Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Oh dat ziet er lekker uit zeg!

 

Ik heb er saus van gemaakt voor door ehm, vanalles. Kilo aalbessen, halve kilo suiker, sap van halve citroen, drie niet-afgestreken eetlepels geleipoeder. Moet bekennen dat ik de eerste keer zonder geleipoeder heb gekookt en de tweede keer dus alles weer uit de potjes en met de geleipoeder. En nu heb ik vier heerlijke potten aalbessensausjam staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die had ik niet meer in huis. Daarom uiteindelijk een paar lepels poeder erin gedaan (geen heel zakje) die ik de volgende dag gekocht heb.

 

De vorige keer dat ik geleisuiker gebruikt heb ipv poeder en gewone suiker was ik overigens ook niet tevreden over de hoeveelheid suiker die ik na de bereiding proefde. Dus ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nu fijner vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik was hier niet duidelijk zie ik, het was de geleisuiker speciaal die ik heb geprobeerd. Er staat op dat het voor 1250 fruit is, dus ik had zelfs al 1500 fruit gedaan. Maar ik vond het nog steeds te zoet in vergelijking met de suiker + geleipoeder die ik eerder al gemaakt had.

 

Ik ga het wel nog een keer proberen, heb tegelijk met de geleipoeder ook weer de geleisuiker speciaal gekocht. Binnenkort eens zien of ik een vergelijking kan maken. De consistentie van de geleisuiker speciaal was namelijk wel fijner dan de geleipoeder + suiker. En dat vraagt om een experiment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 potten kersenjam. Het bleef heel lang vloeibaar... De helft van de potten heeft een prima jamstructuur, de andere helft beweegt heen en weer als ik de potten schuin houd. Iemand een idee hoe dat kan? Heb kersen met heel klein beetje water aan de kook gebracht, geleisuiker erbij, best lang gekookt (want bleef erg vloeibaar/waterig) en later nog wat gepureerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag 15kg kersen geplukt hier op de dijk, deze mag je als inwoner van het dorp gratis plukken.

Had al 2kg ontpit, toen zag ik een kleine made uit de kers kruipen.

Dus alles even gecontroleerd en had toch al vlug een stuk of 10 te pakken.

Gelijk de 15kg de kliko in, buurman had ook 15kg, dus die gaan ook de kliko in.

Hoop niet dat op het najaar de walnoten ook wormen hebben, deze staan ook hier rond het dorp, zo een 20 tal bomen.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister sta ik met een dorpsgenoot te praten en zie in zijn voortuin een rode aalbesstruik staan vol met aalbessen.

Ik informeer of dat wel aalbessen zijn en krijg het antwoord, jazeker, je mag ze wel afplukken als je ze wilt hebben, want ik doe er toch niks mee.

Hij haalt me zelfs nog 2 tassen en na een 40 tal minuten had ik toch 6 kilo geplukt.

Gelijk geleisuiker gehaald en lekkere jam gemaakt.

o,ja ook nog een kilo of 5 rabarber en dat is juist iets voor mijn vrouw.

paar potjes aalbessen met rabarber gecombineerd en een sinasappel erbij.

Jammie, dat is lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel wat frambozen ontdooit, en het sap er koud uit'geperst'. Daar heb ik limonadesiroop van gemaakt. De overgebleven pitjesprut heb ik nog weer door een passeerzeef gedaan, om de meeste pitjes er uit te krijgen. En van die pitjes-arme smurrie heb ik jam en saus gemaakt.

 

Vorig jaar werd de limonadesiroop nog weer dik in de fles. Maar pas na een tijd, niet meteen na afkoelen.

Ik hoop dat het uitmaakt dat ik het sap nu dus maar 1 keer heb verwarmt (vorig jaar met de sappan gedaan...). Ik laat het sap al nooit koken zodra ik suiker heb toegevoegd. Maar blijkbaar ging het alsnog mis vorig jaar.

 

IMG982836431437203800.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ook ik heb deze week het een en ander ingemaakt

IMG758279801437939031.JPG

Alleen de ketchup met gekochte tomaten mijne moeten nog rood worden.

En dat brengt mijn voorraad op de volgende stand...

 

voorraad-inmaaksels71351437939076.jpg

 

Kwam alleen tot mijn schaamte nog wat potjes tegen uit 2013.. Zit geen schimmel op kan dat kwaad??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...