gelei vind ik persoonlijk lekkerder dan jam (of ik maak de jam verkeerd).Mijn moeder vroeg vorige keer waar ik die honing vandaan had dat bleek dus de gelei te zijn Quote
speets Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Dank Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 september 2015 Geplaatst: 15 september 2015 Ik heb alvast 17 liter druivensap in flessen gedaan! Volgende week kan ik nog zo'n lading oogsten denk ik. Jorieke als jij druiven sap maakt weck je daarna ook nog de flessen? Of gewoon heet in de fles? Quote
Erny Geplaatst: 15 september 2015 Geplaatst: 15 september 2015 Drie potten bramensmurrie (door de zeef gedrukt om eens géén pitjes te hebben) en 2 liter sap van het heropkoken van de zeefsmurrie.Mijn sap niet geweckt want gaat snel op. Potje komkommer in zuur van mega grote snackkomkommer. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 september 2015 Auteur Geplaatst: 15 september 2015 Ik doe het heet in de flessen Angela. Maar pas de dag NA het ontsappen, niet meteen uit de sappan in de fles. Ik spaar eerst alles op in een grote emmer.Ik laat ook een beetje sap in een glas echt goed koud worden in de koelkast. Zo kan ik proeven of het niet te zuur is. Op die 17 liter heb ik namelijk nog een kilo suiker toegevoegd na het proeven. Dat verhit ik dan weer, en doe het dan heet in de hete flessen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 september 2015 Geplaatst: 15 september 2015 Ik heb net 1 fles gemaakt niet omdat de druiven op waren maar ik had geen zin meer.Ik heb de druiven ontsapt met de ontsapper (word die ook een keer gebruikt) gekookt beetje suiker erbij en toen heet in een liter fles gegoten en ondersteboven gezet, ik had nog wat sap over toen heb ik nog een hele peer in de ontsapper geduwd toen had ik nog een beker peren druiven sap die eerlijk gezegd niet echt geweldig was.Tot nu toe is sapjes maken nog niet mijn ding misschien als ik een perzik boom had??? Quote
RobO Geplaatst: 16 september 2015 Geplaatst: 16 september 2015 elk sapje is zo lekker als zijn/haar vruchten denk ikwij hadden een matig ontsappersapje van wat onrijpe appels en een te rijpe ananasen heerlijke sapjes van bessen, bramen, druiven, josta's, Quote
Indy Geplaatst: 16 september 2015 Geplaatst: 16 september 2015 Vlierbessensap gemaakt vandaag,van onze vlier. Van de week nog maar eens een rondje doen. Ik kan in ieder geval nu twee flessen vlierbessenjenever maken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.