Erny Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Appelsap uit de stoompan. Eerste lading de kleine appeltjes van de buurvrouw, hoeven we die niet te schillen e.d. om er toch iets aan te hebben. Goed voor drie wijnflessen vol met lekker sap. En helaas pot courgettesoep moeten weggooien. Was al gewaarschuwd dat courgettes "gaan werken" en helaas gebeurde dat ook. Dus de weckdeksel ging los. De andere potten heb ik de klemmetjes op laten zitten. Hopelijk ontploffen deze dan niet... Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 @Jootje:Jeetje zo snel al! Ik moet nog beginnen. Welk recept heb je gevolgd voor de gelei? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Hee Jet. Met gewone suiker laten inkoken. Verder niks. Kweepeer.nl Duurt effe...maar lukt meestal. Een enkel keer is hij te dun, kook ik gewoon nog een keer in. Nu is hij goed....dikte van...gelei...denk ik! Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Vanmorgen kweeperenjam gemaakt volgens het blog: http://appeljaminfrankrijk.blogspot.com/Daarna met Lie de Japanse kweetjes die we van Goldfish hebben gehad schoongemaakt. Ik heb de pitten eruit gehaald, verder niks, en samen met water op de houtkachel gezet waar het nu al enige uren staat te borrelen.Over een half uurtje gaan ze van t vuur af en na ietwat afkoelen door mijn mooie Zweedse vruchtensapzak. Misschien had ik de peertjes nog wat na moeten laten rijpen in de huiskamer, enige waren nog groen vanbinnen maar het ruikt hier wel verrukkuluk. Proeven met een vinger in het sap heb ik gedaan, flink zuur! Nog eens zoeken of ik een blog kan vinden met enige aanwijzing voor de hoeveelheid suiker. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Zweedse vruchtensapzak@Appelvrouw ... wat moet ik me daarbij voorstellen? Ben hier met neteldoek aan het prutsen... als het gemakkelijker kan weet ik dat graag. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Daarna met Lie de Japanse kweetjes die we van Goldfish hebben gehad schoongemaakt. Ik heb de pitten eruit gehaald, verder niks, en samen met water op de houtkachel gezet waar het nu al enige uren staat te borrelen.Over een half uurtje gaan ze van t vuur af en na ietwat afkoelen door mijn mooie Zweedse vruchtensapzak. Misschien had ik de peertjes nog wat na moeten laten rijpen in de huiskamer, enige waren nog groen vanbinnen maar het ruikt hier wel verrukkuluk. Proeven met een vinger in het sap heb ik gedaan, flink zuur! Nog eens zoeken of ik een blog kan vinden met enige aanwijzing voor de hoeveelheid suiker Ik was ze alleen even gaan met pit en al in de pan en dan kapot laten koken.dan uit laten lekken en dan even kijken hoeveel sap je hebt dan voeg ik gewoon gelei suiker toe, die halve hoeveelheid volgens wat er op het pak staat zo ongeveer Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Ok dank je wel Angela. En dan is het niet zuur meer? Want ik vond het nu nog errug zuur, het sap. Ik heb wel ruim 1,3 liter sap, morgenochtend ga ik er verder mee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Wat kun je met de gelei? Ben dol op kwee was dat de helder rode? Zon mooie kleur! Quote
jootje Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 De gelei is inderdaad de rode. Wat kun je ermee....op je boterhammetje/ beschuitje. ( kleinzoon is er dol op)In de yoghurt, lepeltje in je dressing......gewoon zo een lepeltje opeten, schijnt goed voor de luchtwegen, reuma en nog veel meer te zijn! Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Yoghurt en dressing inderdaad, is favoriet hier alhoewel een beschuitje me ook heerlijk lijkt. Ik vergeet alleen steeds beschuitjes te kopen in Nederland... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Kleur van de gelei verschilt per kwee heb ik gemerkt.verschillende tinten oranje die richting geel gaan tot bijna rood toe.Ik vind de gelei het lekkerst in de yogurt maar op geroosterd brood smaakt het ook goed.Je kan hem ook als taart vulling gebruiken of tussen de cake. Appelvrouw op het pak geleisuiker staat als het goed is ook voor gelei op niet alleen voor jam. Ik gebruik meestal iets minder (net hoe het uitkomt) omdat ik niet zo van heel zoet houd. En er zit veel pectine in kweepeer.Ik voeg verder niets toe aan de gelei. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Dank je Angela, ik heb het vanmorgen gemaakt, met de Japanse kweepeertjes dus, met 500 gram gewone suiker en 250 gram speciaalsuiker op 1.3 kilo sap. Ik vond het sap sterk zuur, niet zoals het sap van de grote broer de kwee. Ik heb eerst het sap een kwartiertje ingekookt met de gewone suiker, daar werd het flink rood van. Toen geleertest die was nog niet in orde en ik vond het ook nog te zuur. Wel super aromatisch zeg! Toen dus nog 250 gram geleisuiker speciaal toegevoegd. Verder idd niets erbij, geen specerijen oid, smaaktest volgt.8 potten confituur kwee gewoon en 8 potjes Chaenomeles Japonica gelei Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Grork Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Restjes groente afval (uienschillen en kontjes, stukken prei etc etc) gaan bij mij in de "soepzak" en dan de vriezer in. Ook vleesbotjes gaan erbij. Als de zak vol is dan gaat de inhoud in een pan met water en trek ik er bouillon van.Dat dus vandaag ook weer gedaan en daar twee en halve liter bouillon uit gewonnen. Erny, wat een slimme actie van je, ik ga dit ook doen, merci! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Zweedse vruchtensapzak@Appelvrouw ... wat moet ik me daarbij voorstellen? Ben hier met neteldoek aan het prutsen... als het gemakkelijker kan weet ik dat graag. Zoiets dus, ooit gekocht in Zweden. Prut erin en lekker een nachtje laten staan en door t gewicht is het meeste sap eruit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Mooi ding Appeltje! Ik heb van ruim een halve kg peper sambal gemaakt. Voor het eerst! Jeetje, hijs loeiheet, maar lekker! Zó fruitig en smaakvol joh. Ben er blij mee en 4 anderen ook al. Wilde graag een vegan recept en heb uiteindelijk een paar recepten gecombineerd. Pepers, ui, knof, 5 eetl suiker, beetje zout, sereh. Nog een kneepje citroen erbij. Het was zon heerlijk kruidige, pittige geur! Alles bakken tot vocht was verdampt. Dat was binnen een paar min al zo ver. Toen in potjes en klaar. Handschoentjes bij het plastic afval. Ik was als de dood dat het in mijn oog zou komen. Daar heb ik inmiddels ervaring mee, echt niet best. Spullen goed schoongemaakt. Vervolgens in de sambalpan risotto gemaakt. PompoommpoooommmmmMamaaaa, deze risotto is veeeeeelstepittig! Welnee, stel je niet aan. Mama neemt een hap en warempel... de pan was nog steeds pittig ik heb niks gezeg. Gewoon dooreten jongens, gewoon dooreten. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Ik wil ook zo een ding Appelvrouw ziet er makkelijk uit.edit gevonden: https://www.google.nl/search?q=jam+straining+kit&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjnqqDYypLlAhXRb1AKHVHzAtoQ_AUIEigC&biw=1536&bih=719&dpr=1.25jammer genoeg niet hier in Nederland Ik zie het al helemaal voor me Mellie! Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Ja hoe komt het toch dat meerdere zeer handige keukenspullen niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Zoals de mooie Balls jars (inmaakpotten) in allerlei fijne maten met vervangbare inlegdeksels ( ja bij hele dure fancy websites voor veel poen) en ook deze sapuitlekker. Het Zweedse merk is geloof ik Jansons maar kan t ff niet vinden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 @Grork wat een slimme actie van jeDeze eer kan ik niet opeisen, heb het van het preppersforum. @Appelvrouw, das inderdaad handig, nu hangt mn doek aan het deurtje van het aanrechtkastje heel erg in de weg te hangen te druppen in een bak. Quote
henkg Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Alternatief om te persen: pantybeen.Eventueel eerst een knoop op kniehoogte. De kuit / voet is lastig te vullen.Als gevuld: knijpen en wringen, met je handen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Grork Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Mamaaaa, deze risotto is veeeeeelstepittig! Welnee, stel je niet aan. Mama neemt een hap en warempel... de pan was nog steeds pittig ik heb niks gezeg. Gewoon dooreten jongens, gewoon dooreten. Hahhaha! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
bonnie f Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Ik heb ongeveer 10 kg tomaten in de vriezer liggen. En de vriezer is bomvol.Ik ga de tomaten zo ontdooien en uit laten lekken (dat is een bijkomend voordeel van ingevroren tomaten, er verdwijnt al heel veel zurig vocht). Morgen opzetten met knoflook en ui voor een basistomatensaus. En dan wecken. Met echte weckpotten! Ben benieuwd want nog nooit eerder gedaan. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Alternatief om te persen: pantybeen.Eventueel eerst een knoop op kniehoogte. De kuit / voet is lastig te vullen.Als gevuld: knijpen en wringen, met je handen. Als je knijpt voor gelei word de gelei troebel Henk zo ook vruchtensap (Als je dat niet erg vind dan kan je gewoon knijpen) Quote
Mylena Geplaatst: 13 oktober 2019 Geplaatst: 13 oktober 2019 Ik heb heel veel potjes met courgette in het zuur ingemaakt. Ik denk wel zo’n potje of 100. Maar niemand gaat hier met lege handen weg. Meestal sparen vrienden en familie lege potjes voor ons. Ook lege crème potjes. Iemand bij ons op de tuin maakt daar calendula zalf van de goudsbloem. Heel fijne zalf is dat. Verder hebbik eindeloos vele potjes met jam gemaakt. Ik heb ook nieuwe combi’s geprobeerd. De rabarber is inmiddels allemaal op. Heel veel potten met courgette soep. Ben nu bezig met heel veel appelmoes en stoofpeertjes. Het is gewoon verslavend. Angela: die perzikenjam is heerlijk! Hoe krijg je die zo stijf met weinig suiker en zonder geleisuiker? Quote
Henk D Geplaatst: 13 oktober 2019 Geplaatst: 13 oktober 2019 Mooi ding Appeltje! Ik heb van ruim een halve kg peper sambal gemaakt. Voor het eerst! Jeetje, hijs loeiheet, maar lekker! Zó fruitig en smaakvol joh. Ben er blij mee en 4 anderen ook al. Pepers, ui, knof, 5 eetl suiker, beetje zout, sereh. Nog een kneepje citroen erbij. Tja, die potjes van...…. is dan gewoon zoute zooi. Om hem minder heet te maken; rode ui en paprika bij de pepers. Ook lekker; gembersiroop! Ook ik maak graag sambal . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.