Indy Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Ach , dan ruil ik toch weer op een moestuinforum dag Ik heb het wel van kiwi, ananas weet ik nog niet. Appel heel heftig. Ik heb de aardbeien met rabarber en gember (in) gemaakt. Ik had ook nog een flutje (zelfgemaakte) limoncello, en die heb ik er bij gedaan. Errug lekker! Quote
Cupcakeje Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Vlierbessen siroop en aardbeien taart vulling met vanille ingemaakt Quote
Charly Geplaatst: 25 juni 2018 Geplaatst: 25 juni 2018 + = Zoooo. We kunnen weer even vooruit! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 @Anna3 Hahaha. Ja nou! Had voor het eerst zo’n grote oogst. Dus wilde er meteen wat mee. Dat plukken was tot daaraantoe. Maar dat rissen van die bessen was ik na een paar uur enorm moe! Maar tevreden met het resultaat! Had wel de josta’s langer moeten laten hangen. Die waren achteraf nog niet rijp genoeg. (Was zo lekker aan het plukken dat ik maar doorgegaan was.) Enfin. Aan pectine geen gebrek in ieder geval! Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Mega Zwarte Bessen oogst... Vijf yoghurtemmertjes vol!! En dat van 4 struiken waarvan er nog 1 half vol hangt. Had geen zin in uitvoerig schoonmaken dus heb ik ze in de sappan gestort alwaar ze nu staan te ontsappen. Even een testslokje genomen en het is heerlijk. Straks een tweede portie erin, deze komen van een struik die men heeft gedacht te moeten snoeien voordat de boel rijp was, heb de takken meegenomen en in emmer water gezet in de hoop dat er nog wat zou kleuren. Maar verwacht dat dit wel een wat zuurdere versie zal zijn dus hou ik deze apart. En dan straks van wat Jostabessen, aalbessen en kruisbessen een jammetje maken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2018 Geplaatst: 29 juni 2018 O lekker Charly en Ern..bessentijd, heerlijk!Ik heb voorlopig de eerste bessen van de buuf in de vriezer gestort, maar wel 8 potten griotten ( zure kersen) jam, 8 potten zoete kersenjam, 8 potten kruisbessenjam met vanille en ook nog wat potten met gemixte bessen, voornamelijk blauwe bes met framboos en tayberry. Ik kan de kinders weer blij maken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 20 juli 2018 Geplaatst: 20 juli 2018 Stik. Ik had ook sap willen maken van de bessen! (Ik lees Erny’s post). Glad vergeten! Nou ja. Volgend jaar dan maar! En @Appelvrouw, die jams klinken zalig. Kan me niet heugen dat ik lekkere kersenjam gegeten heb. Mmm. Helaas een van de vruchten die nog niet op de tuin staat hiero. Zelf nu bezig met mijn ‘pizza-saus’. Heel veel tomaten, ongeveer 15% paprika, een paar flinke tenen knof en twee dikke zwiebels. Peperkorrel, zout, laurierblaadje. En sudderen maar!Als flink ingekookt is, staafmixer dr op en in potjes. Maar in dat stadium ben ik nog lang niet. Update 20.50:Eerste pizza-saus 2018 is een feit! Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 21 juli 2018 Geplaatst: 21 juli 2018 Wat een tomatenoogat al! Bij mij begint de eerste nu pas rijp te worden. Dat wordt er een van een laat ras, dat dan weer wel... Bij gebrek aan tomaat maak ik maar wortels in:Met rijstazijn, lente-ui, citroengras, gember en chilivlokken. Quote
Charly Geplaatst: 21 juli 2018 Geplaatst: 21 juli 2018 Wat een vrolijke potjes Anna!Leuk idee Quote wees bevriend met kleine dingen
jootje Geplaatst: 21 juli 2018 Geplaatst: 21 juli 2018 Ziet er lekker uit, Anna! Iemand een idee wat ik met veul te grote augurken kan doen? Quote
Erny Geplaatst: 21 juli 2018 Geplaatst: 21 juli 2018 Zure bommen of gewoon in stukjes in het zuur of opeten als komkommer etc etc... Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Leuk die wortels Anna, ik zou graag proeven. Charly, kersenjam is genoteerd.Jo, zoals Erny zegt, ik schil en ontpit mijn veel te grote komkommers en augurken en snijdt ze in kleine stukjes. Zout erop en dan de volgende dag verwerken als ieder zuur of zoetzuur..gaat prima. Ik doe dat ook met courgettes.Net 4 potten te grote augurken op die manier ingemaakt met peper en met een deel azijn vervangen door citroensap.. plakje citroen in de pot ook. Verder 4 potjes bramen wijnbesjam. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Bramen/wijnbes. Goeie combi? Wij hier ook erg veel wijnbes. Heerlijk, maar moet ze wel weg kunnen eten. Dacht braam, blauwebes, wijnbes combi-jam te maken. Dat zal dan ook wel okay wezen. Oh en @Appelvrouw: ha ja nee zeg hee. Dat was halemeel niet de intentie van die opm tuurlijk. Super lief, maar hoeft helemaal niet! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Ik vind vrijwel alle bessen samen als combi heerlijk. Vooral de combinatie tayberry framboos bl bes. Teveel aalbessen wil ik dan weer niet in mijn jammen, die zijn allen favoriet als gelei eventueel gemixt met zwarte bes. Braam wijnbes is nieuw maar smaakt prima de luxe! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Gedroogd: de courgette met zout/peper/Parmezaanse kaas. Een soort van chips.Op zich: mwa, aardig. Valt het onder inmaken? De gedroogde tomaatjes zijn met peper, zout en Italiaanse kruiden wel lekker geworden. Quote
Erny Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 De eerste potten met augurken gevuld.En een potje met drie Almapaprika's (is een hete soort). Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 Heel veel snijbonen, kreeg het verzoek er geen meer mee te brengen maar ze zijn er nog niet allemaal af.En nog een late soort op komst wat ik nog maar niet heb gezegd. En aan het knutselen geweest met vijgen, morgen even proeven of het smaakt Quote
Anna3 Geplaatst: 25 juli 2018 Geplaatst: 25 juli 2018 (aangepast) 2,5kg courgette geraspt en ingevroren. 1,5kg stukjes appel (valappels) ingemaakt om later te gebruiken voor appeltaart, appelflappen, crumble enz. Van de schillen wordt nog karamel gemaakt. Eigenlijk is het veel te warm voor dit soort dingen, maarja die appels moesten hoognodig verwerkt worden.. 25 juli 2018 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2018 Geplaatst: 25 juli 2018 Ja heet hè Anna, maar t moet Ik 5 potten bieten naturel geweckt plus een pot bloemkool in bietenwater ( haha mooi roze bloemkool) een grote pot kapppertjes van Oost Indische kers gemaakt met citroenverbena, venkelschermen en laurierblad. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 25 juli 2018 Geplaatst: 25 juli 2018 Vijgen gedoe is mislukt recept van internet maar niet te eten. Zonde van de vijgen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2018 Geplaatst: 25 juli 2018 Wat was het dan/had het moeten worden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
JudithD Geplaatst: 26 juli 2018 Geplaatst: 26 juli 2018 Chiogga bieten, uien, augurken en komkommer in een gember-koriander-knoflook Pickle, Boltardy en Cylindra bieten gekookt en gevacumeerd ingevroren (jarenlang houdbaar) en een Balsamico-karwij-Pul Biberivlokken Pickle voor weer andere chiogga bieten. Man, bijna niet te doen in de hitte. Bleh. Maar ben er wel blij mee, ligt in vriezer en in de koelkast Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
angela († maart 2025) Geplaatst: 26 juli 2018 Geplaatst: 26 juli 2018 Wat was het dan/had het moeten worden? Rode ui carameliseren in een beetje olieDan vijgen erbij en als die stuk waren gekookt moest je frambozen azijn toevoegen.Paar min koken, koud laten worden en in potje doen. Maar ik vind het maar vies.En de vijgen roken zo lekker toen ze stonden te koken. Quote
Hampie Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 Zou het aan de frambozenazijn kunnen liggen? Er is veel troep te koop in de supermarkten. Daar bedoel ik dan mee dat er vaak een 'kunstmatige' frambozensmaak aan zit. Volgens mij dan..Echte goede frambozen-azijn van bijvoorbeeld Gölles uit Oostenrijk kost daarentegen weer een klein vermogen.Het is maar een mogelijke verklaring... blijft toch ontzettend jammer dat je niet tevreden bent met het uiteindelijke resultaat, zomaar wegdoen is tenslotte ook zonde. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.